Gør i kattebakken!!
Fra : Melanie

Dato : 02-11-03 13:06

Hej andre katteejere

Min dejlige kat, Misse, er glad for at være ude og går selv ind og ud af
lemmen. Problemet er bare at hun altså er holdt op med at bruge kattebakken,
men går ud i haven og graver og gør.... Det syntes jeg er knabt så fedt, da
jeg har store planer for haven til foråret. Det skal laves nogle fine bede
og flotte planter, men det kan jeg da ikke så længe Misse skider og graver
over alt. Nyder ikke haven så meget nu, men hvad når solen kommer frem igen,
lugter det så ikke? Hvordan for jeg Misse til at bruge bakken igen?

Håber nogen kan hjælpe

Kh Melanie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-11-03 23:00

"Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> writes:

> Hej andre katteejere

Hej Misse & Melanie

> Min dejlige kat, Misse, er glad for at være ude og går selv ind og ud af
> lemmen. Problemet er bare at hun altså er holdt op med at bruge kattebakken,
> men går ud i haven og graver og gør....

Haha kender det, Melissa kunne også komme ud i mange år. Det var sådan
noget med at hun ville ud og grave lidt i et bed og så ind igen..
Fornøjelsen var ikke helt så stor om vinteren, så kunne jeg først stå
mens damen fandt ud af om hun nu ville ud eller hva og så vente på at
hun blev færdig og ville ind igen... Men hvad kan man ikke opdrages
til *SS*

> [...]
> og flotte planter, men det kan jeg da ikke så længe Misse skider og graver

Øhm joe det kunne du jo nu godt alligevel...
Jeg tror at jeg ville lave et "kattebed" med løs jord/bakkesand som
hun kunne bruge til sit behov og så bruge noget bunddækkeplanter til
at dække for resten af dine bede, det bliver med garanti flot og
mindsker arbejdet med at trække div former for ukrudt mm

> Nyder ikke haven så meget nu, men hvad når solen kommer frem igen,
> lugter det så ikke? Hvordan for jeg Misse til at bruge bakken igen?

Det er da muligt at det vil lugte, men jeg tror ikke at det vil være
særlig meget endda, hvis du kan bruge ovenstående metode så kan du jo
lejlighedsvis lige grave det øverste lag af igen og bortskaffe det for
så at fylde noget nyt på..

> Håber nogen kan hjælpe

Håber at du har fået lidt hjælp her, for jeg aner ikke hvordan du skal
få hende til at bruge bakken igen. Selvom det jo nok skal komme når
vinteren bliver rigtig kold..

> Kh Melanie

PS: Tak fordi du lyttede til min bøn. Det er meget lettere at læse dit svar på
den måde..

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 03-11-03 11:56

Melanie wrote:
> [...]
> så længe Misse skider og graver over alt. Nyder ikke haven så meget
> nu, men hvad når solen kommer frem igen, lugter det så ikke?

Hej Melanie. Jeg kender lidt til dette problem, da jeg selv har
blomsterbede og katte som ikke ved noget bedre end at skide i et
ny-gravet eller ny-sået bed. Der er flere muligheder:

Som nævnt andetsteds kan man 'bestikke' katten til at holde sig fra
blomsterbedene ved at anlægge en decideret udendørs kattebakke, hvis
man kan finde et passende afsides hjørne i haven. Helst mindst en halv
kvadratmeter, så katten ikke konstant graver gamle pøller op når der
skal graves plads til en ny portion; derimod gerne en hel
kvadratmeter. Ideelt kan denne udendørs kasse placeres i et hjørne af
haven hvor der ikke er meget direkte lys, og man alligevel sjældent
har nogle flotte blomster. Dels fordi det som regel er pladser som
disse, man kan undvære til formålet, og dels for at kattepøllerne ikke
kommer til at lugte på en varm sommerdag.

Fyldet i kassen kan være sand, muld og en smule træ-flis, og må gerne
nå ned i en dybde af mindst 15 cm. De fleste tamme katte foretrækker
jo at begrave pøllerne fremfor at lade dem ligge ovenpå jorden, så en
god dyb og blød kattebakke er til alles fordel. Men egentlig synes jeg
aldrig at der har været lugtproblemer med eventuelle opgravede pøllers
lugt. Det kan jo variere fra kat til kat, og ikke mindst menneske til
menneske, hvor meget det lugter.

Men det er så kun afledningen. Nogle gange er der ikke mulighed for at
anlægge en dedikeret kattebakke, og nogle gange vil katten alligevel
hellere bruge blomsterbedene end den fine bakke, man har lavet til
kræet. Der har jeg et par simple måder at holde katten væk fra bedet.
Den simpleste er at dække bedet med afskårne kviste og smågrene, sådan
at der ikke er noget område større end 10 x 10 cm, som ikke har en
kvist henover sig. Katten vil ikke kunne finde et åbent sted hvor den
kan grave et hul, og finde sig et andet sed at besørge. I takt med at
blomster og planter vokser op og dækker alle åbne steder i beddet, kan
man så fjerne grene og kviste igen.

Nogle gange kan man ikke bruge denne løsning, enten fordi nogle
mennesker synes at grenene i beddet er grimme, eller fordi en særlig
stædig kat insisterer på at bruge blomsterbeddet, og sirligt fjerner
alle kvistene før den graver sig et hul. Så er den lidt mere krævende
løsning en slags jordspyd. Princippet er stadigvæk at forhindre
katte-egende åbninger med jord i beddet. Blot er der i stedet for løse
grene og kviste her tale om afskårne grene på ca. 20 cm som er plantet
solidt i jorden, så kun 5 cm stikker op over jorden. Grenene skal
plantes så tæt at katten ikke kan finde sig et hul imellem dem at
sætte sig for at besørge, og den dybe planting af grenene betyder at
den hverken kan vælte dem eller grave dem op. Denne løsning er også
næsten usynlig i selve beddet. Og jeg har aldrig oplevet at en
uopmærksom kat kom til at sætte sig på en opstikkende gren, så det
behøver man ikke at bekymre sig om.

> Hvordan for jeg Misse til at bruge bakken igen?

Ærligt talt tror jeg det er meget svært at lære en udekat at gå
indenfor og besørge, hvis den først har fået smag for at gøre det
udenfor. Og hvis man nu kan få en nogenlunde rimelig forretningsgang
oprettet med besørgeriet udenfor kan det jo kun være til alles fordel.
Katten får det som den vil, blomsterbeddene bliver ikke skamferet, og
indenfor sparer man konstant oprydning og skiften af kattebakken (som
nok skal blive fremme indenfor til nødstilfælde).

Held og lykke med at finde en løsning.

mvh
Mads