Beregning af avance
Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 17:26

Det skulle jo være så enkelt, men det er det bare ikke alligevel.

Hej , Jeg havde lige en lille diskussion med min frue og svoger som har
egen forretning,.

uoverensstemmelsen gik ud på beregnelsen af avance, Jeg postulerer at
avancen beregnes af salgsprisen, og er et udtryk for den del af beløbet som
er tilbage efter varen er
solgt minus købsprisen.

Ex sælges en vare sælges for kr 100, købsprisen var kr 50.- avance = 50 %,
svoger og kone mener at avancen her er 100 % idet at du jo får det dobbelte
for varen i forehold til din købspris.

Jeg mener også at avancen max kan være 100 % , og at det kun kan forholde
sig sådan i det tilfælde hvor du ikke har givet noget for varen, så vil
enhvert beløb som du sælger varen for være avance / fortjæneste.

Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om ekstra 100
% ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

Hvem har ret ?

Jeg har prøvet at få svar i dk.penge, men der var lidt blandede meninger om
emnet.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 17:43

Bruttoavance i % = (Salgspris - Købspris)*100% / Salgspris

Avancen kan ikke overstige 100% med mindre din købspris er negativ.

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 17:49

Tak, det var også det jeg mente, men der var mange andre der mente det
modsatte.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-03 17:57

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> wrote in message
> Bruttoavance i % = (Salgspris - Købspris)*100% / Salgspris
>
> Avancen kan ikke overstige 100% med mindre din købspris er negativ.

Det du har fat i er ikke bruttoavance (bruttofortjeneste), men derimod
dækningsbidrag (DB, som er salgspris minus varible omkostninger, eller i
dette tilfælde, indkøbspris). DG (dækningsgrad, som er DB i procent af
omsætningen) vil altid være under 100% da salgsprisen sættes lig 100%, men
DG kan f.eks. godt være 99%.

Hvis man regner bruttoavance, er det salgspris minus indkøbspris, og hvis
beregningsgrundlaget er indkøbsprisen, kan bruttoavancen sagtens være over
100% og i øvrigt et hvilket som helst tal herover.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 18:18

Bamse skrev:

>Avancen kan ikke overstige 100% med mindre din købspris er negativ.

Det er forkert.

Det er måske relevant at oplyse at jeg har været matematiklærer i
folkeskolen i 21 år og i den tid benyttet flere forskellige
bogsystemer. De var alle enige, og alle fremhævede med rammer
eller anden specialopsætning ting der skulle huskes specielt.

At fortjeneste beregnes i forhold til købprisen, var én af dem.

--
Bertel

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 18:29

Nå ja....men matematik-lærere kan også tage fejl

-----------------------------

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-11-03 19:17

Scripsit "Bamse" <nospam@nospam.ugh>

> Nå ja....men matematik-lærere kan også tage fejl

Jo, men hvis mange af dem er enige og det kun er en eller anden onanym
filejs på usenet der mener noget andet, ved jeg nok hvem jeg ville
rette mig efter.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 19:54

ok, men kun hvis de kan stave til anonym...

-----------------------

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 22:02

Bamse skrev:

>ok, men kun hvis de kan stave til anonym...

Henning kan skam udmærket stave til "onanym". Hvis han havde
villet stave til "anonym", havde han naturligvis gjort det.

Men det er nok kun sjattere der forstår det.

--
Bertel

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 22:58

nå, men så har jeg da lært noget nyt idag i modsætning til dig

------------------------

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 23:03

øhh...ja hva skulle fortjenesten ellers beregnes ift til?

vi taler ikke om definitionen på bruttoavance i % og ikke
hvordan man udregner en fortjeneste...

En resultatopgørelse opstilles sådan her:

Omsætning
-Omkostninger
= Bruttofortjeneste
- Faste Omkostninger
=Dækningsbidrag

Gæt selv på hvad der normeres til 100

----------------

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 23:03

rettelse : vi taler om definitionen på bruttoavance i % og ikke
hvordan man udregner en fortjeneste...

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-11-03 19:29

Bamse wrote:
-SNIP-

> En resultatopgørelse opstilles sådan her:

Ved ikke lige hvorfor du blander dette ind i billedet, men okay:

> Omsætning
> -Omkostninger
> = Bruttofortjeneste

Og hvad dækker betegnelsen "omkostninger" så over? Der findes mange slags
omkostninger. Det hedder: Omsætning - Vareforbrug (materialer) =
Bruttofortjeneste.

> - Faste Omkostninger
> =Dækningsbidrag

Forkert! Bruttofortjenesten skal fratrækkes de variable omkostninger og du
får så dækningsbidraget (DB). Dækningsbidraget og indtjeningsbidraget er
/ikke/ ens.

Dækningsbidraget skal dække de faste omkostninger, så trækker du dernæst
disse fra dækningsbidraget får du "Indtjeningsbidraget" eller "resultat før
afskrivninger og renter".

Fra dette tal kan du evt. trækker renter, afskrivninger og skat fra og du
får udbyttet.

Mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 19:49

>Det hedder: Omsætning - Vareforbrug (materialer) =
> Bruttofortjeneste.
-------------

Nej, vareforbruget opgøres i styk og ikke kroner. Det hedder variable
omkostninger fordi disse omkostninger er afhængig (varierer med) af salget.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 04-11-03 19:56

Bamse wrote:
> -------------
>
> Nej, vareforbruget opgøres i styk og ikke kroner. Det hedder variable
> omkostninger fordi disse omkostninger er afhængig (varierer med) af
> salget.

Jeg tror slet ikke du ved, hvad du snakker om:

Prøv lige at kigge her og bemærk at vareforbruget er opgjort i /kr/ og ikke
i styk-antal. http://www.cbs.dk/staff/jbacc/opgave3-3.pdf

(CBS = Copenhagen Business School - jeg tror godt de ved hvad de snakker
om)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-11-03 20:55

> [...]
> eller anden specialopsætning ting der skulle huskes specielt.
>
> At fortjeneste beregnes i forhold til købprisen, var én af dem.

Min lærer på Handelsskolen(1985-86) samt den bog vi brugte
var dog uenig med dig(og det meste af klassen)

Senere har jeg arbejdet i forskellige brancher hvor der er brugt
Michel Sørensens og min læres metode, så uden at jeg vil
tage stilling til hvad der er ABSOLUT korrekt, gøre opmærksom på
at der er mange steder at når avance nævnes er den beregnet ud fra
salgsprisen.

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-11-03 19:30

Bamse wrote:
> Bruttoavance i % = (Salgspris - Købspris)*100% / Salgspris
>
> Avancen kan ikke overstige 100% med mindre din købspris er negativ.

Du er inde på lidt af det rigtige, men jeg en formel stående som siger:

Bruttoavance i % = bruttofortjeneste * 100 / omsætning

Bruttofortjeneste = omsætning - vareforbrug <=> I dette eksempel ville jeg
sige at bruttofortjenesten = (salgspris * styktal) - (købspris * styktal).

Du kan naturligvis (såvidt jeg lige hurtigt kan se) dividere igennem med
styktallet, således at bruttoavancen i % giver det samme som nogen af de
andre herinde også har sagt.

Bruttoavancen angiver således, hvor stor en del bruttofortjenesten udgøres
af omsætningen i %.

Der er vist nogen af jer som kommer med "hjemmebryggede formler", tror
jeg...
Preben Andersen har vist fat i noget fornuftigt vedrørende DB og DG.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 19:46

> Bruttoavancen angiver således, hvor stor en del bruttofortjenesten udgøres
> af omsætningen i %.

Det er jo det jeg (og Biker Mike) har sagt fra starten....altså :

Bruttoavance% = (salgspris-købspris)*100 % / salgspris

Når man skal betragte en resultatopgørelse i % normeres omsætningen eller
sagt på en anden måde så sættes alle tallene ift. omsætningen.

Jeg har aldrig set en resultatopgørelse hvor de variable omkostninger
normeres.

Fra : KNL DtP

Dato : 02-11-03 17:48

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> uoverensstemmelsen gik ud på beregnelsen af avance <SNIP>

Hvis du køber en vare for 50 kr. og sælger den for 100 kr., har du tjent 50
kr. Din avance er 100%. Du kan altid tjekke det med procentregning på, at
din "grundpris" gange med (procentsatsen + 1) skal give salgsprisen. Eks:
50 * (100% + 1,00) = 100 kr.

Sælger du varen for 150 kr., er din avance: 150 - 50 kr. = 100 kr. 100 /
50 kr. = 2 = 200%

Sælger du for varen for 550 kr. er din avance: 550 - 50 = 500 kr. 500 /
50 kr. = 10 = 1000% osv. osv.

Formelen er altså [salgspris] - [købspris] = [avance] [avance] /
[købspris] = [avance i %]

Hvis du har fået varen gratis, så vil din avance jo være salget. I
procentregning bliver det dog uendeligt, da man ikke kan dividere med 0.

MVH

Kristian

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 17:51

Nu bliver jeg forvirret igen, Bamse mener jo noget andet.
Så må jeg hellere spørge, Hvad er avance ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-03 18:06

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Nu bliver jeg forvirret igen, Bamse mener jo noget andet.
> Så må jeg hellere spørge, Hvad er avance ?

Kort og godt: fortjeneste.

mvh
Preben

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 18:07

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

Kort og godt: fortjeneste.
Jo, og hvordan kan så mere end 100 % af salgsprisen være avance eller
fortjeneste ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-11-03 18:16

> Kort og godt: fortjeneste.
> Jo, og hvordan kan så mere end 100 % af salgsprisen være avance eller
> fortjeneste ?

Det er fortjenesten set i forhold til købsprisen, ikke salgsprisen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-03 18:23

> "Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
>
> Kort og godt: fortjeneste.
> Jo, og hvordan kan så mere end 100 % af salgsprisen være avance eller
> fortjeneste ?

Som jeg har skrevet ovenfor i svar til Bamse afhænger det af dit
beregningsgrundlag, som kan være enten din salgspris eller din købspris.
Hvis beregningsgrundlaget er din salgspris, kommer du aldrig over 100% i
avance (plus 100 altså, fordi jeg formoder, at din salgspris er større end
din indkøbspris).
Hvis beregningsgrundlaget derimod er din indkøbspris, kan avancen være alt
fra nul % til næsten hvad som helst. Hvis du f.eks. køber til 10 kroner og
sælger til 10 kroner, er avancen nul%, og hvis du køber til 10 kroner og
sælger til 100, er avancen 1000%.

mvh
Preben

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-11-03 19:06

Preben Andersen <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev:
[klip]
> [...]
> sælger til 10 kroner, er avancen nul%, og hvis du køber til 10 kroner og

Så er den vel også 900%, hvis du sælger til 100 kr.

Mvh. Bjarke

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-03 19:17

"Bjarke Walling Petersen" <bwp.news@bwp.dk> wrote in message

> Så er den vel også 900%, hvis du sælger til 100 kr.

OK da

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 18:04

Biker Mike skrev:

>uoverensstemmelsen gik ud på beregnelsen af avance, Jeg postulerer at
>avancen beregnes af salgsprisen

Hm. Når man snakker procentregning, så beregnes den af
købsprisen.

>og er et udtryk for den del af beløbet som er tilbage efter varen er
>solgt minus købsprisen.

Det er rigtigt.

>Ex sælges en vare sælges for kr 100, købsprisen var kr 50.- avance = 50 %,

Det er forkert. Avancen er 100 %.

>svoger og kone mener at avancen her er 100 % idet at du jo får det dobbelte
>for varen i forehold til din købspris.

Nemlig.

>Jeg mener også at avancen max kan være 100 %

Det er forkert, men en konsekvens af din første fejl.

>Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om ekstra 100
>% ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

Som det er sirevet kan det forstås på flere måder, men det er
rigtigt at avancen godt kan være over 100 %. Så skal varen bare
sælges til mere end det dobbelte af købsprisen.

>Hvem har ret ?

Det har din søster og svoger.

>Jeg har prøvet at få svar i dk.penge, men der var lidt blandede meninger om
>emnet.

Pinligt.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 21:17

Hej alle

Bruttoavancen er defineret som den del af omsætningen, som udgør salget.
Salgsprisen vil aldrig kunne overstige omsætningen - meget naturligt!

Dvs. hvis en vare købes til 50 kr og sælges for 200 kr. er avancen 75%
og kan derfor aldrig komme til at overstige 100%.

Hvis avancen er 100% er varerne enten stjålne eller også har man fået
dem gratis.

BEMÆRK at svaret kommer fra en revisor (ikke mig), men jeg har lige
spurgt én. Jeg fik også at vide at der er mange som mener avancen i
eksemplet er 400% fordi det sælges til de 4-dobbelte af indkøbsprisen,
men dette ER FORKERT.

Mvh / Preben

> Det er forkert. Avancen er 100 %.

Det er da rigtigt. Man ser jo udfra salgsprisen, hvor meget forretningen
tjener på varen herudfra. Dvs. hvis du køber et par bukser til 600 kr,
og forretningen har givet 200 kr.. Ja, så er avancen altså 2/3 = 67%.

Jeg vil da gerne se den forretningen som oplyser at de har en avance på
over 100%.

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 21:35

Aha, Sagde skurken på dårligt Spansk ! Vil det så sigde at jeg havde ret
alligevel ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 22:41

Biker Mike skrev:

>Aha, Sagde skurken på dårligt Spansk ! Vil det så sigde at jeg havde ret
>alligevel ?

I en vilkårlig debat på usenet vil man kunne finde indlæg der
bekræfter en vilkårlig holdning til det stillede spørgsmål.

Der *var* faktisk en grund til at jeg forklarede at jeg var
ekspert på området og at jeg kunne henvise til autoritativ
litteratur.

Hvis du stadig er i tvivl, kan jeg anvise dig nogle lærebøger for
folkeskolen hvor du kan få bekræftet hvad der er rigtigt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 22:02

64bit[at]mailme[dot]dk skrev:

>Bruttoavancen er defineret som den del af omsætningen, som udgør salget.

Det er ganske rigtigt.

>Salgsprisen vil aldrig kunne overstige omsætningen - meget naturligt!

Korrekt.

>Dvs. hvis en vare købes til 50 kr og sælges for 200 kr. er avancen 75%

Nej.

Bruttoavancen er en størrelse der figurerer i et firmas
årsregnskab. Det er ikke en størrelse der hæftes på hvert enkelt
salg.

Avancen er skam også veldefineret. Det er forskellen på købspris
og salgspris. Den vil aldrig kunne overstige salgsprisen - meget
naturligt.

Når man opgør avancen i procent, tages den i forhold til
købsprisen sådan som det efterhånden er slået fast *flere* gange,
og derfor kan den sagtens komme til at antage en procentsats der
overstiger 100.

>Hvis avancen er 100% er varerne enten stjålne eller også har man fået
>dem gratis.

Det er forkert.

>BEMÆRK at svaret kommer fra en revisor

Bruttoavance er irrelevant for det aktuelle spørgsmål. Det
hjælper ikke spor at revisoren har givet en korrekt forklaring på
hvordan bruttoavance beregnes.

>Jeg fik også at vide at der er mange som mener avancen i
>eksemplet er 400% fordi det sælges til de 4-dobbelte af indkøbsprisen,
>men dette ER FORKERT.

Ja, men det er et 'banalt' procentregningsproblem. Avancen vil
naturligvis være 300 %.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 02-11-03 22:03

"64bit[at]mailme[dot]dk" skrev

> Bruttoavancen er defineret som den del af omsætningen, som udgør salget.

Jaså, hvad mener du egentlig med det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-11-03 20:44

"64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk"> skrev i en meddelelse

> [...]
> spurgt én. Jeg fik også at vide at der er mange som mener avancen i
> eksemplet er 400% fordi det sælges til de 4-dobbelte af indkøbsprisen,

(Hvis noget sælges til det 4-dobbelte af indkøbsprisen er fortjenesten vel også
kun 300% [af indkøbsprisen])

Man kan vel ikke sige, at det ene er mere rigtigt eller forkert end det andet.
Vi skal bare vide om vi snakker om fortjenesten i procent af indkøbsprisen eller
i procent af salgsprisen.

Det var tidligere normalt at man talte om fortjenesten i procent af
indkøbsprisen. Ud fra indlæggene her i gruppen, indser jeg at det nu også er ved
at "komme på mode", at beregne udsalgsprisen set i forhold til udsalgsprisen.

Ergo: momsen er ikke længere 25%, men er nu kun 20%

-cb

Fra : alexbo

Dato : 04-11-03 21:23

"Claus E Beyer"

> Ud fra indlæggene her i gruppen, indser jeg at det nu også er ved
> at "komme på mode", at beregne udsalgsprisen (fortjenesten?) set i forhold
til udsalgsprisen.

Det er muligt det er på mode, men det er kun til man får et tab.
En vare købt til 100 kr. og solgt til 10kr. giver et tab på 900%.
Man har tabt sine penge 9 gange.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-11-03 08:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Pinligt.

Ikke så pinligt endda. De blandede meninger bestod hovedsageligt af
spørgerens mening og så alle de andres.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Biker Mike

Dato : 03-11-03 13:30

Jo,jo, jeg giver da ikke sådan op, og der var da også en som henviste til
forbrugerstyrelsens side hvor de beregnede avance som jeg.

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr2001/kap4-5/

Michael Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 15:21

Biker Mike skriblede:
> Jo,jo, jeg giver da ikke sådan op, og der var da også en som henviste
> til forbrugerstyrelsens side hvor de beregnede avance som jeg.
>
> http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr2001/kap4-5/

Det er jo fordi det er det interessante fra forbrugerens synspunkt. Det
udtrykker noget om hvor meget man kan prøve at prutte prisen ned.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Biker Mike

Dato : 03-11-03 17:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message
> Biker Mike skriblede:

> Det er jo fordi det er det interessante fra forbrugerens synspunkt. Det
> udtrykker noget om hvor meget man kan prøve at prutte prisen ned.

Mjoe, Men det kan man da også med den anden måde at regne på, hvis jeg ved
at du har 50 % avance på den pris som du vil sælge mig varen til, ja så vil
det da være fristende at tage en bid af dem.

Men jeg tror lige at jeg vil springe lidt længere ned i tråden og stille et
lille slut spørgsmål

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 18:09

Hvis der uenighed om hvordan det regnes ud, er det et definitionsspørgsmål.

Her kan du se hvordan nogen vælger at regne avancen i % ud:

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/2001/autobranchen/autobranchen-31/

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-11-03 18:18

Bamse skrev

> [...]
definitionsspørgsmål.
> Her kan du se hvordan nogen vælger at regne avancen i % ud:

Hvilket så vidt jeg kan se, er i overensstemmelse med hvad de fleste her
har sagt, nemlig som procent i forhold til indkøbspris.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 18:27

Bamse skrev:

>Hvis der uenighed om hvordan det regnes ud, er det et definitionsspørgsmål.

Forkert. Det er også et definitionsspørgsmål selv om alle er
enige. Definitionen er fastlagt for *længe* siden. Der er ingen
grund til at så tvivl om den

>Her kan du se hvordan nogen vælger at regne avancen i % ud:

Nogen? Det er alle.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-03 18:27

> [...]
definitionsspørgsmål.

> Her kan du se hvordan nogen vælger at regne avancen i % ud:

Ja og det strider mod det, du skrev tidligere for i eksemplet fra
autobranchen er indkøbsprisen brugt som beregningsgrundlag, og derfor kunne
avancen være over 100%.

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 21:25

> [...]
>
> Ja og det strider mod det, du skrev tidligere for i eksemplet fra
> autobranchen er indkøbsprisen brugt som beregningsgrundlag, og derfor kunne

Det er fortjenesten i forhold til indkøbsprisen.

salgspris - importpris
---------------------- = avance
importpris

Dvs. f.eks. med Renault Clio gælder:

48,819 - 41.790 7029
--------------- = -------- = 0,1682 = 16.82%
41.790 41.790

Jeg tror også det var det du mente, men nu er der lige et fast eksempel!

Mvh / Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-03 21:35

> [...]
> 41.790 41.790
>

> Jeg tror også det var det du mente, men nu er der lige et fast eksempel!

Ja og det var jo også det jeg skrev, og det der stod i tabellen, ikke sandt?
Hvis du accepterer den beregningsmetode kan du jo sikkert også indse, at
avancen kan være over 100%. Dermed falder dine kommentarer til Bertel
længere oppe i tråden til jorden. Og så kan du i øvrigt hilse din revisorven
og sige til ham, at der er forskel på beregning af bruttoavanceprocent og
dækningsgrad.

mvh
Preben

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 22:42

ja...for jeg er majet majet bedre end ham....æv bæv...

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-11-03 18:10

Biker Mike skrev

> Jeg postulerer at avancen beregnes af salgsprisen, og er
> et udtryk for den del af beløbet som er tilbage efter varen er
> solgt minus købsprisen.

Bruttoavance er salgspris minus indkøbspris, så det lyder rigtigt.

> [...]
ekstra 100
> % ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

I har vist begge ret. Når man snakke procenter skal man altid huske at
gøre sig klart hvad 100% er. Med ovenstående tal kan man sige, at
avancen er 50% af salgsprisen eller 100% af indkøbsprisen. Begge dele er
teknisk set korrekt. Ud fra dit indlæg ser det ud til, at du snakker om
procent af salgsprisen, mens din familie snakker om procent af
indkøbsprisen.

Når det så er sagt, så vil jeg formode, at det er mest naturligt at
vælge procent af indkøbsprisen, da det angiver indkomstforøgelsen som
man normalt angiver procent i forhold til startværdi. Efter salg med en
(brutto-) avance på 25% vil du have tjent 25% (brutto) på din
investering. Jeg kan ikke lige se hvad en avanceprocent i forhold til
salgspris skulle være godt for, men det er måske bare mig.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 18:15

En bruttoavance ift. salgsprisen fortæller hvor stor en del af din salgspris
du kan beholde, hvis skattefar var ligeglad...

---------------------------

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-11-03 18:14

> [...]
> Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om
> ekstra 100 % ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

Det har svoger+frue.
Kostpris + avance = salgspris.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 18:27

Hm, Så kan jeg godt se at jeg kommer til at kaset håndklædet i ringen, Tak
for svarene.

Michael Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 18:25

Set med sælgers øjne er avancen 100% (af indkøbsprisen) og set med
købers øjne er avancen 50% (af udsalgsprisen). Det er udelukkende et
spørgsmål om definitioner og ingen af jer har hverken helt ret eller
helt uret.

I al almindelighed vil det dog være ift. indkøbsprisen og altså 100%,
der er svaret. Avance er jo noget, som sælger har og for ham vil det
være mest naturligt at regne i forhold til indkøbsprisen.

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 20:04

http://www.investorwords.com/cgi-bin/getword.cgi?5737

Så skulle den diskussion vist være afsluttet

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 03:07

Bamse skriblede:
> http://www.investorwords.com/cgi-bin/getword.cgi?5737
>
> Så skulle den diskussion vist være afsluttet

Goddag mand, økseskaft.

(Hvis du ikke kender den: dit svar har ikke noget med spørgsmålet at gøre)

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 07:48

Det bliver du nødt til at forklare...

-----------------

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 20:12

Definition af avance som hedder profit på engelsk. Bruttoavance hedder
derfor Gross Profit Margin eller Gross Profit Ratio:

Gross Profit Margin

a.. Definition: Indicator of how much profit is earned on your products
without consideration of selling and administration costs.
Formula: Gross Profit
Total Sales

where Gross Profit = Sales less Cost of Goods Sold
Analysis: Compare to other businesses in the same industry to see
if your business is operating as profitably as it should be.
Look at the trend from month to month. Is it staying the same?
Improving? Deteriorating?
Is there enough gross profit in the business to cover your
operating costs?
Is there a positive gross margin on all your products?

http://www.onlinewbc.gov/docs/finance/fs_ratio1.html

begin 666 o.gif
K1TE&.#EA!0`(`(#_`/___P```"P`````!0`(```""D1NI\L9`*.<H ``.P``
`
end

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 21:36

Den forstod jeg ikke en fis af, kan du forklare ?

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 22:40

Det korte af det lange er at bruttoavancen i % udregnes som
(salgspris-købspris)*100% / salgspris

Eller som de siger på engelsk:

Gross Profit divided by total sales

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 03:08

Bamse skriblede:
> Det korte af det lange er at bruttoavancen i % udregnes som
> (salgspris-købspris)*100% / salgspris
>
> Eller som de siger på engelsk:
>
> Gross Profit divided by total sales

Forkert. Sales er samlet salg - ikke salgspris.

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 07:49

Nå...og hvis man har solgt 1 stk....hva er total sales så? og hva er
salgsprisen?

--------------------

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 15:19

Bamse skriblede:

For det første: er du ikke rar at skrive under det du citerer og klippe det
du ikke svarer på? Det gør det lidt lettere at følge med.

> Nå...og hvis man har solgt 1 stk....hva er total sales så?

Det samme.

> og hva er salgsprisen?

Det den er solgt til.

Du blander tingene sammen. Fidusen er at man kan interessere sig for to
forskellige måder at opgøre "avance" på:

1. Når man læser årsregnskaber - så er det interessant at se hvor stor en
del af den samlede omsætning der er avance, fordi det giver et indtryk af
af en virksomheds rentabilitet, som er interessant hvis man fx vil
investere i virksomheden. Har en virksomhed en bruttoavanceprocent der er
lav, så udtrykker det bl.a. at der er et relativt stort kapitalbehov og at
den er følsom over for små markedsudsving, fordi hovedparten af kapitalen
let kan blive bundet i et varelager fx. Har den en høj bruttoavanceprocent
er den omvendt mere følsom over for konkurrenter, der kan komme ind på
markedet og dumpe prisen, medmindre den fx har et legitimt monopol.

2. Når man ejer en virksomhed og skal overveje hvilke varer der giver det
bedste samlede afkast. Her vil man bl.a. se på hvor mange penge man tjener
for hver krone man bruger. En avance på 100% betyder så en fordobling af
investeringen dvs for hver krone jeg lægger ud tjener jeg en krone - altså
varer der koster en krone i indkøb skal sælges for to kroner. Hvis en vare
der koster to kroner i indkøb kan sælges for seks kroner så er der en bedre
avance (200%) og den er måske derfor bedre (afhænger selvf. også af andre
faktorer som omsætningshastighed og lageromkostninger).

Biker Mike/Michael Sørensen spørger om 2 og du svarer med 1.

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 15:51

Biker Mike spørger ikke om afkast, men om avance.

Afkast = Hvor mange kroner får jeg igen når jeg sælger en vare som jeg har
givet 1 krone for.

Avance% = Hvor mange kroner har jeg til dækning af faste omkostninger, løn
osv. når jeg sælger en vare for 100 kroner. Nogle kalder dette beløb for
dækningsbidrag hvilket er en stor misforståelse. Dækningsbidraget er =
bruttofortjeneste minus faste omkostninger.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-11-03 16:35

Mon, 3 Nov 2003 15:50:35 +0100, Bamse <nospam@nospam.ugh> skrev:

> [...]
> dækningsbidrag hvilket er en stor misforståelse. Dækningsbidraget er =
> bruttofortjeneste minus faste omkostninger.

Nixen-bixen

Dækningsbidrag = Salgspris minus variable omkostninger.

Dækningsbidraget fortæller, med hvilket bidrag varen deltager i dækning af
de faste omkostninger (deraf navnet)

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-11-03 19:39

Gert Krabsen wrote:
> Mon, 3 Nov 2003 15:50:35 +0100, Bamse <nospam@nospam.ugh> skrev:
-SNIP-

> Nixen-bixen
>
> Dækningsbidrag = Salgspris minus variable omkostninger.

Hurra!

> Dækningsbidraget fortæller, med hvilket bidrag varen deltager i
> dækning af de faste omkostninger (deraf navnet)

Endelig en som forstår det og som retter det, som er forkert skrevet af
Bamse!

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-03 16:43

Bamse skrev:

>osv. når jeg sælger en vare for 100 kroner. Nogle kalder dette beløb for
>dækningsbidrag hvilket er en stor misforståelse. Dækningsbidraget er =
>bruttofortjeneste minus faste omkostninger.

Jeg tror at du vil gøre os alle sammen en stor tjeneste hvis du
vil skrive til Søren Holm Rasmussn eller Ole Chistensen. De har
via Systime udgivet en bog som de har kaldt "Introduktion til
regnskab & virksomhedsvurdering", men jeg kan se at de er
frygtelig galt på den i næsten alt det de har skrevet, for det
stemmer ikke med hvad du siger.

Og det værste er at de bruger den som lærebog på handelsskolerne.
Det er jo nærmest katastrofalt.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-11-03 17:24

> [...]
> dækningsbidrag hvilket er en stor misforståelse. Dækningsbidraget er =
> bruttofortjeneste minus faste omkostninger.

Du aner overhovedet ikke, hvad du taler om. Læs på lektien igen.

mvh
Preben

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 17:33

Bamse skriblede:
> Biker Mike spørger ikke om afkast, men om avance.
>
> Afkast = Hvor mange kroner får jeg igen når jeg sælger en vare som
> jeg har givet 1 krone for.

Det er da ikke afkast. Nu bliver det snart træls. For at beregne afkast
skal du fradrage alle mulige andre udgifter. Jeg er enig i at Mike ikke
spørger om afkast - det påstod jeg heller ikke.

> Avance% = Hvor mange kroner har jeg til dækning af faste
> omkostninger, løn osv. når jeg sælger en vare for 100 kroner.

Nu bliver det vist træls. En procentsats kan ikke angives i kroner, hvilket
burde antyde at der er noget galt her.

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 18:52

50% avance = 0,5 kroner i avance pr. 1 krone i omsætning eller ækvivalent 50
kroner i avance pr. 100 kroner i omsætning

% betyder "per hundrede" og kan erstattes med 1/100 ligesom k*g egentlig
betyder 1000*g

---------------------------

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-11-03 19:39

Bamse wrote:
> [...]
> kalder dette beløb for dækningsbidrag hvilket er en stor
> misforståelse. Dækningsbidraget er = bruttofortjeneste minus faste

Nope! Nu snakker du indtjeningsbidrag, som er DB - faste omkostninger!

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 19:52

Kære Martin....Du tager fejl og jeg har ret....æv bæv! Og min far er
brandmand.

God jul gamle jas...

Jeg gider ik den her diskussion mere...

Fra : Biker Mike

Dato : 03-11-03 17:05

> [...]
>
> Du blander tingene sammen. Fidusen er at man kan interessere sig for to
> forskellige måder at opgøre "avance" på:

--------Snip----------------

Ok, det var alligevel ikke så let kan jeg se, Kan jeg så udlede at der er 2
måder at beregne avance på, afhængig af hvilken side af hegnet man står ?

1. som forretnings ejer.
2. som Revisor.

Og begge måder er lige rigtige / forkerte ;-( afhængig af hvem man er ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 17:28

Biker Mike skriblede:
> [...]
>

> Ok, det var alligevel ikke så let kan jeg se, Kan jeg så udlede at
> der er 2 måder at beregne avance på, afhængig af hvilken side af

Njaeh. Hvis man bare siger "avance" så er det jo forskellen mellem
indkøbspris og salgspris. Det er et tal ikke en procentsats. Hvis man
derimod spørger "hvor mange procents avance er der på X-vare" så er der kun
én måde at beregne på: (salgspris-købspris)/købspris

Man kan også gøre ligesom konkurrencestyrelsen i ovst. link, der
interesserer sig for forbrugerpriserne. De spørger "hvor stor en del af
(salgs-)prisen er avance?" Så er der også kun en måde:
(salgspris-købspris)/salgspris

Jeg svarede vist på det i økonomigruppen - det er samme svar.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-11-03 18:48

"David T. Metz" wrote:

> [...]
> interesserer sig for forbrugerpriserne. De spørger "hvor stor en del af
> (salgs-)prisen er avance?" Så er der også kun en måde:

Det er jeg enig i. Avancen er i sig selv et absolut tal der angives
i kroner. Hvis man vil angive det i procent, gør man klogt i at nævne
hvad det er procent af. Det gør konkurrencestyrelsen da også som regel.
På siden
http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/2002/optikbranchen/optik.pdf
skriver de fx: »Indtjeningen og avancerne er høje. Den gennemsnitlige
avance ligger på 200-300% i forhold til indkøbsprisen.« Det fremgår
tydeligt at de her har regnet avancen ud i forhold til indkøbsprisen,
og at den kan overstige 100 % i dét tilfælde.

På den side som biker Mike Sørensen anførte (kl. 13.30), fremgår det
tydeligt at det er »pct. af vejledende salgspris«.

Hvis man ikke eksplicit angiver hvad det er procent af, må det afhænge
af sammenhængen.

I øvrigt kan man jo rekonstruere de to tal fra hinanden. Hvis K er købs-
prisen og S er salgsprise, så er (med S>K)

K·(1+p) = S henholdsvis S·(1-q) = K

således at (1+p)·(1-q) = 1.

Eksempel: Hvis p = 10 %, så er q = 9,09 %.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 18:53

Så da der tydeligvis er flere måder at regne det ud på, bliver det - som jeg
indledte med at sige - et definitionsspørgsmål....

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 03:08

Bamse skriblede:
> Definition af avance som hedder profit på engelsk. Bruttoavance hedder
> derfor Gross Profit Margin eller Gross Profit Ratio:

Hvem har spurgt om bruttoavance?

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 07:51

Citat fra Biker Mike : "Jeg postulerer at avancen beregnes af salgsprisen"

Ergo ...der må være tale om bruttoavance eller på godt dansk
bruttofortjeneste

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 15:24

Bamse skriblede:
> [...]
> salgsprisen"
>
> Ergo ...der må være tale om bruttoavance eller på godt dansk

Nej, han spørger om hvordan "avance" beregnes i procent når man har en
virksomhed. At hans måde at beregne på ligner bruttoavanceprocent-beregning
er tilfældigt. Han taler jo om den enkelte vares pris - ikke om en
virksomheds omsætning.