Hvad motor kan man smide i en Tipo?
Fra : RpR

Dato : 02-11-03 21:25

Før i begynder med Fiat vitserne så svar lige på følgende:

Hvilke andre Fiat motorer kan der stoppes i en Tipo 1.6ie fra '94? Har lidt
kig på 2.0 16v motoren som kan fås billigt i tyskland. 139 hypper i en
1070kg bil som alle tilmed ikke regner for noget virker tiltalende på mig

Og så holder motoren nok også længere end hvis jeg gik igang med en større
ombygning (kan man vist godt kalde det hvis man prøver at hive 139hk ud af
en 1600're)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : RpR

Dato : 03-11-03 18:20

> [...]
> ombygning (kan man vist godt kalde det hvis man prøver at hive 139hk ud af

Ah, kom nu? Der må da være nogen der vil indrømme at vide noget om en Fiat?

Fra : Torben E

Dato : 03-11-03 18:24

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Ah, kom nu? Der må da være nogen der vil indrømme at vide noget om en
Fiat?

Jep, jeg ved en del om fiat, min mening er at det er den forkerte bil til at
begynde
på den slags, havde du købt en 2.0i eller 16 v havde der været store
muligheder,
men den model du har kræver alt for meget arbejde i forhold til udbyttet,
IMHO.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : RpR

Dato : 03-11-03 18:40

> [...]
> muligheder,
> men den model du har kræver alt for meget arbejde i forhold til udbyttet,

Med andre ord er det ikke muligt at lægge 2.0 motoren (enten 8v eller 16v)
over i 1.6'eren?

Fra : Torben E

Dato : 03-11-03 18:50

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Med andre ord er det ikke muligt at lægge 2.0 motoren (enten 8v eller 16v)
> over i 1.6'eren?

Alt er jo muligt, men der skal en del arbejde til + en donorbil, og så skal
det hele ud igen hver 2. år.

Fra : RpR

Dato : 03-11-03 19:18

> Alt er jo muligt, men der skal en del arbejde til + en donorbil, og så
skal
> det hele ud igen hver 2. år.

Hm ja, hvis det ikke holder i synshallen så er der ikke meget ved det.
Og motoren holder nok næppe til man knalder en kompressor på den?
Kompressorer kan jo laves til praktisk talt alt med lidt snilde

Fra : Torben E

Dato : 03-11-03 20:37

> Hm ja, hvis det ikke holder i synshallen så er der ikke meget ved det.
> Og motoren holder nok næppe til man knalder en kompressor på den?
> Kompressorer kan jo laves til praktisk talt alt med lidt snilde

Og en kompressor kommer sikkert heller ikke igennem syn

Fra : bme

Dato : 03-11-03 19:23

> Alt er jo muligt, men der skal en del arbejde til + en donorbil, og så
skal
> det hele ud igen hver 2. år.

Eller sagt på en anden måde, du må ikke øge motoreffekten med mere end 20%
før at den skal synes, og med risiko for at skulle betale ekstra afgift da
der sker et identitetsskifte.

Desuden er der en del dele der skal skiftes over, eksempelvis burde du
opgradere bremserne til 2,0 16v bremser, jeg ville nødig køre rundt med så
mange hestekrafter til de bremser der sidder på 1,6'eren (og ja, jeg kender
udmærket til tipoens bremser, og de imponerer slet ikke).

Alt i alt ville jeg nok kigge mig om efter en anden bil hvis jeg var dig.

/bo

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 03-11-03 20:16

> Alt i alt ville jeg nok kigge mig om efter en anden bil hvis jeg var dig.

Helt enig. Eneste realistiske mulighed jeg umiddelbart kan se, er 1,6
mulitpoint motoren der yder 90 HK. Den blev bl.a. brugt i Tempra. Du skal
dog huske alt "det løse" (elektronik, ledningssæt m.m.)

MVH Klaus

Fra : Torben E

Dato : 03-11-03 20:35

"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig. Eneste realistiske mulighed jeg umiddelbart kan se, er 1,6
> mulitpoint motoren der yder 90 HK. Den blev bl.a. brugt i Tempra. Du skal
> dog huske alt "det løse" (elektronik, ledningssæt m.m.)

Men det er en masse arbejde + udgifter, for nærmest .... ingenting.

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 03-11-03 21:05

> Men det er en masse arbejde + udgifter, for nærmest .... ingenting.

Ja, men som udgangspunkt mener jeg jo også det er bedre at finde en helt
anden bil. Motoren passer dog i det mindste lige ned i hullet, hvilket man
ikke just kan sige om det oprindelige 2,0 16V projekt.

MVH Klaus

Fra : Torben E

Dato : 03-11-03 22:01

> Ja, men som udgangspunkt mener jeg jo også det er bedre at finde en helt
> anden bil. Motoren passer dog i det mindste lige ned i hullet, hvilket man
> ikke just kan sige om det oprindelige 2,0 16V projekt.

Mekanisk kan den nu godt være der, idet den er laver orginalt

Fra : RpR

Dato : 03-11-03 22:48

> Alt i alt ville jeg nok kigge mig om efter en anden bil hvis jeg var dig.

Ja det er sku nemt sagt til en studerende der i forvejen kæmper med at have
råd til benzinen

Skidt pyt, har da set et par Tipo'er som er blevet sat pænt i stand med lidt
spoilerværk, pæne fælge osv, så det må jeg vel kaste mig ud i istedet
Til mig kører den også fint nok. Bevares, der er ikke så meget ryk i den som
fatters Audi, men jeg overlever nok =)

Fra : KASO

Dato : 04-11-03 09:46

"RpR" skrev d. 03-11-03 22:48 dette indlæg :

> [...]
> spoilerværk, pæne fælge osv, så det må jeg vel kaste mig ud i istedet

> Til mig kører den også fint nok. Bevares, der er ikke så meget ryk i

Der er jo den alternative vej til en hurtigere bil - og den er endda
lovlig og giver mindre brændstofforbrug: Gør bilen lettere! Fjern
overflødig vægt i bilen (du må selv definere, hvad der er overflødigt
(bagsæde, reservehjul, ....)) - og motoren har mindre at slæbe på.
Spoilere, store hjul etc. har blot den modsatte virkning.

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 04-11-03 14:55

> [...]
> (bagsæde, reservehjul, ....)) - og motoren har mindre at slæbe på.
> Spoilere, store hjul etc. har blot den modsatte virkning.

Det er self' rigtigt nok =)
Reservehjul og donkraft skal da nok være de første 10 - 20kg

Fra : Thomas

Dato : 04-11-03 11:34

Hej

Prøv at kontak OPN i ringe på Fyn. De har ryg for at kunne lidt af hvert. De
er Alfa, Lancia og Fiat eksperter

Mvh

Thomas