Simpelt WLan til I-net spørgsmål
Fra : David T. Metz

Dato : 02-11-03 21:09

Jeg er komplet newbie så:

Når man har i-net adgang med et adsl-modem og to dynamiske ip-adresser fra
udbyder, skal man så bruge en router for at få wlan?

Som det er nu er modemet sat i en switch, som to pc'er så er tilkoblet. Er
det nok med et AP oveni for at få Wlan eller skal jeg have både router og
AP (evt i samme enhed)?

Hvis jeg skal have router er der så en pointe i at få en statisk ip i
stedet for de to dynamiske?

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 08:36

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Som det er nu er modemet sat i en switch, som to pc'er så er tilkoblet.

Du udnytter de 2 ipèr, og har lokalnet med resten af det net din udbydder
har placeret dig på.

> Er det nok med et AP oveni for at få Wlan eller skal jeg have både router
og
> AP (evt i samme enhed)?

Der skal en router til, eventuelt en linksys med påmonterede antenner,
topcom eller lignende.

> Hvis jeg skal have router er der så en pointe i at få en statisk ip i
> stedet for de to dynamiske?

Ikke umiddelbart, routeren får en ip som den sandsynligvis holder fast ved i
årevis.
Det kan være en ide at flytte din pc`s macadresse over i routeren, så virker
det med det samme, da du jo nu udnytter begge ipèr.

Mvh Jens

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 14:21

Jens skriblede:

Tak, hvis det er træls og du kender en side må du gerne henvise mig. Jeg
har selv ledt, men fandt ikke noget der var helt klart - de fleste sider om
wlan forudsætter man ved mere om lan end jeg åbenbart gør. Det vigtigste
spørgsmål står sidst.

> Du udnytter de 2 ipèr, og har lokalnet med resten af det net din
> udbydder har placeret dig på.

Ja jeg ved godt det ikke er så sikkert som det kunne være. Med zonealarm er
jeg dog ikke så nervøs.

> Der skal en router til, eventuelt en linksys med påmonterede antenner,
> topcom eller lignende.

Ok, så kan jeg måske droppe zonealarm da de fleste routere har firewall og
jeg vil kunne holde mit private lan ude af tdc's andre kunders netværk?

Dvs. jeg skal koble routeren til adsl-modemet?

> Ikke umiddelbart, routeren får en ip som den sandsynligvis holder
> fast ved i årevis.

Nå, ja.

> Det kan være en ide at flytte din pc`s macadresse over i routeren, så
> virker det med det samme, da du jo nu udnytter begge ipèr.

Ah, fordi ellers bruger routeren den ene ip og så er der kun en fri
tilbage? Skal jeg ikke køre NAT sådan at routeren har den eksterne ip og de
lokale maskiner har faste interne adresser? Jeg regner med at øge til tre
pc'er, men ellers er de dynamiske ip'er fra udbyder jo ikke voldsomt dyre.

Jeg er ikke sikker på jeg ved hvad det vil sige at flytte en macadresse -
jeg troede de var låst til netkortet? Jeg kan se på en anmeldelse af
Linksys-routeren (wrtg54) på tomshardware.com, at der er noget der hedder
macadresse-kloning - er det ikke noget man især har brug for hvis ens isp
har låst ens rettigheder til at få tildelt ip-adresser til en bestemt
macadresse? Svjv er det fx hvad Stofa gør med deres kabelmodem-kunder.

Den jeg ellers ville overveje er Zyxel B2000v2 en
router/switch/firewall/WAP med wep-sikkerhed der kan opgraderes til WPA:
http://www.zyxel.dk/product/product_01.php?product_id=77

Eneste grund er vel mine gode erfaringer med et par Zyxel isdn-modemer. Du
nævner Linksys - fx den her?
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=544

BEFW11S4 - den er billigere, men der står ikke den kan opgraderes til
wpa-sikkerhed - er det værd at bekymre sig om?

Jeg kan selvf. også gå efter en 11g-dims for at være lidt mere
"fremtidssikret".

Det væsentlige spørgsmål er om jeg kan gøre følgende:

Købe en wlan-router, forbinde den til mit adsl-modem og så koble pc'er på
via wlan-kort/usb-dimser/pcmcia-dimser?

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 23:26

> Ja jeg ved godt det ikke er så sikkert som det kunne være. Med zonealarm
er
> jeg dog ikke så nervøs.

Næ, ikke hvis du har styr på den, men det er betydeligt vanskeligere end en
router, synes jeg.

Der er frit valg, en router med switch og antenner kan gøre det, en router
med switch, og et AP kan også.

> [.....så kan jeg måske droppe zonealarm da de fleste routere har firewall
og
> jeg vil kunne holde mit private lan ude af tdc's andre kunders netværk?

Præcis.

> Dvs. jeg skal koble routeren til adsl-modemet?

Ja, det hedder modem =>routers Wanport, router lanporte (eller antener) =>
pcèr.

> [...]
> pc'er, men ellers er de dynamiske ip'er fra udbyder jo ikke voldsomt dyre.

Næe..., tricket er at hvis du bruger en macadresse til routeren kan du kun
have en pc på hvis den går i stykker eller bliver ukampdygtig, medmindre det
er macadressen fra din pc, så kan den bare køre uden router.........
(Jeg mener tdc fordrer en offline tid på 4 timer før en ip frigives,
medmindre man gør det manuelt, men det kan være svært hvis routeren er
udenfor pædagogisk rækkevidde.

> [...]
> har låst ens rettigheder til at få tildelt ip-adresser til en bestemt
> macadresse? Svjv er det fx hvad Stofa gør med deres kabelmodem-kunder.

Der kan være flere grunde til at ændre mac`cen i routeren.......

Hvilken router du skal have afhænger af hvad du synes om opsætningen af den,
Zyxel er mig bekendt ikke det mest ligetil, men jeg kender dem ikke særligt.
Linksys er nem.
Level One er nemmere

> Det væsentlige spørgsmål er om jeg kan gøre følgende:
>
> Købe en wlan-router, forbinde den til mit adsl-modem og så koble pc'er på
> via wlan-kort/usb-dimser/pcmcia-dimser?

Ja, dog max 256 pcèr......

Mvh Jens

Fra : David T. Metz

Dato : 04-11-03 10:12

Jens skriblede:

> Præcis.

Godt.

> Ja, det hedder modem =>routers Wanport, router lanporte (eller
> antener) => pcèr.

Super - det var lige det jeg ville være sikker på at have forstået.

> [...]
> en ip frigives, medmindre man gør det manuelt, men det kan være svært
> hvis routeren er udenfor pædagogisk rækkevidde.

Ok, jeg forstår - tror jeg. Jeg kunne nok leve med kun en pc i ventetiden
på frigivelse, men det er da smartere kan jeg godt se.

> Der kan være flere grunde til at ændre mac`cen i routeren.......

Jep.

> Hvilken router du skal have afhænger af hvad du synes om opsætningen
> af den, Zyxel er mig bekendt ikke det mest ligetil, men jeg kender
> dem ikke særligt. Linksys er nem.
> Level One er nemmere

Ok, godt at vide.

> Ja, dog max 256 pcèr......

Godt, det skulle være nok de næste par år - det varer lidt inden
børneflokken bliver så stor, men så kan jeg jo overveje deling i opgangen i
mellemtiden.

Fra : Jens

Dato : 04-11-03 10:16

> Godt, det skulle være nok de næste par år - det varer lidt inden
> børneflokken bliver så stor, men så kan jeg jo overveje deling i opgangen
> mellemtiden.

Nogle få udbydere tillader det, de fleste gør ikke.........

Mvh Jens

Fra : David T. Metz

Dato : 04-11-03 15:03

Jens skriblede:

> Nogle få udbydere tillader det, de fleste gør ikke.........

Ja, det er jeg klar over. Det ville kræve et nyt abn. under alle
omstændigheder pga. hastighed.

Fra : Jan Bachman

Dato : 04-11-03 11:46

>Ja, dog max 256 pcèr......

Grænsen er på 32 brugere med mit AP (Linksys WAP11).
Det kan naturligvis variere mellem modeller/mærker.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 04-11-03 13:09

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Grænsen er på 32 brugere med mit AP (Linksys WAP11).
> Det kan naturligvis variere mellem modeller/mærker.

der er forskel på WAP11 og en router......

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 04-11-03 14:18

>der er forskel på WAP11 og en router......
Det er vi enige om

Men han ønsker jo netop at koble alle på via WLAN.
Ergo er AP'ets begrænsninger afgørende.

Nu er problemet ikke så stort. Køber man et AP mere, så kan man
fordele brugerne, og klare dobbelt mængde.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 04-11-03 18:07

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse > Men han ønsker jo

>netop at koble alle på via WLAN.
> Ergo er AP'ets begrænsninger afgørende.

Ja.

> Nu er problemet ikke så stort. Køber man et AP mere, så kan man
> fordele brugerne, og klare dobbelt mængde.

Men det er jo ikke et AP han skal bruge, men en router med antenner...
Feks Linksys befw11s4........
http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFW11S4
(læg mærke til den fyldestgørende manual på den side.....)

Hvor mange af de 254 klienter den kan tåle er trådløse står der ikke noget
om.
Men mon ikke det rækker alligevel ?

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 05-11-03 09:16

>Hvor mange af de 254 klienter den kan tåle er trådløse står der ikke noget
>om.
Det gør der her. Linket er lidt dybt, men det går vel an.
<http://kb.linksys.com/cgi-bin/om_isapi.dll?clientID=993084&infobase=linksysrev.nfo&record={410}&softpage=IKW_ENU_JDocView>

Men igen. Det er Linksys specifikt. Jeg ved ikke hvad andre
modeller/mærker har af grænser.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 05-11-03 12:00

> [...]
rev.nfo&record={410}&softpage=IKW_ENU_JDocView>

> Men igen. Det er Linksys specifikt. Jeg ved ikke hvad andre

Det kunne sse ud som om det er samme ellektronik i allle modellerne..... fra
linksys.
Men 32 er vel også nok et stykke tid, spørgsmålet er så hvor mange connects
pr pc de kan klare....

Mvh Jens