vognbaneskift
Fra : Frank Attle

Dato : 02-11-03 22:10

Har jeg ret i at det kun er på motorvej, at man skal vise af når man skifter
vejbane?

Frank

Fra : Stefan

Dato : 02-11-03 22:19

"Frank Attle" <frank@attle.dk> wrote in message
> Har jeg ret i at det kun er på motorvej, at man skal vise af når man
skifter
> vejbane?
>
> Frank

Skal man ikke også ved vognbane skift ved ophørende vej? Eks. 2 veje bliver
til 1 og der ikke er sammenfletning!

Stef

Fra : Erik BH

Dato : 05-11-03 00:32

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man ikke også ved vognbane skift ved ophørende vej? Eks. 2 veje
bliver
> til 1 og der ikke er sammenfletning!

Hvis du skal lave vognbane skift skal du blinke på motorvejen, hvis du
fletter skal du ikke.
Men nu fletter du jo sjældent på motorvejen.

vh, Erik BH.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 02-11-03 22:19

"Frank Attle" <frank@attle.dk> skrev i en meddelelse
> Har jeg ret i at det kun er på motorvej, at man skal vise af når man
skifter
> vejbane?

Yes yes - Men det er nu en okay ide, også at gøre det, på andre tosporede
veje, sålænge det ikke er misvisende eller til at misforstå.

> Frank
Thomas - Der må konstatere, at alt for få faktisk brugere blinkeren på
motorvejen.

---

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 02-11-03 22:49

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Thomas - Der må konstatere, at alt for få faktisk brugere blinkeren på
> motorvejen.

Personligt oplever jeg dog også dagligt folk, der tror, at blot fordi de
bruger blinklyset, så kan de tillade sig at skifte spor uden hensyntagen
til bagfrakommende og brug af spejlene!

\Mandal

Fra : Spangkuk

Dato : 03-11-03 07:11

> Thomas - Der må konstatere, at alt for få faktisk brugere blinkeren på
> motorvejen.

Man kan også, måske mere korrekt påstå, at alt for få bruger pæren på
motorvejen.

Spang

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-11-03 16:38

Spangkuk wrote:

> Man kan også, måske mere korrekt påstå, at alt for få bruger pæren på
> motorvejen.

Lol, lækkert ordspil.. Jeg mener dog ikke helt den holder, man kan
god bruge pæren uden at bruge blinket og erfaringen viser desværre
at det åbenbart også er nemt at bruge blinket uden at bruge pæren,
så deet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Spangkuk

Dato : 03-11-03 23:07

> [...]
> god bruge pæren uden at bruge blinket og erfaringen viser desværre
> at det åbenbart også er nemt at bruge blinket uden at bruge pæren,

Tusché

Spang

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-11-03 19:31

Spangkuk wrote:

> Tusché

Sort Penol eller en af de gule overstregnings??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-11-03 16:37

Thomas Buus Andersen wrote:

> Thomas - Der må konstatere, at alt for få faktisk brugere blinkeren på
> motorvejen.

Jeg synes alt for få bruger spejlene..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-11-03 20:52

Jeg afprøvede det lovpligtige katastrofeblink i dag på Ring 4 pga
myldretidskø.

Jeg har dog aldrig set andre gøre det.

Jesper

Fra : Christoffer

Dato : 02-11-03 22:57

"Frank Attle" <frank@attle.dk> wrote in message
> Har jeg ret i at det kun er på motorvej, at man skal vise af når man
> [...]

Er det ikke sådan at man SKAL bruge det på motorvej, og at man KAN bruge det
på normale veje hvis det er til vejledning?

Mvh
Christian

Fra : Chr. L.

Dato : 02-11-03 23:17

"Frank Attle" <frank@attle.dk> wrote in message
> Har jeg ret i at det kun er på motorvej, at man skal vise af når man
> [...]

er det ikke mere at du skal blinke hver gang på motorvej, og efter de
'gamle' regler på landevej,-det bestyder at man også skal blinke ved
vognbaneskift når det er nødvendigt.

Chr.

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 03-11-03 08:22

Hejsa.

Nu vi vender det nyligt indførte blinkeri, vil jeg gerne tage
katastrofeblinket op. Jeg kan til dels forstå, at det kan være smart at vise
af , når man skifter vognbane. Det har jeg altid selv gjort, når det kunne
være en nyttig information for andre (men ikke når jeg er alene på vejen).

Derimod har jeg meget imod, at katastrofrblinket misbruges på den måde. Det
tager helt betydningen fra det, at man ser det hver gang der er lidt kø på
de sædvanlige steder.

Hvad er der nu galt med stoplyset? Det forefindes på alle biler og bliver
automatisk aktiveret ved enhver nedbremsning. Betyder det, at man ikke
behøver være opmærksom, med mindre bilen foran bremser med katastrofeblink?
Det tager også betydningen af stoplyset.

Endelig er det min opfattelse, at hvis der virkelig er brug for en kraftig
nedbremsning, er det dumt at koncentrere sig om at sidde og fedte efter
knapper på instrumentpanelet. Det tror jeg også de fleste kørelærere vil
sige.

Bare lidt morgengalde herfra.

Rasmus
--
Fjern fisken i min email adresse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-11-03 10:31

"Rasmus (2600)" <rlv@LAKSdoms.dk> skrev i en meddelelse
> Derimod har jeg meget imod, at katastrofrblinket misbruges på den måde. Det
> tager helt betydningen fra det, at man ser det hver gang der er lidt kø på
> de sædvanlige steder.

Men det er jo kun de sted kendte der kender "de sædvanlige steder"...
Hvis jeg kom til staden ville jeg ikke have en fjerneste ide om, hvor jeg
ville kunne forvente kø..

> Hvad er der nu galt med stoplyset?

Ik noget, hvis det havde flere niveauer, som BMW på et tidspunkt var inde på.
Men ud fra stoplyset, kan du ikke se, om man bremser lidt eller hugger den i
bund.

Hvis der er en lang kø og alle er kommet ned i hastighed kan bagfra kommende
ikke se, at der er kø, da de bagerst ikke bremser, da de kører med 5 km/t -
hvis de tænder katastrofeblinket er der ingen tvivl.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-03 17:21

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>Men det er jo kun de sted kendte der kender "de sædvanlige steder"...
>Hvis jeg kom til staden ville jeg ikke have en fjerneste ide om, hvor jeg
>ville kunne forvente kø..

Fair nok - men det kan vel forventes at alle kan kigge lidt længere
frem end blot til rumpeteren af bilen foran - så er det egentligt ikke
specielt svært at se hele rækken af røde lamper.

Tanken med havariblink, ved kø på motorvej et er totalt misforstået -
jeg gider dælme ikke bruge det.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-11-03 17:35

On Mon, 03 Nov 2003 17:20:43 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Fair nok - men det kan vel forventes at alle kan kigge lidt længere
>frem end blot til rumpeteren af bilen foran - så er det egentligt ikke
>specielt svært at se hele rækken af røde lamper.

Næh - piece of cake

>Tanken med havariblink, ved kø på motorvej et er totalt misforstået -
>jeg gider dælme ikke bruge det.

Selvfølgelig er det en go' ide´, men det tyske link
er måske for stort!!!

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-11-03 18:33

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Fair nok - men det kan vel forventes at alle kan kigge lidt længere
> frem end blot til rumpeteren af bilen foran - så er det egentligt ikke
> specielt svært at se hele rækken af røde lamper.

Og hvis der så er en meget langsom kø?
Hvis alle kører fx 5 km/t, da vil da jo ikke være noget rødt bremselys...
Og så kan det være svært at se, at man skal næsten ned at holde helt stille...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-03 20:21

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>Og hvis der så er en meget langsom kø?

Så skal man nok være ualmindeligt svagtfattende for ikke at opdage det
- men bevares, når lastbiler braser op i holdende biler, eller andre
braser direkte ike i mobile vejtavler, så må der jo være et eller
anden slags problem. Løsningen er efter min mening ikke at lade
(tvinge) de forankørende til via deres havariblink, at lege
støttepædagoger.

>Hvis alle kører fx 5 km/t, da vil da jo ikke være noget rødt bremselys...
>Og så kan det være svært at se, at man skal næsten ned at holde helt stille...

Jeg ved sgu' ikke rigtigt - hvis man ofte kører der hvor der er mange
biler, og ofte kø'er/andre finurligheder, så føles det altså ikke
særligt svært at læse trafikken og vide hvornår man skal løfte
speederfoden

Lad os tage den famøse KøgeBugt, hvor der vel efterhånden er
danmarksrekord i trafiktæthed , og antal stop i trafikken pga kø -
der gik det før blinkerihelvedets indførsel fint nok med at se en kø
(ko) - intet er ændret nu, bortset fra et veritabelt lyshelvede...

Fandme rart en mørk vintermorgen ..... not

Jeg kan altså ikke nære mig for at fortælle bilen 10 meter foran, at
han gerne må slukke det lort (via fjernlyset)

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-03 21:00

In news:69adqvsergeks8bpr2rq8jdp48aoulqkmn@dtext2.news.tele.dk,
jan@stevns.net <jan@stevns.net> typed:

[klip]

> Jeg kan altså ikke nære mig for at fortælle bilen 10 meter foran, at
> han gerne må slukke det lort (via fjernlyset)

Unødig signalgivning er strafbart..... så vidt jeg husker.

/Peter

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 22:43

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Unødig signalgivning er strafbart..... så vidt jeg husker.

Og hvornår er signalgivning unødig - den forankørende har jo
tilsyneladende glemt at slukke havariblinket igen

--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-03 23:45

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Unødig signalgivning er strafbart..... så vidt jeg husker.

Godt polisen af og til glemmer det - en af dem fik sgu lyset i morges
;)

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-11-03 00:18

Peter G C skrev:

> Unødig signalgivning er strafbart..... så vidt jeg husker.

Jep - § 32, stk. 1.

--
Reino

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 00:25

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev :

>Jep - § 32, stk. 1.

Det er vist kun akustiske signaler der nævnes.

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-11-03 00:48

jan@stevns.net skrev:

> Det er vist kun akustiske signaler der nævnes.

Ja - så hvis det er lyssignal, skal man have fat i § 33, stk. 3 - men den
holder nok ikke i retten, hvis det kun er et kort blink

--
Reino

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-03 20:23

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>Og hvis der så er en meget langsom kø?
>Hvis alle kører fx 5 km/t, da vil da jo ikke være noget rødt bremselys...

Jeg burde tage mit kamera med i morgen .... så skal du se en 5km/t kø,
og et hav at blinkende lygter

>Og så kan det være svært at se, at man skal næsten ned at holde helt stille...

Du ved godt hvad du egentligt signalerer med ovenstående ??? <grin>

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-03 20:58

In news:buvcqv0durjq2ed0ovp99uj2mbm3go9s0h@dtext2.news.tele.dk,
> [...]

> specielt svært at se hele rækken af røde lamper.
>
> Tanken med havariblink, ved kø på motorvej et er totalt misforstået -

Det virker uigennemtænkt.

Man kan netop ikke se en kø tids nok til at stoppe - derfor er havariblik
netop det smarte at bruge - advarslen om, at den foran"kørende" holder
stille er da genial - og anvendes jo i landet, hvor man holder mest i kø:
Tyskland.

Jeg vil næsten kalde det uagtsomt ikke at anvende advarslen når det nu er så
nemt. Og kommer der nu en og banker bag i Ford'en eller Oplen - så kom ikke
renden og skæld ud. Du kunne jo have advaret den bagvedkørende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 03-11-03 21:26

On Mon, 3 Nov 2003 20:58:19 +0100, "Peter G C"
> [...]

>netop det smarte at bruge - advarslen om, at den foran"kørende" holder
>stille er da genial - og anvendes jo i landet, hvor man holder mest i kø:

Nu kommer du imo ind på noget essentielt.

Det kommer fra Tyskland! Det er Jan fra Stevns ikke glad for.

Der er indlæg nok at tage fat på, og hver gang talen kommer på ting
som vi har kopieret fra Tyskland, eller bare påpeger bliver gjort mere
fornuftigt dernede, Så hujer Jan.

Jeg er personligt for brugen af blinklys, både ved vognbaneskift og
ved pludselige stop i trafikken, og har med egne øjne set at det
virker.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 03-11-03 22:52

> Jeg er personligt for brugen af blinklys, både ved vognbaneskift og
> ved pludselige stop i trafikken, og har med egne øjne set at det
> [...]
Personligt finder jeg det ligeledes ganske behageligt. Og der går ikke noget
af min stolthed ved at tænde blinke, når bilen er langt nede i hastighed, og
jeg er bagerst i køen - når der så er en "ny" bil bag mig slukker jeg
selvfølgelig - han er jo bremset nød, uden at ramme mig.

Er det iøvrigt ikke noget med at Citroens nyeste biler automatisk tænder
katastrofeblinke, hvis man træder hårdt nok på bremsen eller husker jeg helt
galt?

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 00:01

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Nu kommer du imo ind på noget essentielt.

Haha .....

>Det kommer fra Tyskland! Det er Jan fra Stevns ikke glad for.

Åehhh - spis nu brød til .....

Jeg sammenholder det bare lidt med råbe "Ulven kommer"

Min mening er at man skal bruge lamperne fornuftigt, og ikke bare ved
enhver lejlighed. Hvis jeg endeligt ser et havariblink vil jeg helst
tro der er en virkelig god grund til at reagere over det.

>Der er indlæg nok at tage fat på, og hver gang talen kommer på ting
>som vi har kopieret fra Tyskland, eller bare påpeger bliver gjort mere
>fornuftigt dernede, Så hujer Jan.

Naehhhh..... hvis der er nogen der roser tyskerne uretmæssigt, så vil
jeg forholde mig retten til at sige mit .... hvis mine erfaringer er
anderledes

>Jeg er personligt for brugen af blinklys, både ved vognbaneskift og
>ved pludselige stop i trafikken, og har med egne øjne set at det
>virker.

Tjaehhhh.... De fleste jeg ser på vejen blinker faktisk først med
blinklyset når de skifter bane, og ikke i det jeg vil mene er passende
tid. Jeg har sågar oplevet en der kørte på siden af mig, tændte sit
blink og begyndte at trække mod højre ... Han vågnede ret brat op.

At blinke når man skifter bane , skulle gerne være for at vejlede de
andre trafikanter, ikke for at skaffe sig plads.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-03 23:52

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Man kan netop ikke se en kø tids nok til at stoppe -

Så skal man vist ikke befinde sig bat et rat.

>derfor er havariblik netop det smarte at bruge - advarslen om, at den
>foran"kørende" holder stille er da genial - og anvendes jo i landet,
>hvor man holder mest i kø: >Tyskland.

Hvad blev der af teksten i færdselsloven om at tilpasse sin fart efter
forholdende ?

>Jeg vil næsten kalde det uagtsomt ikke at anvende advarslen når det nu er så
>nemt.

Det kan du så kalde det - Det er stadig ikke ulovligt at bruge sine
øjne, og en der brager op i en forankørende (?) skal eddermuggeme have
en god forklaring klar

>Og kommer der nu en og banker bag i Ford'en eller Oplen - så kom ikke
>renden og skæld ud. Du kunne jo have advaret den bagvedkørende.

Jeg skal advare ?? Jeg er sgu'tte støttepædagog for folk, der ikke
kan :

1: Bruge deres øjne
2: Indrette sin fart efter forholdende
3: Læse trafikken

Ok - det er måske trukket lidt hårdt op - men i de over 25 år jeg har
kørt bil, har jeg ikke _1_ gang været tæt på at brase ind i en anden
bil -

Hvorfor kan folk ikke indrømme at de er nogle uopmærksomme bæster ?

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-03 15:18

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg skal advare ?? Jeg er sgu'tte støttepædagog for folk, der ikke
> kan :

Dvs det at optræde hensynsfuldt kun gælder den ene vej?

Hvorfor vil du ikke hjælpe dine medtrafikanter?

Og hvorfor vil du ikke forsøge at undgå et sammenstød ved bare at tænde
katastrofeblinket?

Måske vi tænker på to situationer: du tænker på kø-kørsel mandag morgen på
vej mod Kbh?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 17:07

>Dvs det at optræde hensynsfuldt kun gælder den ene vej?

Lad mig sige det sådan her - vi skal sgu' alle hjælpe hinanden i
trafikken , blandt andet også ved at være opmærksomme.

Jeg føler at blinkeriet på en eller anden måde luller folk i søvn , og
de sover sgu' rigeligt i forvejen

>Og hvorfor vil du ikke forsøge at undgå et sammenstød ved bare at tænde
>katastrofeblinket?

Jeg tror ikke en tøddel på det har den store virkning.

>Måske vi tænker på to situationer: du tænker på kø-kørsel mandag morgen på
>vej mod Kbh?

Også det, men samtidigt meget andet.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 00:45

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Man kan netop ikke se en kø tids nok til at stoppe

Denne linie fortjener måske sin egen tråd, om emnet at være
forud(?)seende , og kunne læse trafikken.

I debatten undrer en ting mig - jeg synes ikke, det er specielt svært
ved at holde øje med hvad der foregår længere fremme på vejen.

Hvis der f.eks er ved at opstå kø, eller bilerne foran er ved at nærme
sig en kø, vil man jo se at bilerne bremser ned - desværre ikke helt
sjældent fordi nogle ligger og snorksover, og derfor måske lidt vel
sent opdager de andres hastighedsændring, hvorfor de i stedet for at
løbe farten af, træder på bremsen.

blinklys eller ej, problemet er ikke større end at hvis folk ville
koncentrere sig om trafikken forude, istedet for alt muligt andet, så
ville vi se langt færre af disse fjollede småbuler..

Og igen vil jeg påstå at sålænge det kan lade sig gøre for folk, at
torpedere genstande som ambulancer, skiltevogne, og andre lysende
genstande - så er det ikke brugen af havariblink, der er det største
problem vi har på vejene.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 08:07

On Tue, 04 Nov 2003 00:45:14 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Denne linie fortjener måske sin egen tråd, om emnet at være
>forud(?)seende , og kunne læse trafikken.

Måske...

>I debatten undrer en ting mig - jeg synes ikke, det er specielt svært
>ved at holde øje med hvad der foregår længere fremme på vejen.

Næh...

> [...]
>sjældent fordi nogle ligger og snorksover, og derfor måske lidt vel
>sent opdager de andres hastighedsændring, hvorfor de i stedet for at

Sådan er det ikke altid - de fleste har vel prøvet en "motorvej", der
holder stille. En ubehagelig oplevelse, skal jeg hilse at sige!

>blinklys eller ej, problemet er ikke større end at hvis folk ville
>koncentrere sig om trafikken forude, istedet for alt muligt andet, så
>ville vi se langt færre af disse fjollede småbuler..

Sikkert...

> [...]
>torpedere genstande som ambulancer, skiltevogne, og andre lysende
>genstande - så er det ikke brugen af havariblink, der er det største

Nej, og derfor indfører vi det nu problemfrit i DK. Havariblink er med
til at højne trafiksikkerheden, hvilket der er gode erfaringer med i
udlandet. Men du er åbenbart tilhænger af en mere selvisk løsning,
hvor man ikke skeler til andre (udlandet), idet "vi ved nok selv, hvad
der skal gøres" :)

Din holdning undrer mig meget, men som tidligere nævnt kan det kun
hænge sammen med din antiparti for tyske løsninger

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 17:14

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Sådan er det ikke altid - de fleste har vel prøvet en "motorvej", der
>holder stille. En ubehagelig oplevelse, skal jeg hilse at sige!

Jeg oplever faktisk aldrig at blive overrasket af - på trods af
45-60tusinde årligt på vejen. Måske jeg er mere heldig med at læse
trafikken langt fremme end så mange er, men overrasket bliver jeg som
sagt faktisk aldrig.

>Nej, og derfor indfører vi det nu problemfrit i DK. Havariblink er med
>til at højne trafiksikkerheden, hvilket der er gode erfaringer med i
>udlandet.

Lad os se hvad statistikken siger om et års tid - før ved vi jo
egentligt ikke en pind om tingene

>Men du er åbenbart tilhænger af en mere selvisk løsning,
>hvor man ikke skeler til andre (udlandet), idet "vi ved nok selv, hvad
>der skal gøres" :)

Hvis vi havde samme "frie" hastigheder som findes sydover, kan
blinklyset i god tid signalere ugler i mosen - men igen: jeg tvivler
på effekten

>Din holdning undrer mig meget, men som tidligere nævnt kan det kun
>hænge sammen med din antiparti for tyske løsninger

lad os sige det sådan - jeg finder ikke alt tysk som værende noget at
stræbe efter.

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-03 15:15

> Denne linie fortjener måske sin egen tråd, om emnet at være
> forud(?)seende , og kunne læse trafikken.

Du kan ikke forud se en kø - har du aldrig oplevet at komme rundt i et sving
og lande i en kø? Jeg oplevede det ofte i Tyskland.

> I debatten undrer en ting mig - jeg synes ikke, det er specielt svært
> ved at holde øje med hvad der foregår længere fremme på vejen.

Jeg tror de fleste er opmærksomme på problemet.....

/Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 17:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Du kan ikke forud se en kø - har du aldrig oplevet at komme rundt i et sving
>og lande i en kø? Jeg oplevede det ofte i Tyskland.

Jeg kender ikke mange motorvejsstræk i danmark hvor man kommer rundt i
et sving og opdager en kø, sådan lige pludsligt. Kan du nævne bare 1
sted , hvor man kan blive overrasket ?

Bortset fra det, hvis det nu skulle være tilfældet - så vil du jo nok
heller ikke se blinket på den bageste bil i den kø, før du hænger med
postkassen i fletningerne ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 17:30

On Tue, 04 Nov 2003 17:16:40 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Jeg kender ikke mange motorvejsstræk i danmark hvor man kommer rundt i
>et sving og opdager en kø, sådan lige pludsligt. Kan du nævne bare 1
>sted , hvor man kan blive overrasket ?

Jep - der er et meget farligt sted hvor Helsingørmotorvejen deler sig
i 2 (Kbh og sydpå). Dér blev der dræbt nogle stykker... i "sommers"
ifm. Bakkens lukning. Når man kommer dér om morgenen, er der "altid"
opløsning af trafikken (tror man), men ALTID kø igen ved Jægersborg,
der ligger lige rundt om hjørnet 500 m fremme og under en bro (mellem
Lyngbyvej og Nybrovej). Véd man ikke det, smadrer man op i de
forankørende!

/Mogens
Alfist - derfor '95 AR 164 Q4
http://alfa.transpotech.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 18:40

> [...]

>der ligger lige rundt om hjørnet 500 m fremme og under en bro (mellem
>Lyngbyvej og Nybrovej). Véd man ikke det, smadrer man op i de

Nu kommer jeg sjældent lige der, men iflg hukommelsen - har du da nok
ret ...

Der er vist fartbegrænsning på stedet ikke sandt, og nu jeg er ved
det, så kan man da nok ikke se eventuelle blinklys, før det næsten er
for sent ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 18:51

On Tue, 04 Nov 2003 18:40:28 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Nu kommer jeg sjældent lige der, men iflg hukommelsen - har du da nok
>ret ...

Hold da kæft, mand - <ryster på hovedet.avi>

>Der er vist fartbegrænsning på stedet ikke sandt

Den er ophævet, dér.
(ligger lidt før)

> og nu jeg er ved det, så kan man da nok ikke se eventuelle blinklys,
> før det næsten er for sent ?

Det er nu engang sådan, at man ser blinkende lygter bedre end fast
lys. Derfor er det eksempelvis nu tilladt med blinkende diode
cykellygter, idet "ordensmagten" må sande, at disse "dimser" ses LANGT
BEDRE (!) end "fast lys".

Du er dælme ikke meget for at gi' dig en millimeter - hvis jeg møder
dig en dag, får din mobilos sgu en tur ind over marken

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 18:58

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Du er dælme ikke meget for at gi' dig en millimeter

Næehhh - vi er nok ret ens på det punkt ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 19:10

On Tue, 04 Nov 2003 18:57:34 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Næehhh - vi er nok ret ens på det punkt

Der er liiige dén forskel, at jeg i dette tilfælde henviser til et
faktuelt sted, som du modstræbende "går" med til
(sådan tolker jeg din vending: "...da nok ret i...")

Dét er sgu da at være "stejl..."

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 21:03

> [...]

>faktuelt sted, som du modstræbende "går" med til
>(sådan tolker jeg din vending: "...da nok ret i...")

Når jeg skriver "det har du da nok ret i" - er det ganske enkelt fordi
jeg ikke har stedet present i erindringen , nok også fordi jeg ikke
kan huske hvornår jeg sidst har været den vej forbi

>Dét er sgu da at være "stejl..."

Næehhh - overhovedet ikke, Mogens - det er at være ærlig, og fortælle
at du nok har ret.

Fra : Henning

Dato : 03-11-03 22:27

>Tanken med havariblink, ved kø på motorvej et er totalt misforstået -
>jeg gider dælme ikke bruge det.

Du vil nok fortryde den dag du har en 40 tons lastbil holdende i
bagagerummet eller du lige har fået en bøde fra politiet!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 00:03

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev :

>Du vil nok fortryde den dag du har en 40 tons lastbil holdende i
>bagagerummet eller du lige har fået en bøde fra politiet!

Måske - men hvis jeg kører 20 meter foran ham, og tænder blinket -
tror jeg sgu nok det kan være ligegyldigt.

Tror du da ikke han evner at se hen over taget på min bil ?

Fra : H.S.

Dato : 04-11-03 13:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
på.
> Men ud fra stoplyset, kan du ikke se, om man bremser lidt eller hugger den

hmm det kunne vel ikke være særlig svært at lave om på stoplyset, så det
'blinker' hvis man bremser hårdt.. ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 15:12

On Tue, 4 Nov 2003 13:50:08 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

> det kunne vel ikke være særlig svært at lave om på stoplyset, så det
>'blinker' hvis man bremser hårdt.. ?

Bruges delvist i USA -> holder man foden vedvarende på bremsen,
blinker bremselyset

/Mogens

Fra : JS

Dato : 03-11-03 10:42

> [...]
Det
> tager helt betydningen fra det, at man ser det hver gang der er lidt kø på

Det har været brugt i Tyskland i en menneskealder.
At det så sikkert ikke vil få den samme effekt i Danmark er en anden sag.
Herhjemme kører alle sgu som om de mener at ham foran er det det største
røvhul og ham bagved er deres værste fjende. "Der er fandeme ingen der
kommer forbi mig"-attituden hersker overalt. Det er sørgeligt!!! Hvorfor
ikke bare nyde den frihed det er at sidde i en bil og nyde landskabet. Jeg
tvivler på at mange E45-farere når at se hvad de kører forbi. GPS'en bliver
slået til, radioen skruet op på fuld styrke, gang i mobilen og speederen i
bund. Nå det var vist lidt OT

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-03 21:01

In news:3fa622ce$0$4352$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
JS <js_539@hotmail.com> typed:

[klip]

> Det har været brugt i Tyskland i en menneskealder.

Og beviser hver dag sin effekt, vil jeg mene.

> [...]
> største røvhul og ham bagved er deres værste fjende. "Der er fandeme
> ingen der kommer forbi mig"-attituden hersker overalt. Det er

Eller: jeg gider fandme ikke hjælpe ham bagved!!! Han kan jo bare se sig for
...... jow jow

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 00:05

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Og beviser hver dag sin effekt, vil jeg mene.

Tjaehhh ... På KøgeBugt er antallet sammenstød vist ikke faldet, i
tiden efter blinkets indførelse.

Fra : RpR

Dato : 04-11-03 21:52

> [...]
bliver
> slået til, radioen skruet op på fuld styrke, gang i mobilen og speederen i

Njah, tror de fleste kører efter mottoet at den eneste i trafikken man kan
stole på, er sig selv. Og det kan jeg kun stemme for.
De gange jeg har stolet på signalerne fra andre i trafikken har det altid
været tæt på at gå galt. Èn gang resulterede endda i at jeg blev kørt ned på
min 30 km/t scooter fordi en bilist pludselig kom i tanke om han skulle ind
på Shell. Bum bummelum, højrevigepligt og mig på min scooter. Slap heldigvis
med et par kvæstede arme og ben og humpen rundt i 6mdr fordi jeg havde
udstyret iorden.

Efter den tur har jeg ikke haft megen tillid til andres evner til at føre
NOGET som helst når jeg bevæger mig i trafikken. Ikke at jeg sidder med
hovedet ude af vinduet og råber idiot efter folk men foden svæver tit
over bremsepedalen. Se sent som idag var jeg ved at torpedere en bilist der
mente hans Skoda Rapid var en Ferrari fordi idioten sprintede ud af en
ubetinget vigepligt. Midt i myldretiden om morgenen.

Men jeg kan kun bakke Stevnsboen op. Folk er mere end bare almindeligt
uopmærksomme i traffikken. Typisk optaget af enten at snakke i mobil eller
rode med musikken i stedet for at have øjnene hvor det gælder: Vejen. Helst
200m fremme.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-03 22:19

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev :

>Men jeg kan kun bakke Stevnsboen op. Folk er mere end bare almindeligt
>uopmærksomme i traffikken.

Tak skal du have .... Det forbavser mig lidt at mange er så uvillige
til at gribe fat om nældens rod, og debattere det egentlige problem, i
stedet for at snakke om en masse måske virksomme, måske uvirksomme
lappeløsninger.

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-03 20:04

In news:qp5gqvsht2appm863k3f35bqgnn6nrv59h@dtext2.news.tele.dk,
> [...]

> til at gribe fat om nældens rod, og debattere det egentlige problem, i
> stedet for at snakke om en masse måske virksomme, måske uvirksomme

Jeg er ikke uenig i, at nogle (eller mange for vi kender ikke tallet) er
uopmærksomme i trafikken.

Men du gider ikke deltage i et fælles projekt om for at afværge uheld. Dét
har jeg svært ved at forstå.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-11-03 20:38

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Men du gider ikke deltage i et fælles projekt om for at afværge uheld. Dét
>har jeg svært ved at forstå.

Så har du måske ikke læst mellem linierne - eller også er jeg en skovl
til at forklare mig.

Når jeg mener jeg ikke skal lege støttepædagog for fatsvage billister,
så mener jeg det nogenlunde som det er skrevet.

I situationer hvor det rækker en hånd til andre at opdage faren, vil
jeg da til enhver tid hjælpe - ikke kun fordi nogle lovgivere mener
at have set lyset ;) Men fordi det kan være en god ting [tm]

Men når fjollede ting bringes frem , som f.eks at man selv invitere
til balladen ved at køre med hovedet under armen - altså f.eks en
situation lignende den Mogens skrev om - man kommer alt for hurtigt
rundt i et sving og tonser op i røven på en anden bil - ja , så er man
eddergodtnok selv et præmiefjols , for hvad er det lige man skal ?

Nemlig tilpasse sin hastighed til forholdende, der måske kan være
noget med at man ikke lige kan se hvad der sker rundt om hjørnet - i
det tilfælde er havariblink virkningsløst, og for de der holder og ser
en raket ankommet, må de nok føles sig noget røvrendt på flere måder

Hvis vores ven der holder , tænker, at han med sit blink - er med til
at højne sikkerheden, så ved jeg godt hvad han tænker, når en bagfra
kommende holder 2 meter inde i hans bagagerum.

Og en ting til - at vi nu skal til at bebrejde de forankørende, at de
bagvedkørende efterlader hjernen hjemme på entrebordet, er sgu for
langt ude - der kan aldrig blive en forankørendes skyld at den bagved
snorker i trafikken, eller ikke gider tænke selv

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 20:42

On Wed, 05 Nov 2003 20:37:36 +0100, jan@stevns.net wrote:

> der kan aldrig blive en forankørendes skyld, at den bagved
> snorker i trafikken eller ikke gider tænke selv

Næh, men det kan blive hans død, hvis ikke han husker havariblinket!

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-11-03 21:11

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Næh, men det kan blive hans død, hvis ikke han husker havariblinket!

*det* ved vi jo ikke noget om .... en lastbil overser jo nemt en
mobiltavle med 25 blinkende lamper ;(

Fra : Peter G C

Dato : 06-11-03 14:01

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> *det* ved vi jo ikke noget om ....

..... suk.....

/Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-11-03 14:44

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>.... suk.....

Ja - jeg sukker da også over alle mulige/umulige gætterier , jeg vil
hellere forholde mig til fakta.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 15:05

On Thu, 06 Nov 2003 14:43:51 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Ja - jeg sukker da også over alle mulige/umulige gætterier , jeg vil
>hellere forholde mig til fakta.

Som du heller ikke vil forholde dig til: I Tyskland anvendes systemet
med stor succes. Derfor er "risikoen" for at det samme vil ske i DK
stor. Altså at det bliver en succes og mindsker antallet af ulykker.

Og så gider jeg ikke snakke om dét mere :)

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-11-03 18:39

> [...]

>med stor succes. Derfor er "risikoen" for at det samme vil ske i DK
>stor. Altså at det bliver en succes og mindsker antallet af ulykker.

Nu er vi jo gudskelov ikke plaget af STAU her i landet, i samem
målestok som dernede - så lige om den succes de har (?) kan overføres
til danske forhold, står jo lidt i det uvisse.....

Der er jo også den lille detalje, at tyskerne nok også kører en kende
hurtigere dernede....

>Og så gider jeg ikke snakke om dét mere :)

den køber jeg ikke , Mogens ;)

Fra : Peter G C

Dato : 06-11-03 20:08

In news:1l1lqv82b426759j1dpk9pf8q3141asvvf@dtext2.news.tele.dk,
> [...]

> til danske forhold, står jo lidt i det uvisse.....

> Der er jo også den lille detalje, at tyskerne nok også kører en kende

Ja, og så meget desto mere burde det hjælpe at give gode signaler herhjemme!

> den køber jeg ikke , Mogens ;)

Nej, vi har fundet ud af, at du ikke vil lytte.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Weis

Dato : 05-11-03 22:47

<jan@stevns.net> wrote in message

> [...]
> til at gribe fat om nældens rod, og debattere det egentlige problem, i
> stedet for at snakke om en masse måske virksomme, måske uvirksomme

Du har også min opbakning.

Jeg erindrer ikke at bilkøer på de danske motorveje har overrasket mig. De
mange bremselys der lyser op og slukkes igen varsler normalt køerne på lang
afstand.

Og når det en enkelt gang er sket i Tyskland, så har jeg haft mere travlt
med at orientere mig end med at finde kontakten til katatrofeblinket. Men
det er muligvis et spørgsmål om træning.
Desværre er jeg nødt til at læne mig frem for at nå kontakten, og det går
lidt ud over hvor godt jeg har styr på rattet. Jeg tror trafikken er bedst
tjent med at jeg har kontrol over bilen.

mvh
Peter