"Care" <kaj@s-sm.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa693d3$0$95013$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en Yanmar 1GM10 (1988) diesel motor. Den har voldt en del
problemer
> på det sidste.
> Ca 10-15 minutter for motor, går alarmen til kølersystemet igang. (Vi har
> oplevet at kunne sejle for motor 2-2½ time uden alarm)
> Impeller er skiftet. Kilerem er skiftet. Termostat er skiftet. Og senest
har
> vi ofret en helt ny vandpumpe.
Uhh... hvor jeg glæder mig til at høre svarene på hvad der kan være galt...
Jeg har nemlig også sådan en motor (næsten), og selv om den har spundet som
en symaskine hele sommeren, frygter jeg den dag hvor jeg måske står med
samme problem.
Uden at have svarene på dine fejl, fristes jeg alligevel til at spørge om:
- Er den salt- eller ferskvandkølet ?
- Er motoren virkelig for varm, når den giver alarm. Det kunne måske være
selve temperatur alarm switch der er defekt. Føles motorblokken _for_ varm
?.
- Kunne det tænkes at kølekanaler omkring cylinderblokken er tilstoppet af
kalk eller andet skidt og møj ?.
Forresten: til Yanmar 1, 2 og 3 GM modeller (+ et par andre), kan man for
bare ca. $ 27 + $12 (porto) købe en rigtig detaileret manual på 230 sider i
USA.
Den er, efter min ringe mening, nogle 100 gange bedre end den officielle
manual og svarer til de bilmanualer man kan købe fra eks. Haynes.
Manualen kan findes her:
http://www.themotorbookstore.com/yandiesinrep.html
Den lå i postkassen ca. 4 arbejdsdage efter at jeg havde bestilt
den. -Dejlig nemt.
hilsen Ole