kender nogen denne kirke ?
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 11:31

Er der nogen som kan hjælpe med at identificere følgende kirke :
http://svaerdborg.dk/ukendtkirke/

på forhånd tak

Thomas

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-11-03 17:05

"Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som kan hjælpe med at identificere følgende kirke :
> http://svaerdborg.dk/ukendtkirke/

Hej Thomas,

Desværre kan jeg ikke umiddelbart genkende den,- MEN
Kender du Kirkebilledsiden? :

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/

Hvis du har bare en smule anelse om kirkens geografiske placering, kunne du
da prøve at lede der.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 19:18

Hej

Jo - den kender jeg skam godt - jeg har selv været med til at lave den

Et maleri som jeg har fået af en bekendt som ikke aner noget om dets
oprindelse....

Hilsen Thomas

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 20:35

> Et maleri som jeg har fået af en bekendt som ikke aner noget om dets
> oprindelse....

Er det sikkert det overhovedet er en bestemt kirke?

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 20:59

> [...]
> --
> Remove NNN from my e-mail address when replying.
> Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Det kan jeg desværre ikke be- eller afkræfte - men jeg tror bestemt at der
er tale om en kirke som er afbilledet og ikke en fri fantasi - dertil er der
for mange enkeltheder.

Thomas

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 21:17

> Det kan jeg desværre ikke be- eller afkræfte - men jeg tror bestemt
> at der er tale om en kirke som er afbilledet og ikke en fri fantasi -
> dertil er der for mange enkeltheder.

Er det ikke det der er problemet? Der er bare for meget.
Hvad siger I til det runde vindu over syddøren?
Hvor findes det ellers?

PEJ

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 21:33

Tja - hvorfor skulle en maler i 40-erne male et rundt vindue over en dør,
hvis det ikke lige var for at det var/er sådan ?? - jeg har også luret over
det trekantede hul under tagspidsen på tårnet ?

Hilsen Thomas

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 22:09

> Tja - hvorfor skulle en maler i 40-erne male et rundt vindue over en
> dør, hvis det ikke lige var for at det var/er sådan ?? - jeg har også
> luret over det trekantede hul under tagspidsen på tårnet ?

Det jeg tænker på er at det er så usædvanligt, at det skulle være muligt at
identificere kirken ud fra det.

PEJ

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 22:11

Ikke så lige til - runde vinduer er ikke ualmindelige i kirker, nogle
hurtige stikprøver (ud af 30 tilfældige kirker) :

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=2618

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=924

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=410

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 22:33

> Ikke så lige til - runde vinduer er ikke ualmindelige i kirker, nogle
> hurtige stikprøver (ud af 30 tilfældige kirker) :

> [...]

Der er ikke nogen af dem der dur som sammenligning.
I din oprindelige kirke er det runde vindu placeret i den oprindelige
romanske mur over døren.

Dit link 1 Iglsø Sogn: enten fra 1700-tallet eller fra omkring 1900 (nok
snarest det sidste). Jeg kan ikke finde noget om kirkens alder.
Dit link 2 Dølby Sogn: Her er vinduet placeret i et barokt våbenhus.
Dit link 3 Skive: ligner en moderne murermesterkirke.

Ingen af dem er det jeg søger. Selvfølgelig kan man i nyere kirker finde de
mest ejendommelige ting.
Har du i din samling et billede der bare ligner det fra maleriet - en
romansk kirke med et rundt vindu over den oprindelige dør?

Poul Erik Jørgensen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 20:30

Jeg har desværre endnu ikke modtaget nogle bud - men Rikke
(http://dis-danmark.dk/kirkeimg/) har også to kirkebilleder som hun ikke kan
få identificeret - så dem har jeg lagt ind på samme side.

Håber at nogen kan hjælpe

Hilsen Thomas

Fra : Hans Engmark

Dato : 04-11-03 21:19

On Mon, 3 Nov 2003 19:17:41 +0100, "Thomas Jørgensen"
<thomas@overvindinge.dk> wrote:

>Hej
>
>Jo - den kender jeg skam godt - jeg har selv været med til at lave den

Prøv og se på et af billederne jeg sendte til siden.
Den viser Hvidbjerg Kirke Thyholm fra den vinkel.

En hvis lighed, men ligeså mange uligheder

mvh
Hans Engmark

Fra : Mette Broberg

Dato : 03-11-03 22:40

Jeg synes der er stor lighed med

Hvidbjerg kirke- Refs Herred - Thisted Amt

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=347

Så det må være mit bud

mvh.
Mette

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-11-03 23:17

Det ligner unægtelig rigtig godt - jeg tager kontakt til nogle lokale i
morgen og får det yderligere undersøgt, bla ang. det runde vindue...

Thomas

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-11-03 00:24

> Det ligner unægtelig rigtig godt - jeg tager kontakt til nogle lokale
> morgen og får det yderligere undersøgt, bla ang. det runde vindue...

På billedet af Hvidbjerg kirke på Thyholm i Trap Danmark er
detalgerigdommens sammenligning slående og jeg er temmelig sikker på det
er den der er malet, selv om der tilsyneladende ikke er noget rundt
vindue i kvadremuren. Jeg tror man skal tillægge maleren den frihed at
have husket denne detalje forkert da han gjorde arbejdet færdigt i sit
studie.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 00:34

Nu er al min tvivl væk - jeg har lige fundet et billede i Gorm Benzon :
"Vore gamle kirker og klostre" - her er kirken afbildet fra en vinkel så man
klart kan se det lille runde vindue over døren .. Hvis nogen gerne vil se
billedet vil jeg gerne scanne det ind og sende - tør ikke ligge det på siden
af hensyn til ophavsret..

Tak for hjælpen

Thomas

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-11-03 00:43

> Tak for hjælpen

Nu bliver jeg nysgerrig - jeg kan nemlig ikke se det riunde vindue for
vinklen billedet er taget i )

De burde kunne lade sig gøre at svare direkte på denne news.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 01:26

Jeg har sendt siden til dig...

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-11-03 01:47

> Jeg har sendt siden til dig...

Tak, og ja, der er ikke nogen tvivl - det er den

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 04-11-03 08:39

"Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har sendt siden til dig...

Det er kirken Hvidbjerg Sogn vi taler om?
Send det venligst også til mig. Maleriet ser meget ud til at være Kirken fra
Hvidbjerg Sogn. Det JEG imidlertid kan se på kirken Hvidbjerg Sogn er en
korsfløj ligesom på maleriet, men et våbenhus på syddørens plads.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 09:12

Det har jeg også bemærket - kan den være tilføjet ? der er jo over 50 år
mellem de to billeder...

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 09:14

Hej Poul Erik !

Jeg får at hvide at din mailbox er overfyldt ? - send evt. en tom mail til
mig som jeg kan besvare..

Thomas

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 12:04

Har lige fået mail fra præsten Lars G. Sandfeldt - han skriver : "
Jeg kan bekræfte, at billedet forestiller Hvidbjerg kirke, på Thyholm.
Tårnuret og det lille våbenhus som anes til venstre for det sydlige kapel på
det foto ,som der henvises til fra 1998 er kommet til senere.
Når disse tilføjelser tænkes bort, er maleriet meget nøjagtigt, og der er
ingen tvivl om, at det er Hvidbjerg kirke.".

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 04-11-03 21:59

> Der er to kirker mere på siden, som ikke er identificeret endnu

Den første, som er fotograferet fra gavlen, kender jeg ikke, og den virker
ikke dansk på mig.

Den anden, det sort-hvide billede, er Voer kirke i Dronninglund hrd., Ålborg
a.

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-11-03 18:28

"Peter Kristiansen" <cbear@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den første, som er fotograferet fra gavlen, kender jeg ikke, og den virker
> ikke dansk på mig.

Heller ikke på mig.
De tre meget slanke cypresser (eller hvad det nu er) slår mig lidt ud af
kurs.
Billedet er i hvertfald af ældre model ligesom den sorte Mercedes, som vist
er mindst 40 år gammel....
Når man i øvrigt får tilsendt langt over 2000 billeder af danske kirker til
Kirkebilledsiden, kan det jo godt være, at der er en smutter iblandt )

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 06-11-03 10:27

Fik dette fra Rikke som kom med billederne :
Jeg har skrevet til Mike i Texas som har sendt mig den kirke, og spurgt om
han var sikker på at kirken er dansk.

Han svarer at hans far tog billedet da han var i København i 1958, og at der
på samme rulle film var billeder af Grundtvigkirken og den Engelske kirke,
så selvom kirken ikke ser specielt dansk ud tyder det på at den er
det.......

mvh

Rikke F. Ravn"

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 06-11-03 17:35

> [...]
> på samme rulle film var billeder af Grundtvigkirken og den Engelske kirke,
> så selvom kirken ikke ser specielt dansk ud tyder det på at den er

Ja,- unægtelig.
Selv om jeg desværre ikke kan hjælpe med kirken (jeg er indfødt jyde),
trøster det mig lidt, at jeg kun skød 5 år forkert med den sorte Mercedes
)

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 08-11-03 00:05

Det er ikke sådan, at den sidder først eller sidst på filmen.... ?
Jeg har altså stadig svært ved at tro den er dansk - ikke mindst med de høje
cypresser...
Texas passer meget bedre....

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Steven

Dato : 03-11-03 20:53

> Er der nogen som kan hjælpe med at identificere følgende kirke :
> http://svaerdborg.dk/ukendtkirke/
>
> på forhånd tak
>
> Thomas

Ikke for at fremkomme med en banal bemærkning, men har du prøvet at kontakte
Kirkeministeriet?

De burde vel være de nærmeste til at vide hvilke kirker vi har, og har haft,
her i Danmark. Og, mon ikke også de har et arkiv?

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 05-11-03 20:19

Kære Gruppe !

Mange tak for den store hjælp og interesse for identificering af billederne.
Jeg vil lade siden med svar blive stående et stykke tid. Hvis der er nogen
som ligger inde med ukendte kirkebilleder, så tøv ikke med at sende dem til
mig.

Thomas