Lineær transformation
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 16:07

Hej alle

En lineær transformation L: V -> V kan beskrives vha. en matrice B.

Hvis jeg nu skal finde en lineær transformation hvor hver basis består
af en matrice i sig selv.

F.eks.

E1 = ((1,0),(0,0)) E2 = ((0,1),(0,0))

E3 = ((0,0),(1,0)) E4 = ((0,0),(0,1))

Dvs. jeg skal finde den matrice som beskriver transformation på X ved

L(X) = AX - XA

hvor A = ((0,1),(0,0)).

Jeg skal nu finde den matrice B som beskriver den lineære transformation.

Jeg ville hvis vi snakkede om vektorielle baser skrive det første
element af basen E, dvs. e1 og skrive hvad denne var lig med i den del
af basen af f1.

Dvs. hvis L((x1,x2),(x3,x4)) = ((x3,x4-x1),(0,-x3))
= x1((0,-1),(0,0)) + x2((0,0),(0,0)) +
x3((1,0),(0,-1)) + x4((0,1),(0,0))

Men hvordan herudaf får jeg så matricen B, som beskriver L(X)?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 16:59

Prøver du at løse ligningen Ax-xA = Bx ???

------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 17:06

> Prøver du at løse ligningen Ax-xA = Bx ???

Ja, det er vel egentlig den ligning jeg ønsker at løse.

Men hvordan løser jeg så den? - den er lidt tricky i mine øjne!

Mvh / Preben

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 17:12

Jeg tror godt man kan løse den, men gætter på at B bliver afhængig af x.

Jeg prøver lige at løse den
----------------------

Fra : Bamse

Dato : 02-11-03 17:15

Her er ligningssystemet du skal løse:

b1*x1+b2*x3 = x3
b1*x2+b2*x4=x4-x1
b3*x1+b4*x3=0
b3*x2+b4*x4 = -x3

hvor B = [(b1,b2),(b3,b4)]

----------------

Fra : Hans Huttel

Dato : 04-11-03 12:53

64bit[at]mailme[dot]dk skrev:

> [...]
>
> hvor A = ((0,1),(0,0)).
>
> Jeg skal nu finde den matrice B som beskriver den lineære transformation.

Du finder den matrix, der svarer til en given lineær transformation L
ved at huske at søjlerne i den pågældende matrix pr. definition skal
være billederne af dine basisvektorer under L.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/