slip
Fra : Jimmi

Dato : 03-11-03 22:51

Hej

Jeg har lige et spørgsmål.
jeg træner ipo og arbejder lige forøjeblikket med at få min hund til
at få et fastere bid, hvilket går ser meget lovende ud. Vi gør det at,
når han har fået en fast bid, slipper figuranten (vi er gået tilbage
til pøllen) pøllen lige så stille og hunden får lov til at stå og
slappe af med pøllen, på kommandoen slip tager jeg pøllen, og
figuranten begynder igen med en anden pølle. Hunden spytter rimelig
hurtig ud så det ser lovende ud.

Mit spørgsmål er der nogen som har erfaring med overstående og hvordan
træner i slip.

Mvh Jimmi

PS det skal lige siges at den kære hund ikke er særlig glad for slippe
når han først har fået fat.

Fra : Claus

Dato : 04-11-03 22:38

"Jimmi" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er der nogen som har erfaring med overstående og hvordan
> træner i slip.
>

> PS det skal lige siges at den kære hund ikke er særlig glad for slippe
> når han først har fået fat.

Hej.

Det kommer jo an på hvor gammel hunden er, hvor gamel er din hund og hvad er
der galt med biddet.

Claus

Fra : Jimmi

Dato : 05-11-03 07:37

Hej

min hund er næsten en næsten 5 år gammel malinois.
hans problem er at han tygger når han bliver presset i bidet.
Jeg tror at det måske skyldes at han er blevet hetzet da han var ung
(jeg fik ham som to årige). Jeg bruger kun slip et par gange før jeg
skal op til prøve da han stresser over det. Men jeg håbede at på denne
måde kunne han forbinde slip med noget positivt.

Mvh Jimmi

Fra : Claus

Dato : 05-11-03 14:01

"Jimmi" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> skal op til prøve da han stresser over det. Men jeg håbede at på denne
> måde kunne han forbinde slip med noget positivt.

Det du prøver at rette, er næsten umuligt at rette, det har noget med
hundens nerve system at gøre. Jeg har selv haft en malle med samme
problemer, jeg fik gjort den bedre men det blev aldrig 100%.

At træne fastere bid og slip samtidigt er forkert, du må vælge hvad du vil
ha' på plads først og så løse det problem og så videre til det næste.

Hvad vil du løse først. ?

Claus

Fra : Platoon

Dato : 05-11-03 17:25

> [...]
> skal op til prøve da han stresser over det. Men jeg håbede at på denne
> måde kunne han forbinde slip med noget positivt.

Hej Jimmi

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du mener med at blive presset i bidet
det er ret væsentligt idet der er forskellige måder at gribe ind over for
dette og det skal heller ikke ubetiget tydes som negativt at han tygger det
er jo situationsbestemt.

Hilsen Kim
(fedt endeligt med et brugshunde spørgsmål )

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 05-11-03 23:33

Hejsa

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> wrote in message news:<3fa92452$0$69959$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> (fedt endeligt med et brugshunde spørgsmål )

Jeg bliver lige nødt til at tilføje, at trådene om klikkertræning
bestemt også er værd at følge med i. Jeg ved godt at den sidste tråd,
der har været, mest handler om hvor man kan få en fjernstyret klikker,
og ikke så meget om selve klikkertræningen. Men klikkertræningen
vinder jo mere og mere indpas i brugshundetræningen - nærmere bestemt
IPO. For DcH medlemmer kan jeg henvise til Orla Kristensens artikel i
sidste (måske forrige) nummer af bladet. Orla Kristensen havde været
på en træningsweekend, hvor metoden blev præsenteret af verdenmesteren
(2002?) i IPO (en eller anden fra Belgien). Som det nok fremgår husker
jeg ikke så mange detaljer fra artiklen, men hvis folk er
interesserede, skal jeg nok lige finde artiklen frem og give et
referat. Men det kan jo også være at alt det jeg siger allerede er
gammel viden for brugshundefolkene i gruppen? Det er det i hvert fald
ikke for de brugshundefolk jeg træner sammen med.

Mvh.

Mette

Fra : Claus

Dato : 06-11-03 07:58

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> gammel viden for brugshundefolkene i gruppen? Det er det i hvert fald
> ikke for de brugshundefolk jeg træner sammen med.

Ham du henviser til hedder Ismael de Voss og har været Verdensmester i
Rottweilerklubben, i 1999 blev han Belgisk mester for alle racer og blev nr.
30 til WM for alle racer med 276 p.
http://www.mechelaar.de/Ergebnisse_Ausschreibungen/fci-wm/1999.htm et link
så man kan se resultaterne fra VM det år, hvis der er nogen der synes at
276p. er tæt på vinderens 287p. så skal jeg lige gøre opmærksom på, 11 p. på
det plan er "lysår" væk.

Men vi mangler stadig det endegyldige bevis på klikkerens fortræffeligheder
i brugssporten. Jeg kommer steder hvor der er flere der er begyndt at bruge
klikker og deres resultater er faktisk blevet dårligere men det kan måske
vende endnu.?

Claus

Fra : Jimmi

Dato : 06-11-03 11:13

Hej jeg kender godt til kurset, jeg var med og ham gutten hed
noget som ismael de voss, han var kanon dygtig, men jeg har aldrig
rigtig fået begyndt på det der med klikker, jeg har kun brugt det lidt
i lydighed og kan ikke rigtig bestemme mig for om det er noget.

Når jeg siger at han bliver presset så tænker jeg på trængninger. ud
over hans tyggen i bidet gør han med pølen/ærmet i munden, men jeg
regner med at det hænger lidt sammen.

Hvis jeg ikke kan bruge denne måde til at træne slip på, hvordan får
jeg så et pænt og rent slip?

MVH Jimi

Fra : Kimmi

Dato : 06-11-03 14:27

> Når jeg siger at han bliver presset så tænker jeg på trængninger. ud
> over hans tyggen i bidet gør han med pølen/ærmet i munden, men jeg
> regner med at det hænger lidt sammen.

Hej
Ja! det gør det vel nok... tygger hunden også i apportbukken???

> Hvis jeg ikke kan bruge denne måde til at træne slip på, hvordan får
> jeg så et pænt og rent slip?

Man kunne måske prøve med det automatiske slip, send hunden ind til bid
under lav stimuli, når figuranten har modtaget hunden står fig. stille, alså
ingen pressning. Figuranten står stille indtil hunden selv slipper, HF
forholder sig passiv og munden lukket. I det øjeblik hunden slipper
ærmet/pølsen bliver den tilbudt et nyt bid, FIG slipper ærmet/pølsen (
operant condition, = klikker træning). HF kalder hunden til sig, holder
hunden i halsbåndet ind til hunden har sluppet ærmet/pølsen.
mvh/kimmi

Fra : Jimmi

Dato : 06-11-03 21:47

Hej

ja han har tygget meget i aportbukken, men det er "næsten" helt væk,
nogle gange kommer der et lille tyg.

Det forslag du kom med lød spændende, men det tager vist lidt meget
tid inden han slipper , men det lyder som en god ide.

Mvh Jimmi

Fra : Kimmi

Dato : 07-11-03 15:16

> [...]
>
> Det forslag du kom med lød spændende, men det tager vist lidt meget
> tid inden han slipper , men det lyder som en god ide.

Hejsa.
Ja ok Rom var så ikke bygget på en dag! men indlærningen af øvelsen sker
såment ret hurtig, det at hunden ikke kan vinde ærmet er negativt for
hunden, og vil derigennem hurtig finde ud af at slippe ærmet for at opnå
dens driftmål.... at beholde ærmet. Efter en 10-15 gange begynder man at se
fremgang alt efter hvordan hunden er opbygget. Hvad tiden angår, hvor længe
det tager hunden for at slippe når den er på ærmet, unden indlærningen har
ingen betydning. Hvis det tager 10 min så er det også i orden! hjælp selv
FIG med at stå stille eller holde ham/hun oppe.
Hvad tidsrummet under prøveaflægelse angår, så er det selvfølgelig noget
andet. Det er kun et spørgsmål om at lære hunden, når FIG står stille så må
den for lov til at slippe.
Men ok der er selvfølgelig mange andre metoder! Men hvad indlæring af slip
angår er det nok for dig og ligeså for mange andre indlært alt for sent i
hunden udvikling, slippet bør efter min mening indlæres når hunden er hvalp,
og under så lidt stress som muligt, og bestemt ikke i forbindelse med C
arbejde. Og det mener jeg at man gør best igennem byttedrift lege og kun med
en pølse, at bruge en bold skaber alt for mange problemer især tygning.
Fordelen heri ligger at man kan lære hunden det perfekte slip, bid uden
tygning, pro aktivitet under biddet, og bevogtning. Når hunden har lært
dette har den dermed også lært de fundamentale ting i apport arbejdet, hold
og slip uden tygning. Og det burde ikke være en FIG opgave men derimod en
fører opgave.Men det er så også kun min mening, og dermed ikke sagt at der
ikke er en løsning på dit problem.
mvh/kimmi

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 06-11-03 18:54

On 5 Nov 2003 14:32:41 -0800, mealbas@hotmail.com (Mette N. S?rensen)
wrote:

> [...]
>gammel viden for brugshundefolkene i gruppen? Det er det i hvert fald
>ikke for de brugshundefolk jeg træner sammen med.

Hej Mette,

Kan du oplyse lidt nærmere om fordelen ved klikkertræning i relation
til brugshundetræning?

Mvh
Søren