Peugeot regnsensor larmer
Fra : Kim Bak

Dato : 03-11-03 22:04

Hej

Jeg kender én der har en Peugeot med regnsensor. Sensoren virker fint, men
af og til lyder den som om der er en håndfuld skruer, der rasler rundt inde
i den. Det sker bestemte steder, bl.a. halvvejs over Øresundsbroen. Weird...
Er der nogen, der har en idé om hvad det kan være?

M.v.h.
Kim Bak

Fra : Spangkuk

Dato : 03-11-03 23:06

> [...]
Weird...
> Er der nogen, der har en idé om hvad det kan være?

En elektronisk regnsensor indholder en hel del elektronik, men også
mekanik i form at relæer.
Sensoren virker ved, at den måler trykket på forruden. Er trykket, ved
et forudbestemt, atmosfærisk tryk, neutral, reagerer den ikke.

Øges trykket derimod på ruden, vil relæet aktiveres, og viskerne starte.

Når du befinder dig midt på Øresundsbroen, er din bil (og sensorerne)
hævet 139 m. over havoverfladen.

.....og nu kommer det syrede,- jo højere du befinder jo mindre lufttryk.
Derfor, hvis en sensor er indstillet til at blive aktiveret ved
middelværdien 1.0, vil den blive aktiveret ved 0.61 ved 139 meters
højde. Men mekanikken, der jo udelukkende måler det faktiske, fysiske
tryk på ruden, siger noget andet, deraf "slåskampen" imellem elektronik
og mekanik.

Simpelt Dr. Watson....simpelt..

Spang

Fra : JBH

Dato : 03-11-03 23:36

"Spangkuk" <asdf@asdf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højde. Men mekanikken, der jo udelukkende måler det faktiske, fysiske
> tryk på ruden, siger noget andet, deraf "slåskampen" imellem elektronik

Ovenstående hører vist til i dk.snak.vittigheder

En almindelig regnsensor i en bil virker ved at der sendes en lysstråle
(infrarød) skråt ind på ruden, indefra. Denne lysstråle reflekteres i
forkanten af ruden og rammer derefter en modtager efter princippet
indfaldsvinkel = udfaldsvinkel (eller noget i den stil) Hvis der er
vanddråber på ydersiden af ruden, fortsætter lysstrålen videre ud i disse og
modtageren får ikke noget signal.

Det er muligt at man engang har brugt ultralyd (resonans) til regnsensorer,
men det har jeg aldrig set i praksis.

Raslelyden må skyldes noget som ligger løst, evt en ledning som ligger og
slasker.

mvh
JBH

Fra : Spangkuk

Dato : 03-11-03 23:51

> Ovenstående hører vist til i dk.snak.vittigheder

Næ, Nej....det vil jeg ikke finde mig i !

Manden startede selv med at antyde, at hans ven KØRTE i en Fransk bil.

Jeg er uskyldig !

Spang

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-11-03 00:31

Spangkuk wrote:

> Næ, Nej....det vil jeg ikke finde mig i !
>
> Manden startede selv med at antyde, at hans ven KØRTE i en Fransk bil.
>
> Jeg er uskyldig !
>
> Spang

Årh hvad - så _tør_ jeg slet ikke tænke på hvordan det kunne være lavet i en
Fiat

--
/Rune

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 07:50

On Tue, 04 Nov 2003 00:31:13 +0100, Rune Larsen
<rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:

> så _tør_ jeg slet ikke tænke på hvordan det kunne være lavet i en
>Fiat

Ejendommeligt nok er mange Fiat-ejere særdeles entusiastiske vedr.
deres vogn, fordi kvaliteten mærkes i hverdagen - især Stilo-ejere er
med på den gallej. Men dét kender du sikkert ikke noget til..........

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 04-11-03 14:34

Mogens Knudsen wrote:
:: On Tue, 04 Nov 2003 00:31:13 +0100, Rune Larsen
:: <rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:
::
[...]

Så må det være derfor at Fiat sælger så mange biler. )

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 15:09

On Tue, 4 Nov 2003 14:33:48 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Så må det være derfor at Fiat sælger så mange biler. )

Jeg tror, du kan sammenligne eksemblet med Saab-ejere...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 04-11-03 15:15

Mogens Knudsen wrote:
[...]

*heh heh* Vidste den ville komme. Men forskellen er at kurven hos den en er
nedad gående, men opad gående hos den anden.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-03 16:23

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> *heh heh* Vidste den ville komme. Men forskellen er at kurven hos den en
er
> nedad gående, men opad gående hos den anden.

Fra nul går det jo altid op ad

/Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 17:08

On Tue, 4 Nov 2003 16:22:50 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Fra nul går det jo altid op ad

ROFL

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 05-11-03 02:20

Peter G C wrote:
[...]

Ja, men det er nu sørgeligt når man kommer fra Fiats salgstal og er på vej
mod et æg.

M.v.h.

Fra : Max[DK]

Dato : 04-11-03 09:10

> Årh hvad - så _tør_ jeg slet ikke tænke på hvordan det kunne være lavet i
en
> Fiat

Hehe...ikke et problem...der er så mange raslelyde så det ikke ville blive
bemærket

/Max
Tidl. Fiat Bravo kører

Fra : EjS

Dato : 04-11-03 09:48

"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> wrote in message
> en
>
> Hehe...ikke et problem...der er så mange raslelyde så det ikke ville blive
> bemærket

Læs lige et par tests om VW golf 4. Lige præcis dén er kendt for det
samme...

MVH EjS
- der undrer sig over hvorfor folk tror franske og italienske biler er
dårligere (de bliver lavet af de samme robotter som japanske og især tyske
biler)...

Fra : Max[DK]

Dato : 04-11-03 10:19

> Læs lige et par tests om VW golf 4. Lige præcis dén er kendt for det
> samme...

Gerne, men jeg mener nu aldrig at jeg har helliget en VW i den klasse...

> MVH EjS
> - der undrer sig over hvorfor folk tror franske og italienske biler er
> dårligere (de bliver lavet af de samme robotter som japanske og især tyske
> biler)...

læste du hvad der stod under min signatur?
Paster lige:
>/Max
>Tidl. Fiat Bravo kører
Paste slut.

Måske fordi det var min erfaring.

/Max

Fra : EjS

Dato : 04-11-03 12:11

> Gerne, men jeg mener nu aldrig at jeg har helliget en VW i den klasse...

Det gør jeg heller ikke ;)

> læste du hvad der stod under min signatur?

Jep. Du svarede blot på et humoristisk indlæg hvor der bliver argumenteret
for at raslelyde er et kæmpe problem i italienske (og franske) biler og
dermed efterlader dem i et dårligt lys.

Jeg argumenterer blot for at der ikke er nogen grund til specielt at være
efter dem. Andre mærker har også kvalitetsproblemer.

> Måske fordi det var min erfaring.

Jeg har også erfaring med franske biler. Lidt raslen, ja. Men til gengæld
ingen bøvl med alt det mekaniske som min bror har haft med hans helt nye
Passater.

Men i det store billede tæller min erfaring lige så lidt som din. Det er jo
enkelttilfælde...

Har du haft dårlige erfaringer bliver du nødt til at forholde dig til dem.
Det forstår jeg. Men andre her i gruppen har meget gode erfaringer med Fiat
(subsidiært Alfa)...

MVH EjS
- der har kørt i en Peugeot med regnsensor (uden problemer!)

Fra : Max[DK]

Dato : 04-11-03 12:26

> Jep. Du svarede blot på et humoristisk indlæg hvor der bliver argumenteret
> for at raslelyde er et kæmpe problem i italienske (og franske) biler og
> dermed efterlader dem i et dårligt lys.

Naa... svarede nu _kun_ på det om Fiat...

> Jeg argumenterer blot for at der ikke er nogen grund til specielt at være
> efter dem. Andre mærker har også kvalitetsproblemer.

Hmm...jeg synes nu at når jeg snakker med dem jeg kender(som har fiat)
kendetegner de bilen som knirkende og raslende.

> Jeg har også erfaring med franske biler. Lidt raslen, ja. Men til gengæld
> ingen bøvl med alt det mekaniske som min bror har haft med hans helt nye
> Passater.

Igen...min udtalelse var ikke rettet mod de franske. Og hvorfor kommer det
mekaniske nu ind...det var altså ikke det vi snakkede om...

> Men i det store billede tæller min erfaring lige så lidt som din. Det er
jo
> enkelttilfælde...

Enig, men hvis man ikke fortæller om det, hvordan skal evt. kommende købere
danne sig det store overblik.

> Har du haft dårlige erfaringer bliver du nødt til at forholde dig til dem.
> Det forstår jeg. Men andre her i gruppen har meget gode erfaringer med
Fiat
> (subsidiært Alfa)...

Godt så

og jeg synes også at alfa er en feed bil... men igen udtaler jeg mig ikke om
dem.

/Max

Fra : EjS

Dato : 04-11-03 15:16

> Igen...min udtalelse var ikke rettet mod de franske. Og hvorfor kommer det
> mekaniske nu ind...det var altså ikke det vi snakkede om...

Det kom ind i mit indlæg. Raslen i instrumentbordet er et kvalitetsproblem.
Mekaniske problemer som dårlige bremser, defekt brændstofpumpe, dårlig
kobling etc. er også kvalitetsproblemer.

> jo
>
> Enig, men hvis man ikke fortæller om det, hvordan skal evt. kommende
købere
> danne sig det store overblik.

Jep...

> og jeg synes også at alfa er en feed bil... men igen udtaler jeg mig ikke
om
> dem.

Enig - men de bliver bygget side om side med Fiat og Lancia så vidt jeg er
orienteret og deler i hvert fald mange komponenter. Så kvalitetsmæssigt tror
jeg ikke der er den store forskel på nye Fiat'er og Alfa'er.

MVH EjS

Fra : Max[DK]

Dato : 04-11-03 15:29

> Det kom ind i mit indlæg. Raslen i instrumentbordet er et
kvalitetsproblem.
> Mekaniske problemer som dårlige bremser, defekt brændstofpumpe, dårlig
> kobling etc. er også kvalitetsproblemer.

Jep men du bruger det som argument mod det jeg siger, det dur jo ikke
rigtigt at vi begynder at diskutere alt det. Mekaniske ting er der vidst
lavet statestikker over

> [...]
tror
> jeg ikke der er den store forskel på nye Fiat'er og Alfa'er.

Kvalitet, tja der kan jo være forskel på hvormange penge der lægges i
udviklingen af en ny bil... der ud overer der stivhed,
pladetykkelse/kvalitet, plast ect.... det kan godt være at bremser ect. er
det samme...det vil jeg ikke udtale mig om når jeg ikke ved noget om det

Jeg tror vi i bund og grund er enige, jeg ved bare af egne erfaringer at jeg
er glad for ikke at køre fiat mere...

/Max

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 17:20

On Tue, 4 Nov 2003 15:29:19 +0100, "Max[DK]" <maxses@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>det samme...det vil jeg ikke udtale mig om når jeg ikke ved noget om det

Der er forskel på kvaliteten af en Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati
og Ferrari. "Pengene/prisen" har indflydelse i dén forbindelse,
ligesom årgangen er af væsentlig betydning...

/Mogens
Alfist - derfor '95 AR 164 Q4
http://alfa.transpotech.dk

Fra : Max[DK]

Dato : 05-11-03 07:18

> Der er forskel på kvaliteten af en Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati
> og Ferrari. "Pengene/prisen" har indflydelse i dén forbindelse,
> ligesom årgangen er af væsentlig betydning...

Tak for det, det var også mit håb Håber nemlig at få råd til en dejlig
alfa engang

/Max

Fra : Kim Bak

Dato : 04-11-03 00:59

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Raslelyden må skyldes noget som ligger løst, evt en ledning som ligger og
> slasker.
Min bekendte mener selv, at dimsen reagerer på 'noget i luften' -
satellitter, radiomaster eller lignende. Jeg har selv været med over broen
og hun kunne forudsige præcis hvor lyden ville komme. Det lød bestemt ikke
som en løs ledning - nærmere en skrattende/skramlende lyd.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-11-03 01:55

"Kim Bak" <kim-bak@fejebladet.dk> skrev

> [...]
ikke
> som en løs ledning - nærmere en skrattende/skramlende lyd.

En mobilantenne lyder som en plausibel forklaring.

Hyggeligt i øvrigt at se liv fra dig!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : JBH

Dato : 04-11-03 02:37

"Kim Bak" <kim-bak@fejebladet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hun kunne forudsige præcis hvor lyden ville komme. Det lød bestemt ikke
> som en løs ledning - nærmere en skrattende/skramlende lyd.

Altså det "kan" være et kraftigt radarsignal som stråler ind i
elektronikken, ligesom en GSM mobiltelefon stråler ind i f.eks en radio
eller andet elektronisk isenkram i nærheden.

Hun kunne foretage en simpel EMC-test ved at holde en håndholdt GSM
mobiltelefon i nærheden af regnsensoren med tænding på bilen naturligvis og
så aktivere (slukke/ tænde) mobilbamsen og se/høre hvad der sker når den
søger net.

mvh
JBH

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 00:50

"Spangkuk" <asdf@asdf.dk> skrev :

>Når du befinder dig midt på Øresundsbroen, er din bil (og sensorerne)
>hævet 139 m. over havoverfladen.

Så skal du nok tømme øresund for vand først, og køre i en temmligt høj
bil

(Gennemsejlingshøjden er kun 57 meter)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Spangkuk

Dato : 04-11-03 01:03

> Så skal du nok tømme øresund for vand først, og køre i en temmligt høj
> bil
>
> (Gennemsejlingshøjden er kun 57 meter)

Ubetydelig detalje !

Spang

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-11-03 08:59

"Kim Bak" <kim-bak@fejebladet.dk> wrote in message
> [...]
Weird...
> Er der nogen, der har en idé om hvad det kan være?

Simpelt! Den har fundet vand, og forsøger at række viskerne de 57 m ned til
det

Michael

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-11-03 10:17

Michael Jørgensen wrote:

> Simpelt! Den har fundet vand, og forsøger at række viskerne de 57 m
> ned til det

ROFL
Hans

Fra : Spangkuk

Dato : 04-11-03 14:29

> Simpelt! Den har fundet vand, og forsøger at række viskerne de 57 m
ned til
> det

Hehe...

Spang