Walkie Talkie
Fra : Hans Jørgen

Dato : 03-11-03 11:31

Jeg er lidt nysgerrig
Hvor udbredt er brugen af walkie talkie blandt campister egentlig.
Altså ikke de nye pmr, men "rigtige" walkier!
Grunden til min nysgerrighed er at jeg er blevet opfordret til på min
hjemmeside at lave noget med walkier, eksempelvis en liste med brugere, hvor
de bor i landet , samt kaldenavne.
Men det kræver dog en vis interesse.
vh
Hans Jørgen

Venlig hilsen - Hans Jørgen
Masser af CampingStuff på http://www.campingstuff.dk
Mailto: hjh@campingstuff.dk

Fra : Jørgen L

Dato : 03-11-03 12:24

> [...]
> Grunden til min nysgerrighed er at jeg er blevet opfordret til på min
> hjemmeside at lave noget med walkier, eksempelvis en liste med brugere,

Der er en ret stor del af dem jeg kører på træf med som har walkie i bilen.
jeg selv har den kun med når jeg skal følges med nogen, eller ved at jeg kan
komme til at bruge den når jeg kommer frem.

Kalde navne, der er det lidt mere uorganiseret, da der stort set (dem jeg
har hørt) bruger deres navne.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Per H

Dato : 03-11-03 17:21

On Mon, 3 Nov 2003 12:23:58 +0100, "Jørgen L"
<Noemail@stopspamspam.dk> skrev:

>Kalde navne, der er det lidt mere uorganiseret, da der stort set (dem jeg
>har hørt) bruger deres navne.

ja der er frit løb. man bruger kun bestemte kaldenavne hvis man
tilhører en walkieklub. så får man et nummer f.eks 41

er man med i congoklubben hed man så congo 41 osv.

Senere på natten hvor naboen var gået i seng, kaldte man sig noget
andet, da man satte gang i det store brænderi og snakkede med de andre
i den anden ende af landet.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Per H

Dato : 03-11-03 17:16

On Mon, 3 Nov 2003 11:30:48 +0100, "Hans Jørgen"
<hjh@(slet)campingstuff.dk> skrev:

> Jeg er lidt nysgerrig
>Hvor udbredt er brugen af walkie talkie blandt campister egentlig.
>Altså ikke de nye pmr, men "rigtige" walkier!
walkien er ikke så udbredt mere efter vi alle har mobilen.

Der er dog stadig en del walkieklubber i landet, hvor de oftest
benytter walkien til bingo, eller orienteringsløb.

Du skal næsten 20 år tilbage da der var knald på 27 Mhz.
Man skal være opmærksom på at walkien der idag kører på Fm båndet
stadig kan forstyre naboens tv, radio, da der køres på ca 4 watt.

> [...]
>hjemmeside at lave noget med walkier, eksempelvis en liste med brugere, hvor
Når man først har udstyret, så koster det jo intet, men jeg tror ikke
at interessen kan være ret stor mere. (men det har været sjovt)

Men prøv at følge opfordringen, og lad os se hvor stor tilslutning der
er. Det er jo stadig P&T der har udstedt kørereglerne for 27 Mhz, så
kanal 4 er sikkert stadig fortrinsvis til opkald.

man kalder det forøvrigt for sandkassen

Vh Per
icq 8212837

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 04-11-03 05:01

"Hans Jørgen" skriver:

> Jeg er lidt nysgerrig

Det skal man være

> Hvor udbredt er brugen af walkie talkie blandt campister egentlig.
> Altså ikke de nye pmr, men "rigtige" walkier!

Det kan jeg ikke svare på, da jeg selv er ganske ny inden for camping.

> Grunden til min nysgerrighed er at jeg er blevet opfordret til på min
> hjemmeside at lave noget med walkier, eksempelvis en liste med brugere, hvor
> de bor i landet , samt kaldenavne.

Jeg syntes det er en rigtig god ide. Walkie bliver ikke brugt ret meget blandt
"private" da der er nogle krav fra telestyrrelsen som gør at det ikke er muligt
at komme så langt med sine signaler.At regler er til for at brydes vil jeg ikke
komme ind på her, da jeg som radioamatør ikke må opfordre til ulovligheder! Men
du kan læse meget mere omkring dette på http:\\www.edr.dk (eksperimenterende
radop-amatørere) som med stor garanti også ganske gratis hvil hjælpe dig med at
få gang i et netværk af brugere.

For amatører er der "kun" åbent på 27Mhz båndet hvilket "kan" være rigelig godt
hvis man vil sende fra den ene landsdel til den anden. Dette kræver dog at man
installere en del heftigt udstyr. Hvis man "kun" vil sende de her 10-15 km så
kan man klare sig med et alm. udstyr og komme i kontakt med andre campister i
den umidelbare nærhed.

Vil man længere ud i verden end de 15-20 km. på lovlig vis så kræver det en
licens, og der tvivler jeg på at der er ret mange campister der der vil tage, da
det kræver en hel del læsning og en eksamen som ikke er for folk med
tommelfingerne skruet på den forkerte hånd. BTW så koster det vist nok også
omkring 300,- dask at aflægge en prøve!

Kaldenavne kan man hurtigt organisere ved at lave en "klub" som kun har
campister. Da dette er det frie valg kunne man nemt kalde det DDC (De Danske
Campister) eller alt muligt andet. Det er helt op til en selv, der er ingen krav
til dette.

> Men det kræver dog en vis interesse.

Jeps, det kræver en hel del interesse og også noget fodarbejde at indarbejde det
hos campingfolket. Jeg vil tro at man på lovligvis kan komme i gang seriøst for
omkring 1.500,- og vil meget gerne hjælpe dig i gang hvis du vil vide mere mht.
regler mm. Men tro ikke at det er noget man indarbejder fra den ene dag til den
anden. Et skud på tasken hvis man vil have 10% danske campister der kun campere
i DK med vil kræve 1-2 år! Så.................

Hvis du vil vide mere omkring subj. så er du vilkommen til at smide en mail til
acdadmin@freestyle.dkabc (fjern abc i begge ender) så kan vi jo tage det fra en
ende af

//Beach