/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Q: fra TDC til tele2adsl - IP-løsning mv
Fra : Thomas Lund Madsen


Dato : 03-11-03 08:56

Hej

Vi skal i vores kollektiv skifte internet abb. og vil i den forbindelse
vælge "den rigtige løsning"

Vi har oftest 8 maskiner på net, og ved særlige festlige lejligheder op til
16 (- det fungerer ved at kombinere flere switche)

Vi vil gerne have muligheden for at opsætte en FTPserver

Spørgsmål:
Skal vi vælge "faste" IPadd. eller dynamiske (og hvorfor - og i tilfælde af
faste, skal vi så have 16...) ?
Vil vi uden videre kunne udbygge/supplere med wireless?


MVH


Thomas



 
 
Lars Christensen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Christensen


Dato : 03-11-03 10:08

"Thomas Lund Madsen" <thomas_tlm@hotmail.com> wrote in
news:3fa60785$0$29348$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hej
>
> Vi skal i vores kollektiv skifte internet abb. og vil i den
> forbindelse vælge "den rigtige løsning"
>
> Vi har oftest 8 maskiner på net, og ved særlige festlige lejligheder
> op til 16 (- det fungerer ved at kombinere flere switche)
>
> Vi vil gerne have muligheden for at opsætte en FTPserver
>
> Spørgsmål:
> Skal vi vælge "faste" IPadd. eller dynamiske (og hvorfor - og i
> tilfælde af faste, skal vi så have 16...) ?
> Vil vi uden videre kunne udbygge/supplere med wireless?

Hvad enten I vælger fast eller dynmisk adresse, så skal I bruge en router
til at dele trafikken. Routere (kig efter bredbåndsroutere på f.eks. edb-
priser) bruges til at dele én enkelt IP-adresse (på internetsiden) til
mange adresser på lokalnet-siden.

Routeren kan endvidere normalt sættes op til at forwarde alle indkommende
anmodninger til en bestemt adresse på indersiden. Det er det I har brug
for i forbindelse med jeres FTP-server. Kig her efter ord som DMZ og
SERVER i beskrivelsen af routeren.

Mht. fast eller dynamisk adresse, så er det nemmere at huske adressen på
jeres FTP-server (set fra internettet), hvis I benytter en fast IP-
adresse.

mvh
Lars Christensen

Jens (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-11-03 10:39


"Lars Christensen" <lars@sjgnksjdf_perseus.dk> skrev i en meddelelse

> Mht. fast eller dynamisk adresse, så er det nemmere at huske adressen på
> jeres FTP-server (set fra internettet), hvis I benytter en fast IP-
> adresse.

Dhcp adressen er jo fast sålænge man beholder samme MAC adresse..., så det
gør vel ikke den store forskel ?

Det er derimod nemmere at huske et domænenavn end en ip adresse, men
dommænet kan jo ligge på en hvilkensomhelst public ip.....

Mvh Jens



Asbjorn Hojmark (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-11-03 11:47

On Mon, 3 Nov 2003 10:38:57 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Dhcp adressen er jo fast sålænge man beholder samme MAC adresse...,

Ja, som udgangspunkt, bør DHCP-serveren tildele den samme adresse
til samme klient, så længe den kan det. Men det er jo ikke *helt*
det samme som 'statisk'.

> så det gør vel ikke den store forskel ?

Nogle udbydere skifter bevidst kundernes (dynamiske) adresser ind
imellem, for at positionere produkterne i et segmenteret marked.

-A

Jens (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-11-03 12:21


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Nogle udbydere skifter bevidst kundernes (dynamiske) adresser ind
> imellem, for at positionere produkterne i et segmenteret marked.


Har du eksempler ? (hvilken udbyder skal man undgå)

Som jeg læser mange post`s angående netop det emne skriver mange jo at de
har haft samme ip i årevis, selvom det er dhcp adresser.

Jeg kan godt se du har en pointe, men giver det ikke mere abejde til
udbyderen end bare at lade den køre ?
De skifter jo når der kommer ny macadresse på linien.

Mvh Jens



Asbjorn Hojmark (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-11-03 21:41

On Mon, 3 Nov 2003 12:21:16 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

>> Nogle udbydere skifter bevidst kundernes (dynamiske) adresser ind
>> imellem, for at positionere produkterne i et segmenteret marked.

> Har du eksempler ? (hvilken udbyder skal man undgå)

Det spørgsmål kan jeg ikke besvare her.

> Som jeg læser mange post`s angående netop det emne skriver mange jo
> at de har haft samme ip i årevis, selvom det er dhcp adresser.

Som sagt er der ikke noget som helst i vejen for, at en 'statisk'
(A.K.A. "fast") IP-adresse tildeles med DHCP (eller IPCP, hvis
der er tale om en PPP-løsning).

> Jeg kan godt se du har en pointe, men giver det ikke mere abejde til
> udbyderen end bare at lade den køre ?

Nej. (Man har teknik til at gøre det).

> De skifter jo når der kommer ny macadresse på linien.

Ikke nødvendigvis. Jeg bliver fx tildelt min adresse udfra mit
PPP user id og password. Og selv når man kører DHCP, kan adressen
godt tildeles fx udfra den (logiske) port, man er forbundet til.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jens (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-11-03 23:58


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Nej. (Man har teknik til at gøre det).

Nåe ja, det er jo en komputer.....


Tak for info iøvrigt.

Mvh Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste