Opel 1,6 8 eller 16 ventiler?
Fra : Lars Pedersen

Dato : 03-11-03 15:43

Jeg har hørt rygter om opels 16 ventil 1,6 motor i en astra har problemer
med topstykket
har det noget på sig?

mvh Lars

Fra : Gunnar007

Dato : 03-11-03 17:08

"Lars Pedersen" <tv1@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt rygter om opels 16 ventil 1,6 motor i en astra har problemer
> med topstykket
> har det noget på sig?
> mvh Lars

Det håber jeg ikke, for sådan en har jeg, pænt pakket ind som stationcar.

--
Hilsen G
Nu er jeg træt af 200 swen mails om dagen.

Fra : Christian Hansen

Dato : 03-11-03 19:32

"Lars Pedersen" <tv1@tele2adsl.dk> wrote in message
> Jeg har hørt rygter om opels 16 ventil 1,6 motor i en astra har problemer
> med topstykket
> har det noget på sig?

Nææhh.. men nu kommer det også an påhvad for en af deres 1.6 16v motorer det
er du har hørt noget om.
Men derimod var der i tidernes morgen nogle ret kraftige børnesygdomme med
lige netop deres 1.6 16v motor.
Tandremmen sprang på nogle af dem lang tid før den skulle skiftes (alm
skifte interval er 60.000 km).

Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : Lars Pedersen

Dato : 03-11-03 20:49

"Christian Hansen" <celeron_oc@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige netop deres 1.6 16v motor.
> Tandremmen sprang på nogle af dem lang tid før den skulle skiftes (alm

Jeg ved ikke hvilken af deres 1,6 16v motore det drejer sig om, det var en
forhandler der ville sælge mig en astra 1,6 8v som kom med den påstand,
men nu har jeg lige bestilt tid til en prøve tur i en astra 1,6 16v den har
jo
også 25 hk mere end 8v

mvh Lars

Fra : Christian Hansen

Dato : 03-11-03 22:19

> [...]
> forhandler der ville sælge mig en astra 1,6 8v som kom med den påstand,
> men nu har jeg lige bestilt tid til en prøve tur i en astra 1,6 16v den

Du skal primært holde dig langt væk fra 94 årgangene med 1.6 16v motorerne -
det er dem med børnesygdommene.

Fra : TDN

Dato : 03-11-03 22:31

"Lars Pedersen" <tv1@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt rygter om opels 16 ventil 1,6 motor i en astra har problemer
> [...]

Hej !

Opels 1.6 16V har problemer med holdbarheden af tandremmen hvilket indirekte
giver problemer i "topstykket" hvis remmen knækker. Sørg for dokumentation
for at den er skiftet, ellers kræv den bliver skiftet ved købet. (Naboens
Astra 1.6 16v knækkede remmen selv om den var inden for intervalet i
servicebogen, det kostede 15-20.000 kr. Opel er ligeglade. FDM har vist
hevet Opel i retten for at få dem til at erkende produktansvar)

Ellers skulle der ikke være problemer med motoren.

Hvis det er Astra modellen fra 1991-1997 du kigger efter, har den store
problemer med rust og en generel dårlig kvalitet hvilket nær kostede Opel
livet. Sørg for at købe en der har været rustbeskyttet.

Hvis det er modellen fra 1997 og frem er det en helt anden snak.
Rustbeskyttelsen og kvaliteten skulle være helt fin. Denne model har dog
stadig problemer med dårlig tandrem.

Mvh
Thomas

Fra : Christian Hansen

Dato : 03-11-03 23:15

"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> wrote in message

> [...]
> servicebogen, det kostede 15-20.000 kr. Opel er ligeglade. FDM har vist
> hevet Opel i retten for at få dem til at erkende produktansvar)

Som sagt - det er de første årgang af 16v motoren der har disse problemer.

> Hvis det er modellen fra 1997 og frem er det en helt anden snak.
> Rustbeskyttelsen og kvaliteten skulle være helt fin. Denne model har dog
> stadig problemer med dårlig tandrem.

Nej - De ændrede en remskive fra at være af plastik til at være af metal og
derved ophørte problemet med for tidligt sprungen tandrem (hvis jeg ikke
husker alt for meget galt).
For jeg må nok indrømme at jeg ikke har hørt om nogen Astra G med sprungen
tandrem, med mindre ejeren har forsømt serviceintervallerne.