Hvad er der galt med mine planter?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-11-03 15:06

Hej, medakvarister.

Jeg har følgende problem: Alle planter i mit akvarium har det mere eller
mindre dåligt - de får brune kanter og krumme spidser. De vokser dog alle
sammen normalt.

Akvariet er ca. 1 md. gammelt og har følgende data:

52 ltr
Ca. 10 stk. planter af forskellige arter
1 stor lavasten
Grus i bunden.
Temperatur: 25-26 gr.

Fisk: 7 plattyer, 10 neonfisk, 1 malle.

I modsætning til planterne har fiskene det tilsyneladende rigtig godt!

Hver 14. dag vedligeholder jeg på følgende måde:

Jeg skifter 1/4 af vandet (1 spandfuld - ca. 12 ltr.). Det friske vand
kommer fra vandhanen. For at det friske vand ikke skal være for koldt, koger
jeg 1 liter af det i en kogekande og blander det med resten af det friske
vand (i spanden), før jeg forsigtigt hælder det i akvariet. Jeg tilsætter
også 10 ml. "Aqua Life".
I forbindelse med vandskiftet bliver filteret også renset, og jeg skraber
ruderne rene indvendig med en barbérbladsskraber.

Er ovenstående fremgangsmåde helt tosset?

--Martin.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 02-11-03 16:20

Lad være med, at koge dit vand - det får du ikke en meter ud af anyway! Bare
smid kold vandt i hovedet på din fisk. Det sker der ikke noget ved, når du
kun skifter 12 liter af gangen...

Jeg vil nok også holde fingerne fra filteret hver gang du skifter vand!

Angåenden dine planter...ja, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig, da jeg
aldrig selv har været nogen ørn til at holde planter - måske er det derfor,
at jeg er Tanganyika-akvarist?

Mikkel

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fa50f30$0$7865$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 03-11-03 19:07

> [...]
> ruderne rene indvendig med en barbérbladsskraber.
>
> Er ovenstående fremgangsmåde helt tosset?

Hej Martin
Jeg synes det lyder meget fornuftigt - Du kan evt. spare Aqua Life, da du jo
ikke skifter alt vandet.
Filteret ville jeg kun rense når gennemstrømningen er ved at stoppe.
Da du bl. andet har neonfisk må du absolut ikke bare plaske koldt vand i
hovedet på dine fisk.
Fortsæt blot som du har gjort hele tiden.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 04-11-03 18:13

> [...]
> ruderne rene indvendig med en barbérbladsskraber.
>
> Er ovenstående fremgangsmåde helt tosset?

Hej igen Martin
Supplerende.
Jeg fik ikke svaret dig vedr. planterne.

Det er helt normalt med problemer i starten. Vent yderligere 1 md. eller 2
førend du rigtigt kan regne med at dit vand er i orden.
Hvis du da stadig har problemer med dine planter, så prøv med en anden
slags - du kan ikke forvente, at du er lige heldig med alle plantearter.
Fortsat held og lykke med akvariet.
Hilsen
Jørgen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 06-11-03 19:37

Hej, alle. Jeg takker for de mange svar og ser tiden an endnu en måned.

--Martin.