Hvad fejler min hund?
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 19:46

Hej.
Jeg har en dansk svnsk gårdhund, Magnus, som er ca 7 mdr. gl. For ca.
en mdr. siden blev han syg med høj feber (over 40!), manglende appetit
og muskelsmerter (ligesom en influenza). Han kom selvfølgelig til
dyrelæge, hvor man mente det var en smitsom tarm infektion. Han fik et
par indsprøjtninger og nogle antibiotika piller.
Dagen efter var han frisk igen, og vi fortsatte med at give ham
pillerne. Da disse var brugt op, gik der kun et par dage før han blev
dårlig igen.
Ved dyrlægen fik han noget andet medicin, men dagen efter var det bare
endnu værre med ham.
Afsted til lægen igen...
Nu fik han noget binyrebark hormon (tror jeg nok det hed) i en
sprøjte. Herefter kollapsede hunden, hvilket den ikke burde have
gjort, så de beholdte den til observation.
Da vi hentede den igen senere på dagen var den helt frisk, og vi fik
at vide, at den var kvikket op ca. 2 min efter vi var gået derfra.
Efter 5 dage blev hunden syg igen... Muskelsmerterne havde vi nu
fundet ud af stammede fra nakken, og dyrlægen kaldte det
nakkestivhed... Den begyndte så på en pillekur med de binyrebark
hormoner, og så længe den får pillerne, så er alting godt... Problemet
er bare, at de åbenbart er vanddrivende, så hunden skal ud ca. hver 3.
time. Også om natten...
Hunden får kun halv dosis af pillerne nu, og det ser desværre ud som
om den stadig har smerter i nakken.
Dyrlægerne kan ikke rigtig finde ud af hvad det er, men tror måske det
kan være menigitis, og havde håbet at binyrebarken kunne kurere det,
men det ser desværre ikke sådan ud. Den skal til lægen igen på onsdag,
men jeg ville lige høre om der var nogen herinde der havde nogen ide
om hvad det kan være?

/Ole, Trine & Magnus
*Indsæt selv @ ved svar på e-mail*

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 20:33

"Ole (8900)" <ole.l.bak#mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det ser desværre ikke sådan ud. Den skal til lægen igen på onsdag,
> men jeg ville lige høre om der var nogen herinde der havde nogen ide

Vores Labrador fik hjernebetændelse, i slutningen af august. Dyrlægerne
kunne ikke give noget endeligt svar, hvad det kom af, men det første de
spurgte os om var, om hun kunne have spist noget, som var giftigt.

Kan det tænkes, at Magnus har spist noget, han ikke kan tåle ? Har dyrlægen
taget blodprøver ?
Så er der jo også tægebid, som også kan give muskelsmerter ( kan ikke lige
huske sygdommens navn ). Det kan dog ( ifølge vores dyrlæge) kun bekræftes
vha. en rygmarvsprøve.

Har Magnus haft ændringer i sin adfærd ? Altså nedtrykt, fraværende e.l.
eller opfører han sig, som han plejer, bortset fra smerten selvfølgelig ?

Jeg fandt dette link om menigitis på netdyredoktor:
( Undskyld hvis linket knækker. Jeg ved ikke hvordan man laver, et kortere
link ? )

http://netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_menigitis.html

Jeg ønsker jer god bedring med Magnus og krydser fingre for, at han kommer
sig.
Jeg håber, at i giver en tilbagemelding efter dyrlæge besøget ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Stine Frandsen

Dato : 03-11-03 00:22

> Så er der jo også tægebid, som også kan give muskelsmerter ( kan ikke lige
> huske sygdommens navn ). Det kan dog ( ifølge vores dyrlæge) kun
bekræftes
> vha. en rygmarvsprøve.

Hej.
Det er Borelia-infektion du tænker på, hvilket også ville være mit "bud" :)
Der skal en ( så vidt jeg ved) speciel antibiotikakur til - vist ret
langvarrig - for at slå det ned.
Infektionen kommer via skovflåters bid.

Stine

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 07:14

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
> Det er Borelia-infektion du tænker på, hvilket også ville være mit "bud"
:)

Ja, lige netop.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : JSC

Dato : 03-11-03 09:10

> [...]
:)
> Der skal en ( så vidt jeg ved) speciel antibiotikakur til - vist ret

Jeg har hørt at man skal bede om at blodprøve testes for både den "danske"
og Svenske" variant af Borelia-infektionen.

/Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 07:32

>Kan det tænkes, at Magnus har spist noget, han ikke kan tåle ? Har dyrlægen
>taget blodprøver ?

Jeg tror det ikke, men man kan jo aldrig vide med sådan en hvalp :)
Og nej, der er ikke blevet taget blodprøver endnu.

>Har Magnus haft ændringer i sin adfærd ? Altså nedtrykt, fraværende e.l.
>eller opfører han sig, som han plejer, bortset fra smerten selvfølgelig ?

Når han får pillerne er han som han plejer. Fuld af energi! Når han
ikke får dem, bliver han meget stille og går nærmest krumrygget med
halsen helt stragt. Prøver man at bevæge han hovede nedaf, så begynder
han at hyle.

>Jeg fandt dette link om menigitis på netdyredoktor:
>( Undskyld hvis linket knækker. Jeg ved ikke hvordan man laver, et kortere
> [...]

Ja, det har jeg også læst... Ikke særliget opmuntrende :(
Hvordan gik det forresten jeres hund? Blev den rask?

>Jeg ønsker jer god bedring med Magnus og krydser fingre for, at han kommer
>sig.
>Jeg håber, at i giver en tilbagemelding efter dyrlæge besøget ?

Tak. Jeg skal nok melde tilbage

/ole, Trine & Magnus
*Brug rigtig endelse ved svar på e-mail*

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 08:12

> Jeg tror det ikke, men man kan jo aldrig vide med sådan en hvalp :)

Nej, nemlig Vi passer også meget på med Buffy. Hun er altædende

> Og nej, der er ikke blevet taget blodprøver endnu.

Hvis dyrlægen ikke ved, hvad de skal teste for, er det vidst også mange
prøver, der skal til. Hvis det er Borelia, kan det som sagt kun konstanteres
vha. en rygmarvsprøve. Prøv og spørg dyrlægen, om der evt. kan være tale om
Borelia.

> Ja, det har jeg også læst... Ikke særliget opmuntrende :(

Nej, bestemt ikke, men lad nu være, at tage sorgerne på forskud...

> Hvordan gik det forresten jeres hund? Blev den rask?

Hun vendte fra glad hund, til en hund helt uden livsglæde. Derudover var hun
meget usikker og forvirret i starten. Hun kunne ikke finde rundt i vores
hus.
Vi har imellem tiden fået en hund mere og hun begyndte langsomt, at finde
glæden frem igen.
I dag er hun meget glad, men mere usikker end før og mere forsigtig. Hun har
taget en del på også i forbindelse med sin behandling, hvor hun også fik
binyrebark hormon. Desuden er hun generalt, blevet mere madfikseret, end hun
var før. Hun er meget urenlig ind imellem og i andre perioder, går det godt.
Hun er ikke den samme som før, men det går fremad hver dag, så måske kommer
det. Hvis ikke, så har hun i det mindste fået sin livsglæde igen.

> Tak. Jeg skal nok melde tilbage.

Tak

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-11-03 14:06

Hej Ole

Binyrebark hormon kurerer for den sags skyld intet. Det slår en masse
infektioner og gener ned på ingen tid, men er lige som at tisse i bukserne,
hvis ikke årsagen bliver fundet. Det er en dyrlæges trøst, når han ikke kan
finde årsagen, så giver man sådan noget, og hunden bliver bedre, og det
næsten omgående. Men kun så længe den får det, for det slår infektionen ned,
men ikke årsagen. Så fra tarminfektion og til meningitis, så er alle
muligheder jo åbne. Borelia er også nævnt, så vi skal efterhånden bruge
prøver på blod, urin & afføring, og bede om to prøver for Borelia, det er
rygmarvs prøver, Meningitis er udtræk af vædske fra hjernehinden. Puha det
bliver dyrt.
Så det eneste vi umiddelbart har et holde fast i, er ondt i nakken, og så
ville jeg skynde mig hen til en kiropraktor, og lige lade ham checke, om
nakken eller ryggen kan være årsagen til din hunds problemer. Hvis han ikke
finder årsagen, så ville jeg gå til en akupunktør. De vil begge gå
målrettet efter de symptomer som de kan se og mærke, uden at sløve noget ned
med medicin. Det er ikke sikkert de kan erstatte dyrlægen, men de kan, så
vidt jeg kan se, ikke gøre det værre.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 14:26

Tak for en masse info, men hvad med feberen? Den får feber lige så
snart pillernes effekt forsvinder? Kan dette også skyldes "et hold i
nakken" ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 14:44

> Tak for en masse info, men hvad med feberen? Den får feber lige så
> snart pillernes effekt forsvinder? Kan dette også skyldes "et hold i
> nakken" ?

Feberen tyder på, at der er en eller anden form for infektion. Menigitis er
jo også kendt for, at give stivhed i nakken, i hvert fald hos mennesker.
Borelia giver muligvis også feber ?

Og ja, det kan godt blive dyrt, hvis der skal foretages rygmarvsprøve, for
jeg går stærkt ud fra, at hunden bliver bedøvet.
Buffy fik taget 2 blodprøver. Den ene blev tjekket i dyrlægens eget lab. og
kostede 500 kr. Den viste forhøjede antal hvide blodlegemer i hjernen.
Den anden kostede ca. 300. Den blev sendt til Århus, hvor de tjekkede for
hundesyge ( hun er godt nok vaccineret). Der var heller ingen tegn på
hundesyge.

Vi gav ca. 3000 kr. for det hele, men jeg var parat til, at betale meget
mere. Så længe hunden ikke lider unødigt og har en chance for, at komme sig,
vil jeg betale. Samtidig var vi godt klar over risikoen for, at hun kunne få
tilbagefald og man så kan blive nødt til, for hundens skyld, at tage den
svære beslutning om aflivning.

Akupunktur og kiropraktor er vel heller ikke billigt ? Men det kan måske
være forsøget værd. Er det "rigtige " kiropraktorer og akupuntører, der også
behandler hunde ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-11-03 00:02

> [...]
> nakken" ?
>
> /ole, Trine & Magnus
> *Brug rigtig endelse ved svar på e-mail*

Hej igen Ole

Holdet i nakken ( hvis det er et sådan ) giver ikke feber. Men det vil
sige, det kan det godt alligevel, men det er i så fald, holdet der skaber en
irritation af det omkringliggende væv, hvilket så kan skabe en betændelses
agtigt tilstand. Men i hvert fald, hvis der er et hold i nakken, så gælder
det om at få det fjernet, for ellers vil det skabe forvirring omkring, hvad
som hjælper på hvad der ellers måtte være. Der er jo allerede forvirring
nok, om i hvilken ende, det er galt med din hund. Det eneste indtil videre,
som er næsten udelukket, er tandpine og brækket hale, ellers står alle døre
jo nærmest vidt åbne, og nakken er et af de steder, som du åbenbart ved gør
ondt, så der ville jeg starte. Især skal du jo nok lægge mærke til, om den
sover i andre stillinger end den plejer, det kan ofte give et fingerpeg om,
hvor man skal søge.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 10:55

>Den skal til lægen igen på onsdag,
>men jeg ville lige høre om der var nogen herinde der havde nogen ide
>om hvad det kan være?

Jeg har lige snakket med dyrlægen, for nu er det tydeligt at hunden
stadig har smerter når den vågner om morgenen, altså inden den får sin
pille d(er var dog ingen feber imorges).
Men lægen siger vi skal fortsætte med de piller??? Nu skal den så bare
have en både morgen og aften... Kan det være rigtigt?
Jeg er da selvfølgelig glad for at hunden er smertefri, men jeg har
ikke lyst til at skulle lufte min hund to gange hver nat resten af
dens levetid...
En anden ting er dens afføring. Den er blevet helt tynd og meget
ildelugtende... Jeg går ud fra at dette skyldes mængden af piller, da
der ikke er ændret noget i kosten...

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 12:38

> [...]
> Men lægen siger vi skal fortsætte med de piller??? Nu skal den så bare
> have en både morgen og aften... Kan det være rigtigt?

Er det antibiotika eller binyrebark hormon, den skal have både morgen og
aften ?
Jeg tror nok, at Buffy fik binyrebark hormon både morgen og aften i ca. 12
dage. Hendes antibiotika startede med 3 piller i 3 dage., derefter 2 piller
i 3 dage osv.

> Jeg er da selvfølgelig glad for at hunden er smertefri, men jeg har
> ikke lyst til at skulle lufte min hund to gange hver nat resten af
> dens levetid...

Buffy døjer stadig med urenlighed ind imellem, men hun skulle ikke ud om
natten mere efter, at vi stoppede med hendes piller.

> En anden ting er dens afføring. Den er blevet helt tynd og meget
> ildelugtende... Jeg går ud fra at dette skyldes mængden af piller, da
> der ikke er ændret noget i kosten...

Det skyldes ganske rigtigt pillerne. Dyrlægen kan udskrive noget, som
modvirker, den dårlige mave.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-11-03 14:09

Hej igen Ole

Jeg går ud fra det stadig er den nakke der plager den. Så hvis jeg var dig,
ville jeg straks undersøge, hvor i dit område, der er en kiropraktor som
behandler hunde. Sådan en knogle vrider kan udrette små mirakler, i løbet
af sekunder. Det bedste af det hele, du er på ingen måder selv i tvivl, om
det var en behandling der hjalp, for er det tilfældet, så går du derfra med
en kåd og hoppende hund. Men det sker da, at der skal flere behandlinger
til, og der er da også dem, som ikke lykkes helt. Men success raten er da
sådan, at jeg ikke vil tøve med at anbefale kiropraktoren. De kan endda
ofte hurtigt tjene sig selv hjem, i sparet medicin.

M.V.H......Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 14:21

>Jeg går ud fra det stadig er den nakke der plager den.

Ja, nemlig. Og feberen selvfølgelig.

> Så hvis jeg var dig, ville jeg straks undersøge, hvor i dit område, der er en kiropraktor som
>behandler hunde.

Kender du til nogen i Randers-området? Så tror jeg da jeg vil prøve
det...

Tak for svarene

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-11-03 12:18

Hej Ole

Nej desværre, jeg kender ikke så mange af slagsen. Men du kan eventuelt
ringe til, ja enten den kvindelige kiropraktor i Frederikshavn, jeg kan ikke
lige huske navnet, eller Dyrlægen i Sæby, de kan måske anvise en, nede på
dine kanter. Hende i Frederikshavn, har jo ellers intet med dyr at gøre, og
jeg tror ikke der står noget i telefonbogen om, at hun også behandler dyr.
Hun er i øvrigt gift med dyrlægen i Sæby, så det er måske der interessen
kommer fra .

M.V.H......Benny..

Fra : Pernille

Dato : 05-11-03 12:44

"> Kender du til nogen i Randers-området? Så tror jeg da jeg vil prøve
> det...
>
> Hej.

Rask Mølle Dyrehospital samarbejder med en kiropraktor til hunde. Vi har
selv fået behandlet en hund med positivt resultat.

Held & lykke med det hele.

Pernille