Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye billeder Sverige og Zoo
Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-03 00:17

Et par nye albums er adderet til mit galleri. Det klør i pegefinderen når
man har fået nyt kamera
Sverige med efterårsfarver og begyndende frost. Nogle billeder er taget
tidlig om morgenen.
http://www.pbase.com/hkruse/sweden_autumn_2003
Zoologisk have i dag, dog med overskyet vejr, men kunne dog bruges med
bjørnene.
http://www.pbase.com/hkruse/zoo_canon_10d
Mvh, Hans

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-11-03 11:23

On Mon, 3 Nov 2003 00:16:44 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Det klør i pegefinderen når man har fået nyt kamera

Ja, det er vi flere der kender. Tillykke med det!

>http://www.pbase.com/hkruse/sweden_autumn_2003
>http://www.pbase.com/hkruse/zoo_canon_10d

Dejlige fotos!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-03 12:33

Tak for feedback. Jeg oplevede iøvrigt det nye med en Canon 10D over
skulderen at blive spurgt om mit pressekort ved indgangen til Zoo! Det må da
være det professionelle look at 10D'eren
Mvh, Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 03-11-03 19:49

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/sweden_autumn_2003
> Zoologisk have i dag, dog med overskyet vejr, men kunne dog bruges med

Uh, den kat ser alt for sød ud, sagde du som en stor ond hund, lige inden du
knipsede? For den ser ud som om, den er ved at skide en grøn gris, og så
løbe væk :)

Dette billede jeg snakker om:
http://www.pbase.com/image/22755142

Men ellers ret flotte billeder må jeg sige.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-03 23:17

Jeg synes nu ret tit katte ser sådan ud, men jeg gjorde nu mit bedste for
ikke at skræmme livet af den. Men den har vel ikke før set en 10D med en
stor skræmmende linse på
Mvh, Hans

Fra : Bjarne

Dato : 04-11-03 17:27

Hej Hans

Jeg må bare stille konstatere at jeg beundre dine billeder. Sjælden har jeg
set så flotte motiver og stemninger, hvor du rigtig udnytter naturen
forskellige lyssætninger. Dine billeder er alle utrolige skarpe og
velbelyste. Jeg kunne godt tænke mig at vide om du bruger efterbehandling af
dine billeder og hvis du gør hvilke programmer du så bruger.

Jeg overvejer selv at købe et Canon 300D, men tør næsten, da det sikkert
vare mange år før jeg får lavet bare et billede der ligner dine.

Bjarne

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-11-03 19:11

Hej Bjarne,

Mange tak for dine rosende ord. Jeg har pt. to forskellige linser til min
10D: Canon 28-135mm USM IS og Sigma 15-30mm EX. Begge er gode linser og jeg
har kun hørt godt om begge linser og det var derfor jeg købte dem. Sigma'en
var til "erstatning" for en Canon 17-40mm L, som konstant var i restordre,
så det blev Sigma'en, som var lidt billigere.
Jeg vil klart anbefale dig at købe ligeså godt eller bedre glas til en 300D
og der skulle ingen grund være til at få mindre gode billeder ud af det rent
teknisk.
Til efterbehandling har jeg tidligere benyttet PhotoShop Elements 2.0, som
også fulgte med 10D'eren, men efter at have læst en anmeldelse af Phase
One's DSLR LE raw converter her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/c1-le.shtml, så prøvede
jeg dette produkt så snart jeg havde fået 10D'eren og straks derefter købte.
Jeg kan kun sige at det er et fortræffeligt værktøj og jeg har ikke åbnet
PhotoShop Elements mange gangen siden, da jeg kan lave alle de justeringer
jeg har brug for direkte i Phase One DSLR. Det eneste der irriterer mig er
begrænsningen på maks. 20 billeder i RAW konverteringskøen (10 med 300D
versionen!). Der findes en speciel billig version til 300D også.
Så hvad gør jeg typisk med dette værktøj? Jeg sætter farvetemperaturen efter
forholdene, da jeg tog billedet og aldrig efter AWB. Jeg sætter exposure
automatisk og derefter justerer efter smag. Først ser jeg lige om eksposure
og contrast skal justeres. Ofte bruger jeg levels og justerer fra bund og
top med skyderne nedenunder histogrammet. Nogle gange også curve med en
S-form. Jeg har altid sat sharpening til standard look, amount 150 og
threshold til 3 (sat op som default). Ofte benytter jeg også crop værktøjet.
Typisk gemmer jeg i jpg medium quality. En af de geniale ting ved dette
værktøj er at hvis man kommer tilbage for at lave en forstørrelse og derfor
har brug for at lave lidt yderligere justeringer og gemme i bedste kvalitet,
så husker programmet, hvad de enkelte justeringer var sat til, da man sidste
gang behandlede billedet. Der er masser af shortcuts til at arbejde hurtigt
med det og justeringer vises øjeblikkeligt på skærmen. Når jeg har skudt en
masse billeder ser jeg dem igennem uden at fremkalde dem og sletter åbenlyse
fejlskud med det samme (de får så en fil extension thrashed, som man så kan
gå ind og slette bagefter i Windows Explorer). Så alt i alt en must have! Så
hvis man gemmer de rå billeder, kan man altid lave dem igen med en anden
opsætning mht. hvid balance, eksponering, farve og lysbalance, skarphed,
beskæring, kvalitet, ....

Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-11-03 19:19

Jeg glemte linket til 300D anmeldelsen af Phase One:
http://www.outbackphoto.com/artofraw/raw_11/essay.html
Mvh, Hans