Efterlysning i Lemvig ca. 1855
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-11-03 14:16

I folketællingen 1870 for Nørre Nissum sogn optræder en Maren Støvlbek
Madsen, 15, Ugift, Tjenestetyende, født i Lemvig.

Hendes far må jo hedde Mads og hun må være født omkring 1855. Er der
nogen der kender hende, eller har mulighed for at lave et opslag i
Lemvig kirkebog for mig?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Flemming Holm

Dato : 05-11-03 17:49

Født den 25 dec. 1854, hjemmedøbt den 27 dec. 1854, dåben publ. i
Nørlem 4 april 1855.
Fraskilt kone Maren Madsdatter, 36 år.
Udlagt barnefader Mads Pedersen af Ravnbæk i Rammergaard i Ramme sogn.
Fadderne i Nørlem Ministerialbog.
Hilsen
Flemming 3140

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-11-03 21:37

Wed, 05 Nov 2003 17:49:17 +0100, skrev Flemming Holm:

> [...]
>Nørlem 4 april 1855.
>Fraskilt kone Maren Madsdatter, 36 år.
>Udlagt barnefader Mads Pedersen af Ravnbæk i Rammergaard i Ramme sogn.

Mange tak, det var jo interessant. I den folketælling jeg refererede
til, hedder hun Støvlbæk Madsen, hvoraf jeg udleder at hendes far hed
Mads. Den udlagte far hedder jo netop Mads, så det passer godt nok.

Men hvor kommer Støvlbæk-navnet mon ind i billedet? jeg kan ikke
umiddelbart identificere denne Mads Pedersen og Marens tidligere mand
kender vi jo ikke.

Hvad står der under det døbte barns navn: Maren, Maren
Madsen/Madsdatter, eller Maren Madsen/Madsdatter Støvlbæk?

Fra : Flemming Holm

Dato : 06-11-03 08:08

Hej
Der står Maren Støvlbæk Madsen.
Set efter besøg i går på LAK.
Hilsen
Flemming 3140
On Wed, 05 Nov 2003 21:36:45 +0100, Kurt Hansen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-11-03 09:59

Jeg har flere gange set at et barn født udenfor ægteskab har fået
stednavnet, hvor det er født, hæftet på som efternavn. Prøv evt. at se på
www.kms.dk klik "Danmark før og nu" om der på det gamle kort skulle være et
sted, der hedder Støvlbæk.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-03 17:50

Thu, 6 Nov 2003 09:59:19 +0100, skrev Bodil Madsen:

>Jeg har flere gange set at et barn født udenfor ægteskab har fået
>stednavnet, hvor det er født, hæftet på som efternavn. Prøv evt. at se på
> [...]

Det er der - flere steder endda. Både i Ulfborg og Nørre Nissum er der
bække der hedder Støvlbæk. Min slægt kommer fra gården af samme navn
(beliggende ved Støvlbækken) i Nørre Nissum, og jeg er - efter mange
års forskning - ikke bekendt med, at andre topografiske Støvlbække har
afsat personnavne. Alle der hedder Støvlbæk eller Støvelbæk har samme
ophav. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Derfor lurer jeg lidt, når der pludselig dukker en ny Støvlbæk op, som
jeg ikke umiddelbart kan placere i stamtræet