GPS på Motorola A920
Fra : Matje

Dato : 03-11-03 16:09

Hej alle,
3's første 3G mobil har indbygget GPS (nu har jeg ikke selv købt en endnu)
men jeg har forstået at den GPS funktion kun kan bruges ifm 3's portal Guru,
og at man ikke 'bare' kan bruge GPS funtionen... jeg kunnen nemlig godt
tænke mig at få koordinater ud af det...
Eller findes der software som kan installeres på den så man kan bruge kun
GPS funktionen?
Nogen der kender til det?
Pft,
Marty

Fra : sko12345

Dato : 05-11-03 12:38

"Matje" skrev d. 03-11-03 16:09 dette indlæg :
> [...]
> tænke mig at få koordinater ud af det...
> Eller findes der software som kan installeres på den så man kan bruge

Hej. Den GPS funktion, som findes i Motorolas 920A, er ikke en "rigtig"
GPS, men en AGPS. Kort fortalt, virker det ved at telefonen kun modtager
signal fra 1 sattellit, min 4 ved GPS, og resten af signalerne kommer
fra 3 sendemaster. Derudfra beregnes så positionen. Du vil ikke kunne
hive en WGS84 koordinat beregnet på baggrund af GPS-systemet ud af
telefonen. Telefonen, har så vit jeg ved, ikke mulighed for at modtage
signal fra flere end 1 sattelit, ej heller processer kraft til at
beregne en position kun på bagrund af GPS. Grunden til 3 lancere det som
GPS, og ikke AGPS som er den korrekte betegnelse er, at de mener der i
befolkningen er en bred opfattelse af, at GPS=stedpositionering, og ikke
som det er korrekt, et positioneringssystem.

Se evt. her for yderligere info. det er blevet debateret noget:

http://www.mobildebat.dk/viewtopic.php?t=12494&highlight=

http://www.kandu.dk/

Fra : matje madman

Dato : 05-11-03 21:31

"sko12345" <sko12345.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> som det er korrekt, et positioneringssystem.
>
> Se evt. her for yderligere info. det er blevet debateret noget:

Tak for en god forklaring!
Marty