Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash/Blits til digitalkamera?
Fra : Steen R.

Dato : 04-11-03 00:20

Hej
Jeg har planer om at anskaffe mig en ekstern Blits til mit Digitalkamera
(fuji finepix s602z), men har lidt betænkeligheder.
Da det skal være billigt, har jeg overvejet noget brugt, men nu har jeg læst
på følgende link at gamle blits kan ødelægge kameraet ?????
http://medfmt.8k.com/mf/flash.html
Er der nogen der har erfaringer med digitalkameraer og eksterne blits?
Hvad skal jeg købe (husk billigt)

--
Venlig hilsen
Steen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-03 11:07

"Steen R." skrev
> [...]
læst
> på følgende link at gamle blits kan ødelægge kameraet ?????

"Gamle" blitz kan sende højspænding tilbage
gennem blitzskoen. Det kan riste kontakten til
synkroniseringen og antagelig også elektronikken.
Når man kortslutter en blitz (stikker en metalgenstand
ind i synkroledningen) får man en fornemmelse af, om
der er spænding på kontakten. Får man et rap over
nallerne så hånden snurrer i 3 dage, er det sikkert
en dårlig ide at sætte sådan en blitz på kameraet.
Mærker man intet, er blitzen muligvis sikker nok.
Dette er dog ikke en 100% sikker metode, og har du
dårligt hjerte, så lad konen prøve i stedet...
Jeg har "aldrig" mødt Metz, Sunpak eller National blitz
med denne konstruktion.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Tom

Dato : 04-11-03 12:53

Jeg har en gammel stavblitz Sunpak 4205G, den virker udmærket med min nye
D100.

Tom