Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan gør I? (baggrund/forgrund effekter~
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-03 20:38

Hejsa!

Jeg har med stor undren fulgt denne gruppe i lang tid, og kigget på mange
billeder, og gang på gang falder det mig for brystet.. hvordan gør I det
"vigtige" motiv knivskarpt og selve baggrunden totalt blurred til, fx. som
på dette billede...:

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=7907

Jeg har dette billede, som jeg vil lave en lignende effekt på, men har ikke
kunne finde løsningen endnu..:

http://80.165.164.36/images/fuzzy_grey.png

Jeg bruger GIMP som billedbehandlingsværktøj.

Alle løsninger, fif, tips og tricks modtages med kyshånd da V3'eren skal til
at arbejde seriøst som amatør, og så vil man jo gerne kunne lidt sjovt

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Morten Bested

Dato : 03-11-03 20:52

Lav blænde = lille dybdeskarphed (sløret baggrund). Jeg er ikke sikker på at
du kan indstille det må V3'eren, og desuden er effekten ikke ret stor på
digital kameraer (er der ikke noget med at F2.0 svarer til ca. F10.0 på
spejlrefleks?). Læs evt. mere her:
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/950/depth-of-field.html

Nu kender jeg ikke lige Gimp, men de fleste billedbehandlingsprogrammer har
en blur tool så du manuelt kan gøre baggrunden mere sløret.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-03 21:23

Morten Bested wrote:

> [...]
> på digital kameraer (er der ikke noget med at F2.0 svarer til ca. F10.0 på

Jeg kan godt stille blænden på min V3, men synes ikke det hjælper
overhovedet?

> Nu kender jeg ikke lige Gimp, men de fleste billedbehandlingsprogrammer
> har en blur tool så du manuelt kan gøre baggrunden mere sløret.

Jeg har leget lidt med blur og min første idé/tanke var også, at det var i
programmet det skulle gøres, såsom jeg også har gjort med billedet af pigen
(det er oprindeligt med mere fyld samt farve).

Problemet er, at hele billedet bliver blurred, hehe. Og det var jo ikke
meningen.

Hvad hedder den blur funktion, evt. hvad hedder den i de mere populære
Windows-programmer, for så kan jeg da søge efter et plugin eller evt, om
den allerede er indbygget, i GIMP.

Sidst men ikke mindst... Findes der et godt site hvor man kan læse/lære en
masse om filters, plugins samt generel billedbehandling?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-03 21:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Problemet er, at hele billedet bliver blurred, hehe. Og det var jo ikke
> meningen.

Har fundet løsningen.. hehe. Markér det som ikke skal blurres... vælg Invert
Selection og så ellers igang med blue

YES.. så skal jeg bare have fat i et 128MB kort og så ud i naturen... gad
vide om konen vil med.. *SF*

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 03-11-03 21:37

Selvfølgelig er det helt klart bedst at gøre det når billedet taget.
Men synes lidt det lyder som om du gerne vil prøve noget ala
http://www.fotoportal.dk/artikler/sloring.aspx

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-03 21:41

Jan Emil Christiansen wrote:

> Selvfølgelig er det helt klart bedst at gøre det når billedet taget.
> Men synes lidt det lyder som om du gerne vil prøve noget ala
> http://www.fotoportal.dk/artikler/sloring.aspx

Jamen det er netop PRÆCIS det jeg ønsker!! Jeg havde selv fundet frem til
lidt af det, men dette har hjulpet mig yderligere på vej, selvom det godt
nok er Photoshop der vises..

Tak for link!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-03 23:26

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> Selvfølgelig er det helt klart bedst at gøre det når billedet taget.
> Men synes lidt det lyder som om du gerne vil prøve noget ala
> http://www.fotoportal.dk/artikler/sloring.aspx

Pas nu på: ikke alt kan laves på en computer. Og det
bedste resultat opnår man ved at lave billedet færdigt INDEN man trykker på
udløseren. Manden i den lyseblå trøje i din henvisning ser jo forfærdelig
ud. Overgangen fra
hans hårpragt til baggrunden er pladderuskarp. Det skyldes at du ikke kan
tegne en kontur, der er tilstrækkeligt detaljeret.

Hvis nu man istedet vælger en passende tele og en stor blændeåbning, vil
baggrunden blive uskarp, som ønsket, men motivet vil stadig bevare sin
perfekte skarphed til det sidste hår. Dybdeskarpheden aftager med øget
blændåbning og med øget brændvidde.

Følgende eksempler er optaget med en 180mm tele i området mellem bl 2.8 og
5.6
Billederne er komprimere til mellem 50kby og 150kby, hvorved meget er gået
tabt.

www.sidebanen.dk/PictureTest/P005.jpg
www.sidebanen.dk/PictureTest/P009.jpg
www.sidebanen.dk/PictureTest/PP022.jpg
www.sidebanen.dk/PictureTest/P035.jpg

Sidstnævnte billede er optaget med mellemring. Her er dybdeskarpheden til
gengæld alt for lille, idet den ikke engang dækker hele motivet. Til gengæld
træder de små hår på benene tydeligt frem med den uskarpe baggrund.
Afstanden fra kamera til motiv er ca 120cm.

Bo //

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 03-11-03 23:46

>Manden i den lyseblå trøje i din henvisning ser jo forfærdelig ud.
Bortset fra denne kommentar vil jeg give dig helt ret.

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-03 23:55

> Bortset fra denne kommentar vil jeg give dig helt ret.

Oops, jeg kender ham ikke, og jeg skulle nok have formuleret det: BILLEDET
af manden ser forfærdeligt ud... Undskyld til den blå mand.

Bo //

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-11-03 00:04

> Oops, jeg kender ham ikke, og jeg skulle nok have formuleret det: BILLEDET
> af manden ser forfærdeligt ud... Undskyld til den blå mand.
>
> Bo //
he he - no prop.

Det er bare mig som turist i Sverige. Dejlig ferie i øvrigt.
http://www.fotoportal.dk/fotoessays/sydsverige.aspx
Havde lige købt mit kamera der. Det var starte på min "fotokarriere" som vel
lige har haft ½ års jubilæum.

Jan

Fra : Morten Bested

Dato : 04-11-03 15:16

Det skal lige siges at der er rigeligt med muligheder for at få en realitisk
depth-of-field med den nyeste photshop (lens blur filteret)

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 04-11-03 00:56

On Mon, 3 Nov 2003 20:52:13 +0100, "Morten Bested" <morten@bested.net>
wrote:

>er der ikke noget med at F2.0 svarer til ca. F10.0 på
>spejlrefleks?
Blændeværdien er tilknyttet objektivet (forholdet mellem brændvidde og
diameter på åbningen)
Det har inegn betydning om objektivet sidder på et digital-,
spejlrefleks-, filmkamera, kikkert, geværsigte osv.
mvh kmo

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-03 01:31

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Blændeværdien er tilknyttet objektivet (forholdet mellem brændvidde og
> diameter på åbningen)

Enig. Men dybdeskarpheden er ikke.

Dybdeskarpheden er omvendt proportional med filmens størrelse. Så hvis
du halvere størrelsen på dit negativ, fordobler du området hvor billedet
står "skarpt".

--
Don't waste space

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-11-03 08:03

"Thomas Corell" <intheNO.SPAMnews@corell.dk> wrote in message

> Enig. Men dybdeskarpheden er ikke.

Dybdeskarpheden afhænger i høj grad af filmarealet. Derfor giver
digitalkameraer billeder med større dybdeskarphed end 35mm kameraer. Jeg ved
godt at der laves spejlreflex kameraer med CCD'er i fuld størrelse, men det
er ikke dem man ser flest af blandt amatører.

Bo //

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-03 08:15

Bo Bjerre wrote:

> "Thomas Corell" <intheNO.SPAMnews@corell.dk> wrote in message

> Dybdeskarpheden afhænger i høj grad af filmarealet. Derfor giver
> digitalkameraer billeder med større dybdeskarphed end 35mm kameraer.

Det var også det jeg skrev (og som du klippede væk).

--
Don't waste space

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-11-03 00:00

Billederne her er alle taget med et Canon G2 med macrolinser
http://www.pbase.com/hkruse/flowers. Det er altså ikke en effekt, der lavet
efter at billedet er taget. G2'eren har en ret stor linse, der gør det
muligt at få en uskarp baggrund. med de meget små linser på pocket
digitalkameraer er alt stort set skarpt fra få meter til uendeligt. Jeg har
en Canon S10 med en lille linse og det var stort set ikke muligt at lave en
uskarp baggrund undtagen med mcro indstilling. med SLR og telelinser er den
effekt naturligvis endnu mere udpræget. Blændeværdien vil være afgørende for
hvor stor dybdeskarpheden er. En F2.0 vil give minimum dybdeskarphed og en
F22.0 maksimal (afhængig af hvad den mindste blænde er). Se her hvor en
vidvinkel med SLR har alt fra få meter til uendelig skarpt
http://www.pbase.com/image/22489462 og her, hvor både forgrund og baggrund
er uskarp, men motivet er skarpt http://www.pbase.com/image/22755132.
Årsagen er telelinse på 135mm på en 10D med crop faktor på 1,6, hvilket
giver en brændvidde på 216mm. Derfor er der en lille skarphedsdybde. Så det
afgørende er kameraet og anvendelse af brændvidde og blændeværdi.
Mvh, Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-03 00:08

Hans Kruse wrote:

> [...]
> lave en uskarp baggrund undtagen med mcro indstilling. med SLR og
> telelinser er den effekt naturligvis endnu mere udpræget. Blændeværdien

Jeg kom også frem til, at det måtte skyldes min linse..

Har dog fundet løsningen på mit problem - desværre kan GIMP ikke vælge/crop
det som ikke skal blurres automatisk, men det klares manuelt :-/

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-03 01:17

Hans Kruse wrote:
> [...]
> en Canon S10 med en lille linse og det var stort set ikke muligt at lave en

Sludder og vrøvl, diameteren på linsen/linserne har ingen indflydelse på
dybdeskarpheden; udelukkende på den mængde lys der kommer ind igennem
objektivet.

Dybdeskarpheden afhænger af:
- afstand til motiv
- brændvidde
- blænde
- størrelse på "negativ" (rent faktisk "acceptable circle of confusion",
kan ikke lige komme på en dansk oversættelse).
og ikke andet.

Formlen kan (f.eks) ses på http://www.wrotniak.net/photo/dof/index.html
afsnittet "Computation details".

> ...undtagen med mcro indstilling.

Der grundet den meget korte afstand til motiv, vil have en en meget lille
dybdeskarphed.

> Se her hvor en
> vidvinkel med SLR har alt fra få meter til uendelig skarpt
> http://www.pbase.com/image/22489462

Som er på grund af meget kort brænvidde (15mm), og meget lille blænde
(f/9.5).

> [...]
> Årsagen er telelinse på 135mm på en 10D med crop faktor på 1,6, hvilket
> giver en brændvidde på 216mm. Derfor er der en lille skarphedsdybde.

Nok ikke lige det bedste eksempel (IMHO). Hvis jeg skulle finde et, så
er det langt tydeligt/udtalt på http://www.pbase.com/image/21154131

> Så det
> afgørende er kameraet og anvendelse af brændvidde og blændeværdi.

Og _ikke_ linsen/linsernes størrelse.

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-03 00:16

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> "vigtige" motiv knivskarpt og selve baggrunden totalt blurred til, fx. som

Som andre har skrevet, hvis det skal være rigtig godt, så skal du gøre
det i optagelsen.

I den anledning vil jeg anbefale http://gimp-savvy.com/BOOK/index.html

--
Don't waste space