/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Det var ubehageligt...
Fra : Hjalte


Dato : 03-11-03 21:06

I aftes kommer jeg kørende med en 70-80 km/t på ring3 ved mellem
glostrup og herlev.

Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
midt ude i krydset og venter på at svinge til venstre.

Jeg slipper bremsen og styrer udenom, og heldigvis skete der ikke
noget.

Jeg ved godt at det er en lille ting set med øjne, fra erfarne
billister. Jeg har kun haft kørekort i ½ års tid, og jeg har sg' ikke
prøvet sådan noget før.
Tak for de 4-5 timer på glatbane siger jeg bare

Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
åbenbart ikke det bedste vejgreb... Hmmm... Hvad siger i andre?

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

 
 
Klaus G. (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 03-11-03 21:18

> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
> midt ude i krydset og venter på at svinge til venstre.
Ja, det suger lidt i maven sådan noget :)

> Jeg slipper bremsen og styrer udenom, og heldigvis skete der ikke
> noget.
Og nu opdager du så hvor hurtigt dit hjerte kan slå, uden at lave noget
fysisk hårdt :)

> Jeg ved godt at det er en lille ting set med øjne, fra erfarne
> billister. Jeg har kun haft kørekort i ½ års tid, og jeg har sg' ikke
> prøvet sådan noget før.
> Tak for de 4-5 timer på glatbane siger jeg bare
Ja, de er gode at have i baghånden, selv om meget af det, nu var meget
logisk, set med mine øjne. Dog var godt at prøve en bil skride ud.For at
vide hvad man skal gøre, og til faktisk selv at sidde i en bil som skrider,
der er stor forskel.

> Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
> åbenbart ikke det bedste vejgreb... Hmmm... Hvad siger i andre?
Det er tit sådan, at ved meget trafikeret kryds, der er vejen meget glat.
Der er flere steder her hvor jeg bor (Holstebro), hvor vejene er rigtig
glatte når de bliver våde. Rundkørslen i Mejrup, når man kommer fra
Holstebro, og skal mod Viborg, så når man køre ind i rundkørslen, så skal
der ikke meget til, så blokere man alle fire hjul. Og det er selv om jeg har
vinterdæk på.

Nu ved jeg ikke hvad dæk du køre rundt med. Så jeg skal ikke sige om du skal
smide 4 vintersutter på bilen. Men prøv evt. at lave nogle lidt hårde
opbremsninger andre steder, og se om der sker det samme. Det skal også siges
at, der er meget stor forskel på at blokere, og så lige inden man blokere.
Man bremser meget bedre uden at blokere, kan godt ske du står godt nok fast,
du har så bare lige været lidt ivrig på den midterste pedal :) Man kan godt
blive overrasket over hvor dårlige bilen bremser når først alle 4 hjul er
blokeret...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)



Mogens Knudsen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 03-11-03 21:29

On Mon, 03 Nov 2003 21:05:50 +0100, Hjalte
<hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:

>Hvad siger i andre?

At du skulle køre bilen på værksted - en Galant fra '93 har ABS!

>Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.




/Mogens

Klaus Rejkjær (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Rejkjær


Dato : 03-11-03 22:42

> At du skulle køre bilen på værksted - en Galant fra '93 har ABS!
>
Det burde den i hvert fald have. Hvis du kan blokere hjulene, skal der være
en advarselslampe der lyser.

MVH Klaus



Thunderbird [7100] (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 04-11-03 00:48

On Mon, 03 Nov 2003 21:29:09 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Mon, 03 Nov 2003 21:05:50 +0100, Hjalte
><hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:
>
>>Hvad siger i andre?
>
>At du skulle køre bilen på værksted - en Galant fra '93 har ABS!

ABS er ikke gud. Jeg har prøvet både at se og selv opleve biler med ABS
blokerer 100% på alle 4 hjul med ABS.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Mogens Knudsen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 04-11-03 07:52

On Tue, 04 Nov 2003 00:47:32 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Jeg har prøvet både at se og selv opleve biler med ABS
>blokerer 100% på alle 4 hjul med ABS.

OK - så foreslog du vel ejerne at køre på værksted


/Mogens

Thunderbird [7100] (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 04-11-03 14:02

On Tue, 04 Nov 2003 07:51:55 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Tue, 04 Nov 2003 00:47:32 +0100, "Thunderbird [7100]"
><praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
>
>>Jeg har prøvet både at se og selv opleve biler med ABS
>>blokerer 100% på alle 4 hjul med ABS.
>
>OK - så foreslog du vel ejerne at køre på værksted

Egt ikke fordi vi kørte på bane med fabriksnye biler, der ikke havde
kørt ret meget mere end 4-5000 km og stort set alle biler var til at få
til at lave en hjulblokade, selv om ABS slået til og ABS'en "virkede".
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 04-11-03 16:22

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:1o8fqv0m8h4b7s4slb49kijp5coq6nndt9@4ax.com...

[klip]

> Egt ikke fordi vi kørte på bane med fabriksnye biler, der ikke havde
> kørt ret meget mere end 4-5000 km og stort set alle biler var til at få
> til at lave en hjulblokade, selv om ABS slået til og ABS'en "virkede".

Lyder meget mærkeligt......! De bremsesystemer har næppe virket korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thunderbird [7100] (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 04-11-03 16:43

On Tue, 4 Nov 2003 16:22:18 +0100, "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:1o8fqv0m8h4b7s4slb49kijp5coq6nndt9@4ax.com...
>
>[klip]
>
>> Egt ikke fordi vi kørte på bane med fabriksnye biler, der ikke havde
>> kørt ret meget mere end 4-5000 km og stort set alle biler var til at få
>> til at lave en hjulblokade, selv om ABS slået til og ABS'en "virkede".
>
>Lyder meget mærkeligt......! De bremsesystemer har næppe virket korrekt.

Jeg kunne mærke den der "banken" i pedalen som der skulle komme når at
ABS'en slår til. Og de gange hvor at vi klodsede bremserne (fik vi at
vide at vi skulle). der kunne man godt mærke den der banken i pedalen
men bilen lavede fuld blokade alligevel.

Syns egt det er ret mystisk det her. For jeg lærte da jeg tog kørekort
at man ikke bare skulle klodse bremsen når at man skulle bremse uanset
hvad. At blokerer bremserne var ikke effektiv opbremsning.

Det kursus jeg så var på fik jeg så at vide at vi netop skulle lave
"blokadebremsning" og det giver/gav ingen mening.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 04-11-03 16:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:i1ifqv48tr38f2pdp6ktj13g7l725jdfb0@4ax.com...

[klip]

> Jeg kunne mærke den der "banken" i pedalen som der skulle komme når at
> ABS'en slår til. Og de gange hvor at vi klodsede bremserne (fik vi at
> vide at vi skulle). der kunne man godt mærke den der banken i pedalen
> men bilen lavede fuld blokade alligevel.

Er du nu helt sikker på, at den blokkerede?

> Syns egt det er ret mystisk det her. For jeg lærte da jeg tog kørekort
> at man ikke bare skulle klodse bremsen når at man skulle bremse uanset
> hvad. At blokerer bremserne var ikke effektiv opbremsning.

Det er korrekt. Bremser med ABS blokkerer heller ikke. Det er stensikkert -
brugte og bruger selv ABS flittigt om vinteren når der ligger hård,
sammenkørt sne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Mogens Knudsen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 04-11-03 17:15

On Tue, 4 Nov 2003 16:55:18 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Er du nu helt sikker på, at den blokkerede?

Enig , dén forklaring lyder ikke særligt overbevisende

>> Syns egt det er ret mystisk det her. For jeg lærte da jeg tog kørekort
>> at man ikke bare skulle klodse bremsen når at man skulle bremse uanset
>> hvad. At blokerer bremserne var ikke effektiv opbremsning.

>Det er korrekt. Bremser med ABS blokkerer heller ikke. Det er stensikkert -
>brugte og bruger selv ABS flittigt om vinteren når der ligger hård,
>sammenkørt sne.

Hør nu her: MB opfandt bremseassistenten, fordi folk ikke kan finde ud
af at træde igennem lige fra start. Det er ALT-afgørende, at pedalen
jokkes i bund fra 1. sekund.

Jeg har læst om det i et tysk blad, hvor en række erfarne chauffører
var på køreteknisk kursus hos en kvindelige racerkører. Mener, det var
Jutta Kleinschmidt. De kunne ikke forstå, at hendes bremselængde gang
på gang var væsentligt kortere (!) end deres, indtil hun dels
forklarede dem teorien (som jeg nu har gjort det) og dels
efterfølgende viste dem hvordan.

I skal knalde pedalen helt i bund fra første tråd. Kapiert?


/Mogens

Hit (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 04-11-03 18:27

Ganske rigtig Mogens, for ændringer i pedaltrykket kan "snyde" ABS'en,
da den så at sige skal starte forfra hver gang du ændrer på
bremsetrykket.


Niels

>On Tue, 4 Nov 2003 16:55:18 +0100, "Peter G C"
><pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>
>>Er du nu helt sikker på, at den blokkerede?
>
>Enig , dén forklaring lyder ikke særligt overbevisende
>
>>> Syns egt det er ret mystisk det her. For jeg lærte da jeg tog kørekort
>>> at man ikke bare skulle klodse bremsen når at man skulle bremse uanset
>>> hvad. At blokerer bremserne var ikke effektiv opbremsning.
>
>>Det er korrekt. Bremser med ABS blokkerer heller ikke. Det er stensikkert -
>>brugte og bruger selv ABS flittigt om vinteren når der ligger hård,
>>sammenkørt sne.
>
>Hør nu her: MB opfandt bremseassistenten, fordi folk ikke kan finde ud
>af at træde igennem lige fra start. Det er ALT-afgørende, at pedalen
>jokkes i bund fra 1. sekund.
>
>Jeg har læst om det i et tysk blad, hvor en række erfarne chauffører
>var på køreteknisk kursus hos en kvindelige racerkører. Mener, det var
>Jutta Kleinschmidt. De kunne ikke forstå, at hendes bremselængde gang
>på gang var væsentligt kortere (!) end deres, indtil hun dels
>forklarede dem teorien (som jeg nu har gjort det) og dels
>efterfølgende viste dem hvordan.
>
>I skal knalde pedalen helt i bund fra første tråd. Kapiert?
>
>
>/Mogens


Thunderbird [7100] (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 06-11-03 16:47

On Tue, 4 Nov 2003 16:55:18 +0100, "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:i1ifqv48tr38f2pdp6ktj13g7l725jdfb0@4ax.com...
>
>[klip]
>
>> Jeg kunne mærke den der "banken" i pedalen som der skulle komme når at
>> ABS'en slår til. Og de gange hvor at vi klodsede bremserne (fik vi at
>> vide at vi skulle). der kunne man godt mærke den der banken i pedalen
>> men bilen lavede fuld blokade alligevel.
>
>Er du nu helt sikker på, at den blokkerede?

Kunne hører lyden af dækkede der skred hen over asfalten og kunne lugte
brændt gummi bagefter. Det ville jeg da mene er rimeligt sikre tegn
eller hva?
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Roberto Saldo (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 06-11-03 17:03

Thunderbird [7100] wrote:
> On Tue, 4 Nov 2003 16:55:18 +0100, "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> wrote:
>
>
>>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>>news:i1ifqv48tr38f2pdp6ktj13g7l725jdfb0@4ax.com...
>>
>>[klip]
>>
>>
>>>Jeg kunne mærke den der "banken" i pedalen som der skulle komme når at
>>>ABS'en slår til. Og de gange hvor at vi klodsede bremserne (fik vi at
>>>vide at vi skulle). der kunne man godt mærke den der banken i pedalen
>>>men bilen lavede fuld blokade alligevel.
>>
>>Er du nu helt sikker på, at den blokkerede?
>
>
> Kunne hører lyden af dækkede der skred hen over asfalten og kunne lugte
> brændt gummi bagefter. Det ville jeg da mene er rimeligt sikre tegn
> eller hva?

Abs duer jo kun i bilens længderetning (hjulenes rotationsretning).
River man bilen lidt rundt og bruger håndbremsen flinkt (den er kabeltrukken hos de fleste) kan abs
ikke gøre en fis alligevel og ja så blokerer de fleste af hjulene, men 4 ubrudte striber lakrids,
så er abs-elektroniktjulladimsen kaput.


Mvh
Roberto (det var bare det jeg ville sige :)


Hit (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 07-11-03 00:39

Netop, ganske som politiet fandt ud af med deres mondeo, så betyder
ABS blot at bilen er styreprioriteret. Hvis du jokker bremsepedalen i
bund, så vil bremserne bremse mindre og mindre jo mere du drejer, og
på det tidspunkt hvor du har anvendt al tilrådighed værende friktion
til at dreje med, så bremser bilen ikke, men hjulene blokerer heller
ikke.
For at få optimal nedbremsning, skal de bremsende hjuls relative
hastighed være ca 70 % af bilens hastighed. Med andre ord skal der
være ca 30 % skrid, men det er ikke det samme som en blokkering, og
der kan sagtens lægges lakrids ved 30 % skid.

Niels

>Abs duer jo kun i bilens længderetning (hjulenes rotationsretning).
>River man bilen lidt rundt og bruger håndbremsen flinkt (den er kabeltrukken hos de fleste) kan abs
>ikke gøre en fis alligevel og ja så blokerer de fleste af hjulene, men 4 ubrudte striber lakrids,
>så er abs-elektroniktjulladimsen kaput.
>
>
>Mvh
> Roberto (det var bare det jeg ville sige :)


Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 00:43

Hit wrote:

> For at få optimal nedbremsning, skal de bremsende hjuls relative
> hastighed være ca 70 % af bilens hastighed.

Interessante tal.

Hvorfra stammer de..?

--
Jan W Nielsen




Hit (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 07-11-03 08:42

bremsning, skal de bremsende hjuls relative
Fortalt af en klog mand.

Niels


>Interessante tal.
>
>Hvorfra stammer de..?


Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 10:27

Hit wrote:

> bremsning, skal de bremsende hjuls relative
> Fortalt af en klog mand.

Øhhhh...?

Hvad er det, den kloge mand har fortalt - og hvem er han..?

--
Jan W Nielsen




Hit (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 07-11-03 16:03

70% - og det rager ikke dig. ! !



>
>Hvad er det, den kloge mand har fortalt - og hvem er han..?


Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 16:23

Hit wrote:

> 70% - og det rager ikke dig. ! !

*LOL*

Oh, you´re a hit man..! ,-)

--
Jan W Nielsen




Hit (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 07-11-03 16:47

You too ! ! ! ! !


>Oh, you´re a hit man..! ,-)


Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 17:06

Hit wrote:

>> Oh, you´re a hit man..! ,-)

> You too ! ! ! ! !

Tak-sa.. Vi skyder efter alt der bevæger sig..


--
Jan W Nielsen




Hit (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 07-11-03 17:32


Pathetic



>Tak-sa.. Vi skyder efter alt der bevæger sig.. <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:



Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 17:56

Hit wrote:

> Pathetic

Er der dømt hulemand, Hulemand..?

intetsvar@farvelogtobak.dk

Vil du sende mail, siden du efterlader dén der..?


--
Jan W Nielsen




Hit (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 07-11-03 19:10

Get a life ! ! !


>Er der dømt hulemand, Hulemand..?
>
>intetsvar@farvelogtobak.dk
>
>Vil du sende mail, siden du efterlader dén der..?


Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 20:03

Hit wrote:

> Get a life ! ! !

Dum eller bare på besøg ved fars computer...?



--
Jan W Nielsen


begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end


Mikael L (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 07-11-03 00:57


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:p4rkqv8jvv206k7a1ent5ng94m0u0v8hcv@4ax.com...
> On Tue, 4 Nov 2003 16:55:18 +0100, "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> wrote:

> >Er du nu helt sikker på, at den blokkerede?
>
> Kunne hører lyden af dækkede der skred hen over asfalten og kunne lugte
> brændt gummi bagefter. Det ville jeg da mene er rimeligt sikre tegn
> eller hva?

Dækkene kan sagtens hyle og tegne et par streger på vejen, dog ikke så
kraftige som ved en blokade og der kan godt lugte at varmt gummi bagefter,
selvom der har været ABS på.

Er du i tvivl så hug bremse i bund og prøv at dreje på rattet mens du
bremser. Hvis bilen drejer er der ABS, og hvis du fortsætter ligeud er der
ikke ABS.

Mikael



Peter Weis (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 04-11-03 21:09


"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:bo8g6n$7fg$1@sunsite.dk...
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> news:1o8fqv0m8h4b7s4slb49kijp5coq6nndt9@4ax.com...
>
> [klip]
>
> > Egt ikke fordi vi kørte på bane med fabriksnye biler, der ikke havde
> > kørt ret meget mere end 4-5000 km og stort set alle biler var til at få
> > til at lave en hjulblokade, selv om ABS slået til og ABS'en "virkede".
>
> Lyder meget mærkeligt......! De bremsesystemer har næppe virket korrekt.

Altså ... hvis alle fire hjul blokerer, så "kører" de alle lige hurtigt
rundt, og systemet ser vel ingen grund til at slække på bremsekraften til et
enkelt eller to af hjulene. Samtidigt viser speedometeret 0 km/t.

mvh
Peter



Mogens Knudsen (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 05-11-03 07:15

On Tue, 4 Nov 2003 21:09:06 +0100, "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

>Altså ... hvis alle fire hjul blokerer

En bil m/ABS blokerer ikke hjulene medmindre, systemet er
fejlbehæftiget...


/Mogens

Hjalte (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hjalte


Dato : 04-11-03 01:46

On Mon, 03 Nov 2003 21:29:09 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Mon, 03 Nov 2003 21:05:50 +0100, Hjalte
><hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:
>
>>Hvad siger i andre?
>
>At du skulle køre bilen på værksted - en Galant fra '93 har ABS!

Nej, min galant har ikke ABS :-/

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Mikael L (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 03-11-03 22:01


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:lucdqvodj0kpto6v1hp2jjsg5rml1b0an1@4ax.com...
> I aftes kommer jeg kørende med en 70-80 km/t på ring3 ved mellem
> glostrup og herlev.
>
> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
> midt ude i krydset og venter på at svinge til venstre.
>
> Jeg slipper bremsen og styrer udenom, og heldigvis skete der ikke
> noget.

Det er var da fornuftigt. Langt de fleste lukker øjnene og venter på braget.
Jeg har efter hånden været vidne til 3-4 uheld, alle med små buler tilfølge,
men de kunne alle være udgået hvis bremsen var blevet sluppet og der var
blevet styret uden om.

Mikael





Jacob Buus Smidt (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 03-11-03 22:06

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette her, men siger man ikke at
sommer/helårs-dæk generelt er bedre på tør og våd vej, hvor vinterdæk først
kommer til sin ret, når det bliver koldt/frostvejr?

Hilsen Jacob


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:lucdqvodj0kpto6v1hp2jjsg5rml1b0an1@4ax.com...
> I aftes kommer jeg kørende med en 70-80 km/t på ring3 ved mellem
> glostrup og herlev.
>
> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
> midt ude i krydset og venter på at svinge til venstre.
>
> Jeg slipper bremsen og styrer udenom, og heldigvis skete der ikke
> noget.
>
> Jeg ved godt at det er en lille ting set med øjne, fra erfarne
> billister. Jeg har kun haft kørekort i ½ års tid, og jeg har sg' ikke
> prøvet sådan noget før.
> Tak for de 4-5 timer på glatbane siger jeg bare
>
> Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
> åbenbart ikke det bedste vejgreb... Hmmm... Hvad siger i andre?
>
> ---
> Med venlig hilsen.
> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.



Martin Sjøstrand (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sjøstrand


Dato : 04-11-03 11:26


> Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette her, men siger man ikke at
> sommer/helårs-dæk generelt er bedre på tør og våd vej, hvor vinterdæk
først
> kommer til sin ret, når det bliver koldt/frostvejr?
>
> Hilsen Jacob

Sidst jeg var inde og få skiftet dæk, mener jeg der stod på et opslag de
havde på værkstedet, at vinterdæk var mere effektive når temperaturen kom
under 7 grader

Mvh Martin Sjøstrand



alexbo (03-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-11-03 22:32


"Hjalte" skrev
> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> hjul blokerer og jeg glider

> Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
> åbenbart ikke det bedste vejgreb...

Mon ikke det skyldes at du kører på nogle brede sutter.

mvh
Alex Christensen





Hjalte (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hjalte


Dato : 04-11-03 01:49

On Mon, 3 Nov 2003 22:32:20 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>
>"Hjalte" skrev
>> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
>> hjul blokerer og jeg glider
>
>> Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
>> åbenbart ikke det bedste vejgreb...
>
>Mon ikke det skyldes at du kører på nogle brede sutter.

Måske... Det er 195/50 R15 82V der sidder på.
Kan det betegnes som "brede sutter"?


---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Roberto Saldo (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 04-11-03 07:52

Hjalte wrote:
> On Mon, 3 Nov 2003 22:32:20 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
> wrote:
>
>
>>"Hjalte" skrev
>>
>>>Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
>>>hjul blokerer og jeg glider
>>
>>>Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
>>>åbenbart ikke det bedste vejgreb...
>>
>>Mon ikke det skyldes at du kører på nogle brede sutter.
>
>
> Måske... Det er 195/50 R15 82V der sidder på.
> Kan det betegnes som "brede sutter"?

Hvor meget mønster er der i dem?
Mine forrige 195'ere havde omtrent kun 3 dybe langsgående furer, men
næsten intet på tværs.

Vinterdæk (lameldæk) har groft mønster (dræn) tæt besat med 'sipes'
dvs udskårne riller der giver dækket noget det kan gribe i selv den
mindste ruhed i vejen med.

<http://www.winterbanden.nl/winterbanden/wintertips/tips.html>

Det har de typiske sportsdæk ikke.

> ---
> Med venlig hilsen.
> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Ukendt (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-03 17:34

> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
> midt ude i krydset og venter på at svinge til venstre.

Hjalte, det lyder som om, du har begået en alvorlig køreteknisk fejl.

Du er ikke dygtig, fordi du husker at slippe bremsen og styre dig ud af problemet.
Du er "dårlig", fordi du ikke har forudset situationen, der gør det nødvendigt.

Du burde aldrig komme i en situation, hvor du blandt andre biler har behov for så
megen bremsekraft, at du ikke kan overføre den til vejen på almindelige hjul og
uden ABS.

Det kan ske for enhver - det erkender jeg - men den dygtige chauffør kører så
forudseende, at "kaffen ikke vælter ned af instrumentbordet". Dette indtil man
beslutter sig for at køre RIGTIG stærkt - og det gør man ikke blandt andre
mennesker eller steder, hvor man "splatter ud", hvis man laver en fejl.

/Jan W Nielsen



-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Mikael L (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 07-11-03 01:02


<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse
news:000c01c3a2f1$62369c30$10ffaad5@autoatlas.local...
> > Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> > hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
> > midt ude i krydset og venter på at svinge til venstre.
>
> Hjalte, det lyder som om, du har begået en alvorlig køreteknisk fejl.
>
> Du er ikke dygtig, fordi du husker at slippe bremsen og styre dig ud af
problemet.
> Du er "dårlig", fordi du ikke har forudset situationen, der gør det
nødvendigt.
>
> Du burde aldrig komme i en situation, hvor du blandt andre biler har behov
for så
> megen bremsekraft, at du ikke kan overføre den til vejen på almindelige
hjul og
> uden ABS.
>
> Det kan ske for enhver - det erkender jeg - men den dygtige chauffør kører

> forudseende, at "kaffen ikke vælter ned af instrumentbordet". Dette indtil
man
> beslutter sig for at køre RIGTIG stærkt - og det gør man ikke blandt andre
> mennesker eller steder, hvor man "splatter ud", hvis man laver en fejl.

Ro på!

Har du aldrig oplevet at folk overser dig eller lige pludselig trækker ud på
motorvejen? Det sidste er især blevet slemt efter den nye regel "Jeg blinker
og skal ikke kigge mig over skulderen for jeg har jo vist hvad jeg vil"

Mikael



Jan W Nielsen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-11-03 01:10

Mikael L wrote:

> Har du aldrig oplevet at folk overser dig eller lige pludselig
> trækker ud på motorvejen?

Selvfølgelig - og det kan sagtens være, du er en glimrende bilist. Det kan
man jo ikke vurdere, bare fordi du har lavet en enkelt fejlvurdering.

Jeg kan dog ikke huske, hvornår jeg sidst har måttet blokere mine hjul for
en anden - og jeg kører over 30.000 km om året, og har mange rejser fra den
ene til den anden ende af landet - men høj hastighed.

--
Jan W Nielsen




Olesen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 04-11-03 17:44


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:lucdqvodj0kpto6v1hp2jjsg5rml1b0an1@4ax.com...
> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
> hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder

> Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
> åbenbart ikke det bedste vejgreb...

FULD fart ?
Hvis du ikke kan bremse på selv sommer/altvejrsdæk
i det føre vi har haft idag (plusgrader), så
har du kørt for stærkt.

Jeg ville beholde dækkene og køre langsommere..,o)



Hjalte (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hjalte


Dato : 04-11-03 18:59

On Tue, 4 Nov 2003 17:44:21 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>
>"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
>meddelelse news:lucdqvodj0kpto6v1hp2jjsg5rml1b0an1@4ax.com...
>> Der kommer et kryds, det skifter til gult og jeg bremser. Men mine
>> hjul blokerer og jeg glider med fuld fart lige imod den 4x4 der holder
>
>> Måske man skulle smide nogen vintersæk på bilen alligevel. For den har
>> åbenbart ikke det bedste vejgreb...
>
>FULD fart ?
>Hvis du ikke kan bremse på selv sommer/altvejrsdæk
>i det føre vi har haft idag (plusgrader), så
>har du kørt for stærkt.
>
>Jeg ville beholde dækkene og køre langsommere..,o)


Det var ikke det jeg mente da jeg skrev fuld fart.
Jeg mente at min bil bevægede sig meget hurtigt.
Men det har nok "kun" været omkring 30-50 km/t.

Og det var ikke idag, men igår (Mandag).

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste