12v lader
Fra : Per

Dato : 03-11-03 12:15

Hej alle,

Jeg er ved at installere landstik og lader i båden, for ikke at skulle slæbe
batteriet til tankstationen når det er fladt og for at kunne høre radio
ombord.

Jeg har set på laderer til bil batterier og på marine laderer. Der er
typisk meget stor prisforskel. Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...

PFT
/Per

Fra : Lars K.

Dato : 03-11-03 12:28

> [...]
> typisk meget stor prisforskel. Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
> imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...

Jeg har ikke helt styr på det, men jeg ved at en billig lader lader med fuld
styrke hele tiden og derved kan man ikke lade på batteriet heletiden da man
derved vil overlade det. En dyr laver skal selv styre om der skal lades
elller ikke. En anden ting er at der lades med 14-15 V og det er ikke alt
udstyr som kan holde til denne spænding og derfor er der nogle ladere som
lader med 15 V men sender kun 12 V ud på forbrugssiden, men der lades.

Hvis du skal bruge en gammel bilradio som radio og ikke skal bruge strøm til
andet så kan du nemt nøjes med en billig lader, det kræver bare at du slev
tænder for laderen når batteriet er ved at være fladt og selv slukker igen
efter nogle timer.

lars

Fra : ole

Dato : 03-11-03 19:01

Batteriet skal lades med 14.4 Volt og dette er ikke betinget af
switch-mode. En rigtig lader har et regulerings kredsløb som lader med
max strøm indtil ca 13.8 Volt hvorefter ladestrømmen nedsættes.
Switch-mode betyder kun lavere vægt og mere elektronik som kan gå i
stykker, samt støj fra switch-kredsløbet i nogle tilfælde !
Desuden skal laderen kunne vedligeholde dit batteri og ikke starte
med opladning før spændingen er nået ned til et vist niveau.
En autolader vil som oftest ikke være egnet til dette brug, så glem alt
om billige ladere , medmindre du gerne vil skifte batterier ofte.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-11-03 03:03

"ole" <ole@removeosp.dk> skrev i en meddelelse

> Batteriet skal lades med 14.4 Volt og dette er ikke betinget af
> switch-mode. En rigtig lader har et regulerings kredsløb som lader med

Hvis du har en lader med en almindelig trafo, der er baseret på en primær og
sekundær spænding, så vil din sekundære spænding da også falde, hvis din
primære spænding falder.

Det er ikke usædvanligt, at en lang, overbelastet bro, kun har 180v på de
sidste pladser. Når du så mangler 50 volt i primær spænding, så kommer du
heller ikke op på din fulde sekundære spænding, som jo burde være 14,4 v - og
får dermed ikke ladet.

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 03-11-03 12:40

Per <per(slettes)bend(ogsådette)sen@hotmail.com>

Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
> imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...

Nej!
Det er fordi, at der er tale om typisk to forskellige ladere.
En "bil-lader" er en alm. transformator med ensretterdiode. (den
billige)
Den dyre udgave, er en elektronisk lader, som ikke nødvendigvis er
bedre.
Men du kan altid bruge af dit batteri, medens du lader uanset hvilken
lader du bruger.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : John

Dato : 03-11-03 12:44

Hej.

Du kan sagtens bruge en autolader,
de fås jo også som intelligente ladere.
Problemet med en autolader kontra
en marinelader er, at marineladeren
er lavet til det noget hårdere miljø,
der er i et skib. Salt i luften megen fugt osv.

Den bedste lader er forsynet med en
switchmode power supply, så er det ligegyldigt
om der er 180 volt eller 240 volt på den bro
du nu tager din strøm fra.
På en almindelig lader er der normalt bare en
transformator monteret d.v.s. at hvis spændingen
på broen er lav eks. 200 volt, hvilket ikke er
usædvanligt, så vil den spænding du lader med
også være for lav. Dette betyder så at dit batteri
ikke bliver lader op til den rette spænding og
overlangs vil det miste en del af sin ydelse.

John.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-03 14:09

"John" <john@lydom.dk> skrev i en meddelelse news:3fa63f84$0$29359

> [...]
> en marinelader er, at marineladeren
> er lavet til det noget hårdere miljø,
> der er i et skib. Salt i luften megen fugt osv.

Det er ikke helt rigtigt...

Der er ikke ret mange autoladere, der er intelligente, og slet ikke med samme
princip som en marine lader. Årsagen er simpel, en autolader er ikke designet
til at være tilsluttet konstant, og har heller ingen programmer for skånsom
vedligeholdesesladning.

En ordentlig marinelader er, udover, at den naturligvis er baseret på
switchmode princippet, også udstyret med en avanceret microprocessor, så den
har flere programmer at lade efter. Kun på den måde skånes batteriet, når det
lades ofte.

Du kan ikke sættes lighedstegn mellem intelligent og elektronisk, der er stor
forskel.

Claus

Fra : Ole

Dato : 05-11-03 19:21

Hvis der er nogle der er intereserede så kan man få en 2,7 Amp Inteligen
lader til 350 DKK

Da det er en Switch mode lader, lader den med 14.4 volt selv om der kun er
180 V på broen

Har selv købt en og ja den er med Dansk stik

http://www.technobots.co.uk/en-gb/dept_323.html#item_1652

Ole