strøm
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 03-11-03 18:27

Hvor meget bruger et akarium ca. på års basis??

/Kenneth

Fra : 4000

Dato : 03-11-03 18:34

1500

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 03-11-03 18:56

Hold da op, det havde jeg ikke lige regnet med...

/Kenneth

Fra : Dennis

Dato : 03-11-03 19:01

"4000" <q@q.dk> writes:

> 1500

Og det er for et 60 Liters akvarie

Dennis

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 03-11-03 19:28

Det her er et 120 l

Det er det start sæt fra maxi zoo jeg regner med at købe...

Fra : Per W.

Dato : 03-11-03 20:12

"Kenneth Koustrup" <kk@SLETMIGfhn..dk> skrev i melding
> Det her er et 120 l
>
> Det er det start sæt fra maxi zoo jeg regner med at købe...

2000-3000,-

/Per W.

Fra : Martin Heller

Dato : 03-11-03 21:43

Per W. wrote in <kNxpb.24478$jf4.1270051@news000.worldonline.dk>:

> "Kenneth Koustrup" <kk@SLETMIGfhn..dk> skrev i melding

> 2000-3000,-

Jeg går ud fra at det er elomkostningerne der er tale om? Hvad
har du af teknik i et 120 L akvarium, som bruger for så mange
kroner el?

Fra : 4000

Dato : 03-11-03 19:18

det kommer selvfølgelig an på hvormeget du har til at kører

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-11-03 20:50

Det afhænger en del af størrelsen......

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Simon Rasch

Dato : 03-11-03 21:17

Strømforbruget afhænger af
1. hvor meget pumpen bruger
2. hvor meget lyset bruger
3. og sidst og absolut ikke mindst, hvor meget et evt. varmelegeme bruger.

De 2 første er nemme nok, der står på dem hvor meget de bruger pr time, så
det er bare at gange op.
Den tredie afhænger af hvor varmt dit vand er, og hvor kold luften omkring
er (det er dyrere at holde den samme vandtemp. ved -20 i stuen end ved +20).

Man kan for et par hundrede købe en elforbrugs-måler, men det hjælper
selvfølgelig ikke når akvariet endnu ikke er købt. Mit 720L brugte 300
kr/mdr med både spandpumpe og indv pumpe, luftpumpe, 27grader og 2 x
lysstofrør i en dårligt opvarmet stue.

Til sidst kan jeg lige nævne, at jeg engang læste om en, der havde målt sit
udstyr til at bruge næsten dobbelt så meget strøm, som der stod angivet på
udstyret !! Så det kunne godt være en god ide at måle sit grej efter.....

Mvh
Simon

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-11-03 09:11

Man kan jo evt. isolere bagbeklædning med flamingo, hvor meget det hjælper
ved jeg ikke.

Men skal man virkelig gå i detaljer, så skal man jo trække varmeafgivelsen
fra akvariet, fra sin varmeregning. Og så bliver det jo pludselig billigere.
Hvor meget afhænger jo af hvilken opvarmning man har. Men hvis det fx. er
el-varme, går det vel lige op...... blot en tanke..

Samme regnstykke blev lavet for nogle år siden (et eller andet sted) på
energisparepære. De afgive jo ikke meget varme i forhold til glødepære. Og
så var besparelsen pludselig meget begrænset. Men det er nok flueknepperi.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-11-03 22:11

Kenneth Koustrup wrote:
> Hvor meget bruger et akarium ca. på års basis??
>
> /Kenneth

Jeg har ikke selv prøvet at regne ud, hvad mit 250 liter bruger, men jeg
søgte lige på google efter akvarium+elforbrug- og det gav bl.a. denne
side fra Energistyrelsen:

http://www.sparenergi.dk/index.asp

Og ifølge den skulle et 100 liter ligge omkring 427 kWh pr år

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 22:48

Mit 250 liters bruger for ca 2500 kr om året.

/Thomas

Fra : Linux

Dato : 04-11-03 19:42

"Kenneth Koustrup" <kk@SLETMIGfhn..dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget bruger et akarium ca. på års basis??
>
> /Kenneth

Hej Kenneth.

Jeg har læst de andres tråde om hvad det koster
og jeg ser sådan på det
at jeg aner ikke hvad det koster at have et par halvstore akvarier kørende
men det er sikkert ikke billigt
men hva faaen
og det er da heller ikke lige meget hvad det er du bor i
Bor du fx. lejet bolig og betaler varme efter hvor mange streger du bruger
så er der lige noget du bør vide.
Lad os nu antage at man har :
Et akvarie på 250 ltr og et varmelægme på 200-300 W
dertil en stue på 40 M2 hvor rum temperaturen er 16 C*
(og man har radiatorene stående på kun lige gennemløb)
så er det faktisk akvariet der varmer rummet op
og så er det her man skal til og igang med den store lommeregner
for at se hvad det er der er billigst
men alt i alt hobby mæssigt set så er det ikke en af de dyreste set i
forhold til så meget andet

mvh Linux.

Fra : Jon Batsberg

Dato : 04-11-03 19:58

> [...]
> for at se hvad det er der er billigst
> men alt i alt hobby mæssigt set så er det ikke en af de dyreste set i

Enig! Dog vil det altid være dyrest at "fyre" med el i forhold til f.eks.
olie eller kul..
Men det er faktisk samme diskussion som når man siger at alle
standby-dioderne på TV o.s.v. hurtigt kan koste 500kr om året.. faktisk
(selvom det lyder skørt) så varmer de også en smule og sparer derved på
radiator-forbruget. :0)

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : Simon Rasch

Dato : 09-11-03 08:25

> [...]
> (og man har radiatorene stående på kun lige gennemløb)
> så er det faktisk akvariet der varmer rummet op

<SNIP>

Ja, og så vil akvarierne hæve stuetemperaturen, hvilket vil bruge af
"stregerne" med højere varmeregning til følge.....surt

Jeg talte med en dyrehandler i Randers, som havde en ret høj varmeregning på
trods af, at han ikke havde tændt for varmen !

/Simon

Fra : Amager Demo

Dato : 05-11-03 03:34

"Kenneth Koustrup" <kk@SLETMIGfhn..dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget bruger et akarium ca. på års basis??
>
> /Kenneth

Min nyindkøbte strømmåler siger 66 kr. / md; Baljen er på 54 Ltr, indvendig
Eheim filter, varmelegme, og luftpumpe 2 x 1 time daglig.

Niels

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-11-03 14:16

"Amager Demo" <amager.demo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Min nyindkøbte strømmåler siger 66 kr. / md; Baljen er på 54 Ltr,
indvendig
> Eheim filter, varmelegme, og luftpumpe 2 x 1 time daglig.

Hvad bruger du en luftpumpe til 2 x 1 time dagligt?

Fra : Amager Demo

Dato : 06-11-03 01:29

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse

> "Amager Demo" <amager.demo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> indvendig
>
> Hvad bruger du en luftpumpe til 2 x 1 time dagligt?

Skaber omrøring, giver mine fisk & rejer en surfe-tur, udlufter kuldioxid.

Luften udmunder i et luft-gardin; lige dækket af bundstenene.

Niels

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-11-03 09:11

Har en ven der har et større saltvandsakvarie. Han bruger ca. 1200,- om
måneden.

/ts

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-11-03 11:07

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Har en ven der har et større saltvandsakvarie. Han bruger ca. 1200,- om
> måneden.

Det må være et meget stort akvarie!

Jeg har et saltvandsakvarie på 576 liter, med 2x250w plus 54 w blåt lys,
diverse pumper og lign.
Mit strømforbrug ligger på knapt 10000 kwh om året, men det er for hele
lejligheden, incl computere, fjernsyn, køleskab, komfur,
opvaskemaskein samt vaskemaskine.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 11-11-03 08:59

Imiddelbart kan jeg "kun" lige huske at han har et køleanlæg(bruger ca.
500W), 4 af de store eheim powerheads, 2 tunze pumper, 3 x 250W HQI, 2X52W
blå rør(eller var det 4?) + nogle pumper der ligger i hans sump + en pumpe
der kører påfyldning og noget automatik på hans kalreaktor. Og så har jeg
sikkert glemt nogle andre ting.... der er vist nok også en ornli' kleppert
af en pumpe på hans skummer. Mener bestemt hans sagde et sted mellem 14000
og 15000 om året, men kan da være jeg husker forkert eller har misforstået
noget.

JJ fra fredericia har et saltvandsakvarie der bruger 36kr om dagen(over 1000
om måneden) ... sindsygt!

mvh
Thomas