Kan mine NFO killinger være Blå tortie med~
Fra : Dina Rasch

Dato : 03-11-03 00:52

Hej igen NG

Se nu er jeg blevet lidt ???

Jeg mener at da jeg spurgte til hvilken farve mine nye killinger havde, (for
3 uger siden) kom der da ikke et svar som lød ca. sådan her:
"Hvis ikke jeg hvidste bedre (efter jeg har set farverne på stamtavlerne af
forældredyrene) så ville jeg sige de var blå tortie, men det kan jo ikke
lade sig gøre..."

Ser I, jeg er mere og mere sikker på, at jeg har hele 2 blå tortier i kuldet
? Og Ja! det er ham (Milo) som er faren

Hvad så? kan det lade sig gøre ? eller skal jeg være bange for, om jeg er
blevet snydt med stamtavlen på en af forældrene ?

I kan se mine små pus under F-kuld på hjemmesiden og forældrenes
stamtavler kan ses under"vores katte" og så klikke på "milo" og Annabell" så
er der en knap øverst på deres sider. Tryk på den og stamtavlen kommer
frem...

Håber nogen kan hjælpe mig, og at det rent faktisk godt kan lade sig
gøre.....

Missehilsner fra Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

P.S.: er der nogen som har et billed af en Harlekin ? Jeg har ladet mig
fortælle at min Hankat giver harlekin fra sig - men hvordan ser det ud i
"levende live" ?

Fra : Birgitte

Dato : 03-11-03 09:31

"Dina Rasch" <dinas@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> frem...
> Håber nogen kan hjælpe mig, og at det rent faktisk godt kan lade sig

Hej Dina

Jeg vil også sige, at du har 2 blåtortie med hvid....
Umiddelbart vil jeg sige, at det ikke helt stemmer overens med hvad
stamtavle combinationen kan give.
Der ligger jo ikke rødt på nogen af forældrene, ej heller som gemt farve
under den hvide.
Så faktisk skulle du slet ikke kunne få noget med rødt eller creme.
Hvis du er sikker på, at der ikke har været andre hankatte på din hunkat,
evt. en unghan, som man ikke regner med kan endnu.... ja så må fejlen ligge
andet sted.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Tournesol

Dato : 03-11-03 12:52

hejsa

> [...]
> Hvis du er sikker på, at der ikke har været andre hankatte på din
> hunkat, evt. en unghan, som man ikke regner med kan endnu.... ja så

far kattens oldefar har en rød makrel på sine side kan det ikke være det der
plustlig titter frem????
Jeg mener sølv kan springe flere generationer over og plustlig komme frem
måske rød kan det samme eller????
Jeg er ikke meget inde i genetik er kun i lære stadiet så jeg lytter
nysgerigt

Katte knus Henriette.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 03-11-03 19:40

Hejsa

Ja et eller andet sted må der være en fejl, for genetisk så kan det ikke
lade sig gøre med de farver som er på stamtavlen, men om stamtavlen på en af
forældre kattene ikke stemmer kan vi lige som dig ikke vide, jeg ville nok
se tiden lidt an og se mere på killingernes farve så, og passer den stadig
ikke ville jeg dna teste dem, for det lyder besynderligt at de er blåtortie
og creme/hvid.

Tænkte på, ved Annabell inden du fik hende ar ved en anden opdrætter, var
hun der også mor til deres blåcreme/hvid ? og i såfald hvad farve var
faderen til killingerne der ?

MVH
Gitte

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 03-11-03 21:31

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> hejsa

Jeg mener ikke, man kan udelukke rødt under den hvide. Enhver hvid har jo en
hvid forælder, og det er ikke til at sige, hvad der ligger under den, med
mindre man ved, hvilket afkom der er kommet i forskellige parringer.

> far kattens oldefar har en rød makrel på sine side kan det ikke være det
der
> plustlig titter frem????

Er det Trollhaugens Justin du tænker på? Han har godt nok givet det røde
videre til sin datter, Trollhaugens Mille, der er tortie, men hun har til
gengæld ikke givet det videre, eftersom Artus er sorttabby. De to andre
røde, Sebastian de Pablo Diablo og Steigar Magnus, har heller ikke givet
deres røde videre (på denne stamtavle), da deres afkom er sorttabby. Eneste
mulighed for rødt ligger så vidt jeg kan se under den hvide.

> Jeg mener sølv kan springe flere generationer over og plustlig komme frem
> måske rød kan det samme eller????

Nej, sølv kan ikke springe en generation over, det er dominant. Hvis en kat
bærer sølv, ER den også sølv. Er den ikke sølv (fænotypisk), så bærer den
heller ikke sølv.

Mvh. Else.

Fra : Tournesol

Dato : 04-11-03 10:20

Hejsa

> Er det Trollhaugens Justin du tænker på?

nej det var på han kattens side ,kan ikke rigtig læse stamnavnet, lady ind
red og red devil de har jo rødt mor katten har også flere røde liggende kan
det ikke gives viddre sådan at kattene er en tybe af feno og en anden af
geno eller....???

> [...]
> Magnus, har heller ikke givet deres røde videre (på denne stamtavle),
> da deres afkom er sorttabby. Eneste mulighed for rødt ligger så vidt

ok hihi >jøsses< hvor er genetik inviklet men spændene og en kæmpe
udfordring

> Nej, sølv kan ikke springe en generation over, det er dominant. Hvis
> en kat bærer sølv, ER den også sølv. Er den ikke sølv (fænotypisk),
> så bærer den heller ikke sølv.

hhhmmm jeg har ellers hele tiden fået af vide at sølv kan spirnge over ,men
man skal jo lære hele tiden

Katte knus henriette.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-11-03 11:32

> [...]
kan
> det ikke gives viddre sådan at kattene er en tybe af feno og en anden af

De eneste der kan være røde genetisk uden at udvise det fænotypisk, er de
hvide katte, fordi det hvide "skygger" for det røde. Sort og rød burde man
kunne se forskel på, men jeg skal da ikke udelukke, at man kan overse det
røde på en tortietabby, hvis man tror det er en sorttabby, der bare har
meget rufisme.

> ok hihi >jøsses< hvor er genetik inviklet men spændene og en kæmpe
> udfordring

Det er nu ikke så svært, i hvert fald ikke når det gælder den grundlæggende
farvegenetik. Hvis bare du har forstået begreberne dominant og recessiv er
du nået langt: Så kan du jo slå op for hvert gen hvilken egenskab der er
dominant og hvilken der er recessiv, det behøver du ikke at lære udenad.

Er du forresten ikke stambogsfører? Så burde du jo få tilbudt et grundigt
genetikkursus, så du kan fange eventuelle fejl i stamtavlerne.

> hhhmmm jeg har ellers hele tiden fået af vide at sølv kan spirnge over
,men
> man skal jo lære hele tiden

Ja, det er mærkeligt at sådan en myte kan overleve.

Mvh. Else.

Fra : Tournesol

Dato : 04-11-03 18:42

hejsa

> [...]
> rød burde man kunne se forskel på, men jeg skal da ikke udelukke, at
> man kan overse det røde på en tortietabby, hvis man tror det er en

oki så er jeg med

> [...]
> dominant og recessiv er du nået langt: Så kan du jo slå op for hvert
> gen hvilken egenskab der er dominant og hvilken der er recessiv, det

oki jeg er nok begyndt et forkert sted hvad genetik angår så det vil jeg
tænske mig vidre i

> Er du forresten ikke stambogsfører? Så burde du jo få tilbudt et
> grundigt genetikkursus, så du kan fange eventuelle fejl i
> stamtavlerne.

nix jeg er ikke stambogføre kun sekratær og jeg skal intet vide om genetik
osv jeg lære selvfølig en masse hen af vejen.
Jeg må faktisk slet ikke svare på spørgsmål som drejer som om genetik kun om
ting der vedrøre stamtavler

Men jeg ville sørme gerne have et genetik kursus det må komme når min klub
arangere et sådanne i mit område

> Ja, det er mærkeligt at sådan en myte kan overleve.

>fnis< mon ikke men vi skal jo lære så længe vi lever ikke

tak for undervisningen i genetik

Katte knus henriette.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-11-03 21:55

Sort og
> rød burde man kunne se forskel på, men jeg skal da ikke udelukke, at
> man kan overse det røde på en tortietabby, hvis man tror det er en
> sorttabby, der bare har meget rufisme.

Ja det var nemlig det der skete på min Hope da hun var lille hun var
reg. som sort spotted tabby, men altså genetisk er det ikke muligt da
hendes mor er tortietabby men ikke med ret meget rød og far er creme/hvid så
hun skal jo være tortie eller rød/creme, men som hun voksede kom det røde
altså frem og hun er nu rettet, hvilket hun blev tidligt da de jo gentisk
ikke var muligt hun kun var tabby men det kan snyde, hun ligner lige nu
meget vores han kat Rolex som er sorttabby, han er meget brunlig/gylden og
hendes røde er ikke så synlig , så man kan snydes
Der er et par bilelder af dem her http://www.sacala.dk/kat_billeder.htm

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killinger ventes ca.15/11-03

Fra : Birgitte

Dato : 03-11-03 23:27

Hej Dina
Nu har jeg endelig fået kigget rigtig på din stamtavle, og langt ud i
stamtavlen ligger bag alle de hvide jo Charlotte av Skogfeholme som er NFO f
09 21, så der har du det røde, som bliver båret videre ud til din annabell.
Så I teorien kan du godt lave med rødt.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 04-11-03 10:58

Hej Dina,

vi må vel konstatere at Annabell - som Else også skriver - må være enten rød
eller tortie under sin hvide pels Og for at det ikke skal være løgn må
hun jo også bære på fortynding.... Konklusion? Det er besværligt at avle på
hvide katte for man ved ikke hvad farve de har... *griner*

/Pernille

Fra : Simon Rasch

Dato : 06-11-03 02:07

Hej Alle sammen
Tusind Tusind tak for alle Jeres besvarelser - det er virkelig flot som I
alle ved en masse om farver ..... jeg er lost, men vil meget gerne lære det

Jeg sidder jo og bliver helt bange for, om jeg har købt "katten i sækken" .
om stamtavlerne ikke passer til mine katte....

Som jeg forstår det, skal jeg ikke være bange for det, jeg kan godt få de
farvekombinationer som jeg har - ikke ?

jeg har købt Annabell hos KJ white Choko - Kenneth Jacobsen, og jeg tror nok
han selv har avlet hende. hendes første kuld - det hun fik hos Kenneth, var
det Europas Harald Hankat som var far (han er hos "Havheksen" hvis nogen vil
finde ham frem )

Der fik hun 7 killinger mener jeg, 5 hvide (alle hørende ) en blå og en
sort/hvid mener jeg - jeg er ikke helt sikker på den sort/hvide, men de 6
andre fik hun i hvert et tilfælde.

Endnu engang tak

Jeg er 100% sikker på, at det er Milo som er far til killingerne, da han er
den eneste hankat vi har (ja og så lige en huskat kastrat

Kan vi konkludere at alt er i den skønneste orden, eller skal lade dem teste
?

nyhedsmeddelelse:3fa5980f$0$45338$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 06-11-03 07:28

> Kan vi konkludere at alt er i den skønneste orden, eller skal lade
> dem teste ?

Hejsa

Ja jeg var lidt hurtigt ude, så vil da være den der retter ind igen som
der allerede er nævn så kan din Annabell jo være tortie under det hvide
eller bære det røde der, så derfor er farverne helt rigtige så jeg vil
nok ikke teste dem da alt ser ud til at være i den skønneste orden så

MVH
Gitte
www.sacala.dk