CSS: problemer med et billedes placering i~
Fra : Thomas Mau

Dato : 04-11-03 01:25

Jeg arbejder på et CSS og har lidt problemer, da jeg er temmelig
grøn på området.
Jeg har lavet nogle bokse.
I den ene af dem skal kunne placeres en jpg-fil, der centeres i
boksen horisontalt og vertikalt. De forsøg jeg har lavet placerer
content'et horisontalt centreret men ikke vertikalt, hvor det
alignes toppen.
Kan det lade sig gøre at styre (centrere) det fra CSS?
Boksen er width: 900px og height: 600px og jpg-filerne er alle
mindre end disse værdier.

Mvh Thomas Mau

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lobais

Dato : 04-11-03 07:30

Thomas Mau wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Kan det lade sig gøre at styre (centrere) det fra CSS?
> Boksen er width: 900px og height: 600px og jpg-filerne er alle
så skal du bruge position:absolute;
Noget med:
left:/*900:2-billedbrede:2*/
top/*600:2-billedhojde:2*/

Fra : Thomas Mau

Dato : 04-11-03 20:52

så skal du bruge position:absolute;
> Noget med:
> left:/*900:2-billedbrede:2*/
> top/*600:2-billedhojde:2*/

Tak for svaret, men jeg er ikke helt hjemme endnu...

I ovenstående tilfælde skal jeg kende de nøjagtige dimensioner for
hvert billede og lave et id eller span til hvert nyt fotografi, oder
wie?
Jeg tænkte nærmere på noget i css'et, hvor jeg blot definerer mit img
i html-dokumentet og det så uanset størrelse centeres horisontalt og
vertikalt i boksen, hvor jeg placerer det ( ligesom man kan gøre med
tables ).

Mvh TM

Fra : Lobais

Dato : 05-11-03 07:37

> [...]
> wie?
> Jeg tænkte nærmere på noget i css'et, hvor jeg blot definerer mit
I css kan man ikke centrerer lodret. Ved ikke om nogen lader sig snyde
af: vertical-align:middle; den er ellers kun lavet til tekst.

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-11-03 15:38

Lobais wrote:
> I css kan man ikke centrerer lodret. Ved ikke om nogen lader sig snyde
> af: vertical-align:middle; den er ellers kun lavet til tekst.

Og virker slet ikke i <div> - heller ikke selvom indholdet er ren tekst,
jvf. :
http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/verticalalign.asp

Men man kan dog scripte sig ud af problemet. Det har selvfølgelig den ulempe
at det ikke virker hvis javascript er blevet slået fra. - Er dét tilfældet
bliver billedet placeret i top alligevel..

Et eksempel af vertikal centrering af billede:
http://www.rel7star.dk/misc/test/verticalPlacering-test.html

Endnu et, med horizontal og vertikal placering af både billede og container:
http://www.rel7star.dk/misc/test/centerPlacering-test.html

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet