Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukke tid på en Canon A70
Fra : Stefan

Dato : 03-11-03 18:04

Lige et ? mere...

Da jeg tager en del fotos under vandet ! kunne jeg godt bruge en hurtigere
lukke tid.
Kan jeg juster A70 et sted og hvordan uden at lavet rav i den andre steder ?

ps. mine marco fotos bliver kanon gode !

Hilsen Stefan

http://hjem.get2net.dk/stefans

Fra : Jens Christensen

Dato : 03-11-03 20:15

"Stefan" <stefans@get2net.dk> wrote in message
> [...]
?

> ps. mine marco fotos bliver kanon gode !

Ja, det kan du da...
Drej hjulet oven på kameraet over på Tv, og du kan jurstere lukketiden. Ved
at gøre dette tilpasser kameraet automatisk blændeåbningen. Vælges Av
indstiller du selv blænden og kameraet vælger automatisk lukketiden. Ved M
indstiller du alt selv. Den husker indstillingerne, men drejer du over på P
eller Auto bestemmer den selv lukketider osv...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 20:51

Jens Christensen <nospam@nospam.no> wrote:

> [...]
> indstiller du alt selv. Den husker indstillingerne, men drejer du over på P
> eller Auto bestemmer den selv lukketider osv...

Alternativt kan man vel bruge sportsprogrammet. Så bevarer man
automatikken, hvilket vel kan være rart under vand, men kameraet prøver
at bruge en hurtig lukkertid, hvis der er lys nok til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Christensen

Dato : 03-11-03 20:54

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> automatikken, hvilket vel kan være rart under vand, men kameraet prøver
> at bruge en hurtig lukkertid, hvis der er lys nok til det.

Det kunne også være en mulighed, ja...
Men bruger han Tv er han sikker på at han får den lukketid som han behøver
for at kunne holde det stille i vandet og dermed få skarpe billeder...men
omvendt, hvad gavner det hvis der ikke er lys nok?!

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 21:01

> [...]

> for at kunne holde det stille i vandet og dermed få skarpe billeder...men
> omvendt, hvad gavner det hvis der ikke er lys nok?!

Det er jo netop det. Måske er det bare mig, men jeg har en naiv idé om,
at automatikken er lavet af eksperter, der ved meget mere om foto, end
jeg gør. Og lysmåleren kan meget mere præcist og hurtigt vurdere lyset,
end jeg kan. Bruger man sports-instilling, så får man en hurtig
lukkertid. Men er der kun lidt lys, så bliver belysninger priorieteret
på bekostning af lukkertiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stefan

Dato : 03-11-03 21:23

Så vil jeg sige noget Jens og Henrik...

Jo tak for de tekniske svar... jo det kan jeg godt bruge, men..
Hvis lukketiden er hurtigere på sports-indstillingen og den kan nå at få lys
nok, ja hvorfor ikke så bare stille den på sports-Indstillingen al tid.
Så slipper MAN jo for at skulle holde den stille så længe som man ville
skulle gøre på auto ?

Fra : Jens Christensen

Dato : 03-11-03 22:50

> [...]
> nok, ja hvorfor ikke så bare stille den på sports-Indstillingen al tid.
> Så slipper MAN jo for at skulle holde den stille så længe som man ville

Fordi :
På sportsmode vil den altid vælge en hurtig lukker, og hvis der ikke er så
meget lys, ja så vælger den en større blændeåbning, hvilket giver mindre
dybdeskarphed. Hvis dette ikke er nok vælger den en højere ISO, hvilket vil
resultere i mere grynede billeder -Man kan ikke selv vælge ISO i
sportsmode!!!. (Om den gør det i nævnte rækkefølge, eller kombinere de
nævnte muligheder aner jeg intet om).
Hvis du vælger Tv, vælger du selv (det har man i hvert fald mulighed for)
ISO, og du tvinger den til at benytte den lukketid du ved du kan håndtere.
Den vil kan så kun kompensere for ringe belysning ved at gøre blændeåbningen
større, hvilket igen resulterer i dårligere dybdeskarphed.
Håber mit svar forklare det godt nok...ellers må du jo spørge igen

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kaj

Dato : 03-11-03 23:21

On Mon, 3 Nov 2003 18:04:29 +0100, "Stefan" <stefans@get2net.dk>
wrote:

>Da jeg tager en del fotos under vandet ! kunne jeg godt bruge en hurtigere
>lukke tid.

Øhh under vandet... Hvordan gør du det ?

Vh Kaj

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-11-03 23:37

Kaj (kajjunk@hotmail.com) skrev følgende:

> Øhh under vandet... Hvordan gør du det ?

Med et undervandshus til kameraet...

http://www.cardow.dk/udstyr_til_a70.htm

- Martin

Fra : Kaj

Dato : 03-11-03 23:49

On Mon, 3 Nov 2003 23:37:24 +0100, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

>Med et undervandshus til kameraet...
>
>http://www.cardow.dk/udstyr_til_a70.htm
>
>- Martin

Nøøj, -meget lækkert. (tænkte det nok ) Det fungerer ok ?, og var
det dyrt ? Bruger du det også i saltvand ? Hvor dybt tør du gå ned med
det ?

Vh Kaj

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-11-03 00:40

Kaj (kajjunk@hotmail.com) skrev følgende:

> Nøøj, -meget lækkert. (tænkte det nok ) Det fungerer ok ?, og var
> det dyrt ? Bruger du det også i saltvand ? Hvor dybt tør du gå ned med
> det ?

Lækkert ja... De andre spørgsmål skal du nok stille til Stefan. ;)

- Martin

Fra : Stefan

Dato : 04-11-03 17:27

Hej med dig Kaj
Undskyld jeg først svare nu men havde ikke set at flere svar var kommet...

Pris, undervandshuset ca 1800,-
Jo det har være nede på 38.7 meter men, det kan klare 40 meter oplyser
fabrikken,
så mon ikke også den klare 45! ja på 40meter er der et tryk på 5 bar !
omkring huset og mig !
Saltvand, det betyder ikke noget for huset, tror jeg !

Hilsen Stefan
ps. her kan du se de fotos den har taget http://hjem.get2net.dk/stefans