Devi skærer tænder
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-11-03 17:49

Er det helt normalt eller er det noget jeg skal gøre noget ved? Det kommer
sådan med jævne mellemrum, den sidste pause har varet en måneds tid og så
begyndte hun igen i går aftes med at sidde og gnave/skurre tænderne imod
hinanden i den ene side - det ser ud som om hun tygger på et eller andet
sejt, men man kan høre at det er tænderne der siger crunch. Hun virker
ellers helt uberørt bortset fra at hun godt kan finde på at bide mig og mine
gæster hårdt og ellers gnave godt og grundigt i alting. I går aftes sad hun
og gnaskede i kanten af en sisalmåtte jeg har til at hænge på døren til
misserne.

Som ekstra information kan jeg sige at hun er lige knap 10 måneder gammel,
ingen tegn på tandkødsproblemer og flotte hvide tænder - jeg kan desværre
ikke komme til at kigge hende i munden længe nok for at se om de alle er
kommet helt frem for hun mister altså tålmodigheden og sætter gebisset i
mig.

Men jeg blev altså lidt urolig da jeg efter konsultation af mit samlede
kattebibliotek kunne konstatere at killinger skifter tandsæt i ca. 4-6
måneders alderen - og den har Devi jo så overskredet med mindst fire
måneder.

Hjælp????

Er min kat normal og holder hun op med at skære tænder igen (det lyder lige
så frygteligt som når mennesker gør det).

Mvh Tina - og Devi der lige nu sover - og ikke skærer tænder
www.gizzemissen.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-11-03 14:17

> [...]
> så frygteligt som når mennesker gør det).
>
> Mvh Tina - og Devi der lige nu sover - og ikke skærer tænder

Personligt, ville jeg nok vælge at konsultere en dyrlæge. Der er
tydeligvis noget, der generer hende. Hvad fodrer du med? Jeg vil foreslå
tørfoder og råt kød - begge dele slider tænderne.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 05-11-03 23:13

Camilla Baird skrev i en meddelelse...

> Personligt, ville jeg nok vælge at konsultere en dyrlæge. Der er
> tydeligvis noget, der generer hende. Hvad fodrer du med? Jeg vil foreslå
> tørfoder og råt kød - begge dele slider tænderne.

Hej Camilla

Jeg fodrer med Royal Canin tørfoder, enten Indoor eller Light. Desuden deler
de tre katte en alu-pose vådfoder fra Kitekat eller Whiskas som aftensmad.
Jeg har overvejet at anskaffe et lille hundetyggeben til hende, mener jeg
har hørt et sted at det skulle være godt - og ellers overvejer jeg om hun
skal med når Freya skal stikkes og undersøges af doktor Dyregod sidst på
måneden.

Mvh Tina
www.gizzemissen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 14:31

Tina Susanne Johansson wrote:

> Er det helt normalt eller er det noget jeg skal gøre noget >ved?

>klip<

Først, så skal du selvfølgelig lige have tjekket hendes tænder hos dyrlægen,
bare for en sikkerheds skyld. Der _kan_ være noget galt med de kindtænder,
du ikke selv kan se.

Er der så intet i vejen med bisserne, er det udelukkende en dårlig vane, hun
har fået sig.

Når hun skærer tænder, kan du forsøge at aflede hende, og få hende til at
lave noget, så hun glemmer, at hun er i gang med at skære tænder.

Tina