farve-konstanter i CSS
Fra : Lau Borch

Dato : 03-11-03 16:56

Er det muligt at have farve konstantet i CSS, så man ikke behøver
at bruge Søg og Erstat for at ændre en farve som bruges flere
steder i mit Style sheet.
jeg forstiller mig at man f.eks. i starten af CSS vælger
mingul="#FFOO66" og derefter bruger mingul istedet for den
egentlige farve som

td.test {
color:mingul;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-11-03 17:13

Lau Borch <lau@frits.dk> skrev :

>jeg forstiller mig at man f.eks. i starten af CSS vælger
>mingul="#FFOO66" og derefter bruger mingul istedet for den
> [...]

Brug class til det.

..test {color: #FFOO66}

og så
osv.

Så er det blot at skifte farven i test og alle der har samme
class vil skifte til den nye farve.
--
Knud

Fra : Lobais

Dato : 03-11-03 20:11

> og så
> osv.

eller:
p, td, div, a {
color #FFOO66;
}

Fra : René Lønstrup

Dato : 04-11-03 01:21

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Brug class til det.
>
> .test {color: #FFOO66}

Jo, men hvis man så et andet sted i sit CSS har f.eks.
#test2 {background-color: #FF0066; color: #123456;}
#test3 {border: #FF0066; color: #ABCDEF;}
#test4 {border-left: #FF0066; color: #000000;}
osv.

Det ville jo unægteligt være smart, hvis man kunne gøre som Lau efterlyser
(hvilket mig bekendt dog ikke er muligt, med mindre man scripter sig ud af
det)..

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-11-03 01:53

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev :

>Det ville jo unægteligt være smart, hvis man kunne gøre som Lau efterlyser
>(hvilket mig bekendt dog ikke er muligt, med mindre man scripter sig ud af
>det)..

Så sætter du bare to class'er på, en der definerer farven og en
der definerer det andet.

Eller en class og et id.

Husk, du må kun bruge id et sted, skal det bruges flere steder,
så bruger du class.
--
Knud

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 04-11-03 11:26

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Så sætter du bare to class'er på, en der definerer farven og en
> der definerer det andet.

Det ville være et irriterende dobbeltarbejde at skulle til at tilføje alt
muligt i HTML-dokumentet. Hvis du har flere steder der skal have samme
farve:

#test2 {
   border-color: #FF0066;
   color: #123456;
}
#test3 {
   margin: 1em;
   color: #123456;
}
#test4 {
   border-left-color: #FF0066;
   color: #123456;
}

Ville det være noget smartere at samle farvedefinitionerne som det også
tidligere er blevet foreslået i denne tråd. Altså:

#test2, #test3, #test4 {
   color: #123456;
}
#test2 {
   border-color: #FF0066;
}
#test3 {
   margin: 1em;
}
#test4 {
   border-left-color: #FF0066;
}

Så skal der kun rettes et sted og man skal ikke til at tilføje klasser.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-11-03 09:49

Lau Borch wrote:
> [...]
> jeg forstiller mig at man f.eks. i starten af CSS vælger
> mingul="#FFOO66" og derefter bruger mingul istedet for den

Nej, farve konstanter findes desværre ikke og de andre metoder der er vist her i tråden med
flere forskellige class'er på et element opfatter jeg som hacks. De tilsviner HTML-kode og bør
undgås.

I andre i tråden får lige en løftet pegefinger fra mig for at have lært sådan noget videre. Fy
fy

Men... der er håb forude.

Topstyle fra Bradbury Software
http://www.bradsoft.com/topstyle/index.asp

Den har en CSS Palette Editor, hvor man kan se samtlige farver der er brugt på elementer
class'es og ID'er i et stylesheet.
Hvis man vælge en farve der er brugt i ens stylesheet kan man så vælge at ændre den til en helt
anden farve, gøre den lysere/mørkere eller konvertere den til browser-safe color/ named color /
gray scale. Dette sker så alle steder i stylesheet'et hvor den farve opstår.

Med andre ord hold din html- og css-kode ren og simpel, og benyt et program som f.eks. TopStyle
til sådanne opgaver.

Hintzmann c",)