Priser på bådtilbehør.
Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 14-04-01 11:28

Hvad mener i andre bådfolk om de priser på bådtilbehør osv., som man ser i
div. kataloger.

Eksempel: Watskis katalog side 252, Sikaflex 290 DC kr. 156- for 310ml.
Tilhørende primer kr. 290- for 250ml !!!!.

Holbæk Bådcenters katalog side 4, Sikaflex 290 DC kr. 129 for 310ml.
Tilhørende primer kr. 124- for 250ml !!!!!

Hvor længe skal vi bådfolk lade os narre og udnytte ???

Næste år, jeg er desværre for sent ude i år, vil jeg allerede i jan., feb.,
måned sætte noget i værk her i på Langeland, hvor vi bådfolk kan rotte os
sammen om fælles indkøb til vore skibe. Jeg er overbevist om, at der er
store rabatter at hente.

Hvis nogen af gruppens læsere har erfaring med dette, så hører jeg gerne om
disse.

Personer der evt., vil være interesserede i at være med på fælles indkøb er
velkomne til allerede nu, at sende mig en mail.

Hele Langeland og Sydfyn er velkommen til at slutte sig til dette.

Mvh.
Gunnar Holm.

Fra : Thunderheart

Dato : 14-04-01 15:55

Hej Gunnar

Du skulle prøve at se forskellen på USA priser på samme stumper og
danske priser, så er de danske priser i gennemsnit 50 - 60 % dyrere. Det kan
godt give lidt eftertanke. Jeg ved godt at målene i USA er i tommer, men når
det er samme fabrikat, må det være meget dyrt at lave tingen i metermål !!!

Thunderheart

Fra : Hans Olsen

Dato : 14-04-01 16:12

"Gunnar W. Holm." <gholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener i andre bådfolk om de priser på bådtilbehør osv., som man ser i
> div. kataloger.
Hej
på denne svenske side
http://www.biltema.se/index1.html
er der meget billig - dog ikke mange emner at vælge
imellem, men det de har er OK og rimelig pris, det er svært ikke at købe for
meget når man besøger butikken

MVH
Hans Olsen

Fra : BB

Dato : 18-04-01 08:34

Pas på med de billige priser hos Biltema. Der skal lægges godt 70 kroner til i
ekspeditionsgebyrer og yderligere et mindst lige så stort beløb til i forsendelses
omkostninger. Så køber man småt .... køber man dyrt!

Hilsen Bjarne ___________/)___ som selv er faldet i engang :(

<klip>

Fra : Hans Olsen

Dato : 18-04-01 10:28

Hej
Når jeg har købt der, er det i butikken, det er vist også noget med at de nu
henviser
til en DK forhandler - og sender ordre herfra, til DK priser - UHA DA - så
undersøg
nøjagtig forholdene inden indkøb, MEN er du i butikken - jamen sikke priser,
det er
billigt.
MVH
Hans Olsen

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 15-04-01 00:06

Hej med jer!

Det er dejligt, at se, at man har åndsfæller.

"Thunderheart fortæller" om priser i USA. Det ved jeg ikke noget om, men der
er ikke tvivl om, at hans oplysninger er korrekte. Forresten kan jeg godt
lide den med metermålet. Hvis man skal sælge sin båd må det jo være en
fordel, at opgive bådens længde i meter og ikke fod.

Hans gør mig opmærksom på BILTEMA i Sverige. Der handlede jeg da jeg skulle
lave nyt ledningsnet i min båd. Blandt andet købte jeg to sikringspaneler
til 129 kr stykket, så vidt jeg husker. Nøjagtig de samme paneler kostede i
Danmark over 300 kr., stykket. Nej- det er ikke helt korrekt. De dem jeg
købte stod der biltema på, så lidt forskel var der. Nå- hvorom alting er, så
for der en fanden i mig og jeg kontaktede en bådtilbehørsforretning
forholdsvis tæt på Helsingør og spurgte disse hvorfor man på den anden side
af Peberholmen kunne købe den samme vare ca. 200 kr., billigere. Jeg blev så
glad så glad for, at denne forretning kunne korrigere mig. Svaret kunne jeg
selvfølgelig have sagt mig selv. Det var selvfølgelig meget dårligere
kvalitet de havde i Sverige. Jeg har flere gange handlet med Biltema og jeg
er så heldig, at jeg når jeg rejser i forbindelse med mit arbejde og anden
virke i Norge, kommer tæt forbi en Biltema forretning dèr.
Tillad mig at nævne priserne på nogle af de indkøb jeg gjorde sidste år.
Priser i parantes er katalogpriser fra en kendt Dansk udbyder:

Trailerspil 540kg m. bånd og krog: 229n.kr. (403d.kr., u. bånd og
krog).Alene bånd m. krog forlanger man i Danmark 172 kr., for !!!
Stævnstøtte, gummi: 19,90n.kr. (115d.kr.) Ikke helt ens men tæt på.
Paraplyanker 7,5kg (Foldeanker): 250d.kr.(159n.kr.) Har jeg ikke købt men
har priserne.
Zinkanode 0,2kg: 39,90n.kr. (66d.kr.) Har jeg ikke købt men har priserne.
Tankudluftning: 59,90n.kr. (110d.kr.) Har jeg ikke købt men har priserne.

Retfærdigvis skal siges, at jeg sammenligner et katalog fra Danmark fra 2001
med et Biltemakatalog fra 2000, men tag også højde for kursforskellen på ca.
10%, i Biltemas favør.

Jeg kunne komme med mange, mange andre horrible eksempler.

"Sailor99" nævner Tyskland. Det har jeg allerede i tankerne.

Jeg gider ikke finde mig i, at gå ud af døren fra en forhandler og have
været til grin for mine egne penge. Det initiativ jeg kommer med senest til
næste år, skal jeg ikke tjene noget på. Jeg vil blot have stoppet dette
misbrug. Jeg ved ikke hvad det udvikler sig til, men i første omgang må jeg
koncentrere mig om de lokale bådfolk. Arbejdsinsatsen ved dette spenderer
jeg med glæde.

Bådudstyrsforretningerne opfatter givetvis dette som krig, men det er ikke
hensigten fra min side. De skal selvfølgelig også leve og det er
selvfølgelig også fint, at der er oprettet mange fine forretninger ud over
landet, men i stedet for at flå folk, burde disse kæder give bådfolket en
reel behandling til den rigtige pris. Det tror jeg nu, at de vil være bedst
tjent med i det lange løb.

Med mange sejlerhilsner

Gunnar Holm.

Fra : Sailor99

Dato : 15-04-01 08:50

Jeg tror man skal passe på ikke "at rette smed for bager".

Der er ingen tvivl om, at udstyrsforretningerne tjener penge, men de har
også en lagerbeholdning, som skal financieres, så deres avancer er næppe
helt ublu.

Den store "skurk" er efter min mening først og fremmest at finde i
grossistleddet!

Min udmærkede lille udstyrsforretning skaffer gerne alt hjem, som ikke er på
hylderne, så jeg spurgte på et Jabsco. Det kunne jeg der få til kr. 1200,-,
altså 498,- under katalogpris. - Da jeg fortalte om den tyske pris DM 249,-,
udbrød den gode butiksindehaver, at det kunne han jo ikke engang købe det
til i DK!

Men når det så er sagt, er der ingen tvivl om, at også detailleddet kunne
nedsætte avancerne, men hvorfor skulle man gøre det, når vi alligevel kommer
igen og igen?? Så bare klø på med initiativet! Et indlæg i f.eks. "Bådnyt"
kunne måske også skabe lidt røre i andedammen?

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-04-01 11:27

Jeg er enig i stort set alt hvad I skriver, men undetagelse af "sailors99"'s
kommentar om at:

"Der er ingen tvivl om, at udstyrsforretningerne tjener penge, men de har
også en lagerbeholdning, som skal financieres, så deres avancer er næppe
helt ublu."

Sidste år købte jeg Hempel båndmaling af en bekendt i branchen. Jeg fik
30-35% og da jeg sagde pænt tak sagde han med et skævt smil, at det behøvede
jeg ikke. Han tjente alligevel ganke pænt på det. Det vil sådan set sige, at
når I går ned i Madnedsø eller i Tempo bådudstyr og lægger 1000 kr til
forårets bundmaling, så ryger der mindst 4-500 lige i lommen på
forhandleren. - og det er vel og mærke for en salgsindsats der er nogenlunde
lige så stor som når du køber en bakke af Stryhns leverpostej nede i Brugsen
som de tjener under 5 kr på. Det synes jeg er ublu priser og jeg vil aldrig
mere købe forårets malervare til liste priser.

Da jeg for to år siden foreslog, at man da selvfølgelig ikke skulle købe sin
navigator hos den lokale shop men på Internettet, blev jeg bombarderet med
argumenter om hvor vigtigt det er, at have den lokale shop i nærheden af
havnen istedte for at købe ting over Internettet. Det er jo sådan set
rigtigt nok, men jeg er glad for at høre, at vi er flere og flere der har
fået øjnene op for, at det er bådudstyrforrretningerne der styrer denne
udvikling. Bliver de ved med deres høje avancer (forhandler og/eller
grosist) så slår de sig selv ihjeld. (- på samme måde som at mange
bådhandlere har fået det svært efter Internettet fremtog).

Jeg slutter lige af med et par eksempler på Garmin navigatorer.

Garmin 128 koster 2.999,- i "shoppen". Masnedsø har et rigtigt godt tilbud
så du kan få den for 2.599. - Men prisen på www.topdane.dk er 2.395.

Tilsvarende: Garmin GPSMap 162 har normalprisen 5.999. Masnedsø har tilbud
så du kan få den for 5.399. - Men prisen på www.topdane.dk er 4.995.

-og Topdanes priser er ikke tilbud. Det er de faste lave priser (kun
justeret når USD kursen svinger). Og det er jo ikke kirkens korshær. Til de
nævnte priser tjener de ordentlig på det og der er øjensynligt også råd til
at giver kunderne en ordentlig behandling og rådgivning.

Det er mange penge....

/Bjarke

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 16-04-01 00:36

Når jeg får arrangeret noget fælles indkøb, er det selvfølgelig også min
mening, at vor lokale bådudstyrsforretning skal bedes om et tilbud på vort
indkøb, foruden naturligvis alle de andre forhandlere der nævnes i
indlæggene. Dermed synes jeg, at man også har givet dem chancen for at give
et konkurencedygtigt tilbud. Det må være en rimelig og fair måde at gøre
dette på.

Prøv dette link: http://www.compass24.de/

Gunnar.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-04-01 09:34

Har I en ide om hvor meget told/porto der kommer på hvos man bestiller på
den nævnte tyske side ?

/Bjarke

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 16-04-01 12:54

Det är ingen tull inom EU.

Bjarke M. Christensen <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:9beb6c$1oh4$1@news.cybercity.dk...

Fra : Sven Fafner

Dato : 18-04-01 07:47

"Mikael Wahlgren" <mail@ridax.se> skrev i en meddelelse
> Det är ingen tull inom EU

Men hvad med porto for forsendelse til Danmark fra www.compass24.de ?
Det står ikke tydeligt på deres hjemmeside.
Der står at bestillinger fra udlandet skal være på mindst DM 100 og at der
tillægges DM 10 i udlandsgebyr, men er det alt ?
Er der nogen der har købt via www.compass24.de og kan fortælle om
forsendelsespris og service generelt ?
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Anders Jorsal

Dato : 15-04-01 12:55

> Den store "skurk" er efter min mening først og fremmest at finde i
> grossistleddet!

Sådan føler man det også i computerbranchen...

Men kunne du ikke starte noget import af billigt kvalitetsudstyr ? Det er
der sikkert penge i.

/Anders

Fra : Ulrik Andersen

Dato : 15-04-01 14:10

> Men kunne du ikke starte noget import af billigt kvalitetsudstyr ? Det er
> der sikkert penge i.

Det er der helt sikkert. Men der er jo en grund til at der ikke er mange som
gør det :

- Startkapital for at købe varer. Skal det være lønsomt, må man ofte
bestille store kvanta, for at mindske frakt og speditionsudgifter pr. enhed.

- Hvad med defekte varer?. Der må oprettes et system for håndtering af
dette. Du står ansvarlig for produktet over for kunden, noget som kan koste
dig dyrt hvis ikke din leverandør er villig til at tage sin del af ansvaret.

Mvh.
Ulrik, som selv kæmper med grådige grossister, men som også ser en klar
fordel ved at bruge dem.

Fra : Palle Klintrup

Dato : 15-04-01 09:23

Hej.

Jeg er også godt træt af danske priser på bådudstyr og bruger bl.a. også
Biltema. De har ikke mange ting, men det de har, er ok.

Jeg bruger også Hjertmans bådudstyrsforretning på Raa havn (ved Helsingborg
i Sverige). De daglige priser er meget lig de danske, men de har juleudsalg
og kampagnepriser. Der kan du spare mange tusinde kroner på de lidt større
ting. Jeg samler en liste over, hvad jeg skal lave af nyt og udskiftet, så
køber jeg det jul.
Her er deres hjemmeside: http://www.hjertmans.se/
Her er west marine i USA. http://www.westmarine.com/ , så kan man
sammenligne med de amerikanske priser.

Jeg ville gerne have en badeplatform til min båd, og jeg ville finde ud af,
hvor jeg kan købe den billigst fra et svensk firma. http://www.batsystem.se/
laver nogle flotte badeplatforme, så jeg mailede til dem og spurgte, hvor
der lå en forhandler i Sverige. Men de ville kun give mig den danske
forhandler, som jeg syntes er for dyr (det er Madsnedø marine), så de holder
sammen. Der er ikke meget fri konkurence over det.

Jeg skal også gerne bruge nye fald til min båd. Er der nogen, der kender et
billgt sted ? Faldet skal være i admiral kvalitet (brudstyrke 2500 kg ), så
vil jeg stryge stålwiren.

Mvh
Palle Klintrup.
SIF, Frederikssund

Fra : Hanne og Hans

Dato : 17-04-01 16:10

Jeg har gode erfaringer med at købe tilbehør i England over internettet.
www.yachtpeople.com leverer i løbet af 2-3 dage.
Men da fragten er min en god hundrekroneseddel kan det nok bedst betale sig
at købe lidt dyrere ting. Jeg har lige købt en Navtex, 2000 kr. incl lev.
Hans.