Livsløgn-tyven
Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-03 07:09

Henrik Ibsen har et skuespil om rigmands-sønnen, der vil vise sandheden for
alle, og befri dem for selvbedrag og livsløgn - og hans bedste vens familie
byder sammen, for de har hygget sig med falske illusioner, og den anmasende
sandhed giver anledning til truende skilsmisse, der får familiens
teenagedatter til at begå selvmord ("Vildanden").
"Ærlighed varer længst" passede ikke her. Ihvertfald ikke på kort sigt. Og
ikke når et frustreret _barn_ får en FOR STOR udfordring.

Men i debat går voksne mennesker ind i legen og kan bakke ud, hvis sandheder
bliver for ubehagelige. Min ambition er ikke at efterlade lig i vejkanten,
men at glistrupsk anti-hemmelighedskræmmeri forstyrrer sjælefred - mildt og
overkommeligt - selvom man ikke får venner af det. På kort sigt.
(og jeg håber at få min egen sjælefred forstyrret)

"Polemik skal fratage modstanderen hans sjælero, ikke fornærme ham". Karl
Kraus (jødisk anti-nazi intellektuel 1900-1950)

Man kan fra barnsben have gravet sig så dybt ned i sin egen "religion", at
stærkt afvigende synspunkter er ufordøjelige. Så bør man give op i respekt
for, at den ene tro kan være så god som den anden, indtil århundredernes dom
falder.
Trist at muslimer sjældent tør debattere om deres landes teknologiske
tilbageståenhed skyldes koran eller kolonialisme, Koranen siger, at de har
ret, incl ret til de hårdtarbejdende landes rigdom.

Tror man på Einstein, men evner ikke at forklare hans eventuelle gavn, så
kan man forhåne skeptikere og kalde dem uvidende. Men bedst er at kunne
ræsonere logisk om sandsynlighed for at *profit* står på skuldrende af
_relativity_, og det synes umuligt - eller blot svært?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N