Stamtavle ? farver og titler
Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 20:19

Jeg har studeret Dizzys stamtavle og der er nogle påtegninger,
som jeg ikke umiddelbart kan kode. Efter farveangivelserne står
der (Cs*) eller (Cs) en del steder - hvad betyder det?

Blandt de forskellige titler er også et par GC'er, hvad er det ?

Kan i foreslå en god kilde udi genetik?

Link til Stamtavlen: http://www.lotte-m.dk/dizzy_stamtavle.shtml

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 03-11-03 21:06

Hej Lotte,

uden at være voldsomt velbevandret i perser- og colourpointgenetik så
vil jeg tro at Cs'erne betyder at katten bærer eller måske bærer gen for
colourpoint, altså maskegen.

GC'erne må næsten være en "amerikansk" (CFA eller TICA, modsat Fife som
vi udstiller under herhjemme) Grand Champion titel.

Genetikkilder: Til grundlæggende genetik kan jeg anbefale
genetikafsnittet på Ole Amstrups side, www.felesgrata.dk. Ole er gammel
matematiklærer og forklarer i hvert fald for en matematikerhjerne vældig
logisk

Ellers er der også et udmærket afsnit om genetik i Politikens kattebog.
Og skal man helt ud i det vilde er der Robinson's Genetics for Cat
Breeders and Veterinarians, som du kan skaffe hjem fra Landbohøjskolens
bibliotek gennem www.bibliotek.dk. Den koster en bondegård, så lån den
først og find ud af om den er noget for dig.

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 17:15

Pernille & Jesper skrev i <news:3fa6b511$1@news.wineasy.se,>:

Hej Pernille

> uden at være voldsomt velbevandret i perser- og colourpointgenetik så
> vil jeg tro at Cs'erne betyder at katten bærer eller måske bærer gen for
> colourpoint, altså maskegen.

Jeg havde selv tænkt på, om det kunne have noget med Chokolade-
farven at gøre, fordi jeg ved det er hvad opdrætteren arbejder hen
imod. Hvis det er maskegenet, burde alle 33-kattene så ikke være
mærket som maskebærere?

Det er i grunden lidt underligt, at der fremgår en term i stambogen,
som ikke er forklaret og som ikke (med mine søgeevner) kan findes
på nettet.

> [...]
> genetikafsnittet på Ole Amstrups side, www.felesgrata.dk. Ole er gammel
> matematiklærer og forklarer i hvert fald for en matematikerhjerne vældig

Tak, den havde jeg også fundet - jeg har tilsyneladende ikke
matematikerhjerne -

Tak for hjælpen

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-11-03 17:48

Hej Lotte.
Jeg citerer lige fra Felis Danicas stambogsføringsregler:

"2.6:
Felis Danicas nationale regler:

EXO og PER:
1)Hvidt afkom efter parring med EMS 01-03 tilføjes (S) bag EMS-koden
uendeligt.
2)Masket eler hvidt afkom efter parring med EMS s tilføjes (I) bag EMS-koden
uendeligt.
3)Ikke masket afkom efter parring mellem EMS 33 tilføjes (Cs*) bag EMS-koden
ved sikre bærere. (Cs) tilføjes bag EMS-koden ved mulige bærere uendeligt
efter (Cs*).

4.4.2.1
Variant

(Cs* )/ (Cs):
(Cs*) tilføjes alle katte, som er kendte bærere af himalayagen og (Cs) for
mulige bærere. Dette tilføjes uendeligt".

(Himalaya-gen = maske)

Mvh. Else.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 15:34

Else Gyldenkærne skrev i <news:bo8l6g$rj8$1@sunsite.dk,>:

> Jeg citerer lige fra Felis Danicas stambogsføringsregler:

1000 tak!
--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 04-11-03 22:18

Hej Lotte,

> [...]
> farven at gøre, fordi jeg ved det er hvad opdrætteren arbejder hen
> imod. Hvis det er maskegenet, burde alle 33-kattene så ikke være

Nu har du jo fået en god forklaring af Else. Jeg vil bare tilføje, at
der ikke er nogen grund til at skrive Cs eller Cs* ved 33-kattene, for
de er jo maskede - altså man kan se det på dem. Der er derimod grund til
at skrive det på de katte, som er eller kan være bærere af det recessive
maskegen, ellers kan man få nogle interessante og i nogle tilfælde ikke
tilladte farver ud af det. Jeg kender f.eks. en perseropdrætter, der fik
en colourpoint perser med hvide aftegninger (nej, sådan en findes i
teorien ikke!) og der var det vist smuttet et sted meget langt ude i
stamtavlen med en mulig maskebærer, hvor det ikke var noteret!

Jeg ved ikke hvordan du har det med at læse svensk, men
http://www.kattgenetik.net/ er også en glimrende genetikside med nogle
fine artikler om de enkelte farvegener.

Ellers må du jo spørge dig for

/Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 16:03

Pernille & Jesper skrev i <news:3fa8178a$1@news.wineasy.se,>:

Hej Pernille

> Nu har du jo fået en god forklaring af Else.

Ja

> Jeg vil bare tilføje, at
> der ikke er nogen grund til at skrive Cs eller Cs* ved 33-kattene, for
> de er jo maskede - altså man kan se det på dem.

Jamen, det er jo soleklart, det burde jeg selv ha' regnet ud - pinligt!

Jeg købte Diz med tilladelse til både udstilling og avl, men jeg har
endnu ikke taget stilling til hvorvidt jeg vil avle.

> Jeg ved ikke hvordan du har det med at læse svensk, men
> http://www.kattgenetik.net/ er også en glimrende genetikside med nogle
> fine artikler om de enkelte farvegener.

Tak, den ser spændende ud!

> Ellers må du jo spørge dig for

Jotak

I øvrigt:
"Robinson's Genetics for Cat Breeders & Veterinarians" kan
købes hos http://www.pickabook.co.uk (Britisk netboghandel) for
£40.39, incl. porto - andre engelske værker er også ca. 20%
billigere her, end hos de andre netboghandlere, angiveligt fordi
pickabook ikke er momsregistreret i DK.

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk