scalare og burundi...
Fra : Martin Razk

Dato : 02-11-03 10:13

heys

har lige købt mig 12 Scalare til at gå i mit 325L... Der er i forvejen 7
burundi og 6 sugemaller....

Kan det passe at burundierne,,... ,som er meget mindre end scalarene, er
efter scalarene....De står bare inde i et hjørne..og det virker som om
burundierne hyrder dem ind i hjørnet...Eller er det bare fordi det er et nyt
akvarium de er kommet i??

Martin

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-11-03 11:35

"Martin Razk" <razkyou@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter scalarene....De står bare inde i et hjørne..og det virker som om
> burundierne hyrder dem ind i hjørnet...Eller er det bare fordi det er et

Klart at nye fisk bliver stressede af at komme i et nyt akvarium, især hvis
der er fisk i, som kender akvariet ud og ind.

Jeg antager at du med burundi mener prinsessen fra tanganyikasøen.. - og så
må jeg altså lige give dig et dummeslag *dunk* - De to arter er da langt fra
nogle der passer sammen. Prinsessen yngler meget og er meget territorial,
den suser rundt og kan uden problemer let stresse scalaren. Så ergo mener
jeg slet ikke man bør sætte de to slags cichlider sammen, da jeg ikke kan
se, hvad godt der skulle komme ud af det. - desværre.. fordi de er skam
flotte begge arter.
> Martin

Katja

Fra : Martin Razk

Dato : 02-11-03 11:16

hej katja...

*av* og *suk*

øv for det!!!!
Lidt trist at stå med 7 burundier så.... Det er jo scalarene der er de
vigtigste... i hvert fald i mit akvarie..
Hvilke fisk ville være gode samme med scalarene?
Et evt. link til en www ville være dejligt.
Ellers bare nogle fisk der ville være gode med scalaren.
Tusind tak for svaret..selvom det ikke lige var det jeg ville høre *s*

Martin

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-11-03 19:42

> hej katja...
>
> *av* og *suk*

hehe. ja sådan er det.. når man lige et kort øjeblik slår hjernen fra..

> øv for det!!!!

Jep
> Lidt trist at stå med 7 burundier så.... Det er jo scalarene der er de
> vigtigste... i hvert fald i mit akvarie..

Okay... - jamen prøv at se om andre er uenige med mig.. selvom jeg dog
tvivler.

> Hvilke fisk ville være gode samme med scalarene?
Andre fisk fra sydamerika - f.eks. dværgcichlider - det kan være
apistogramma arterne eller sommerfuglecichliden.

Hvis du bare vil have et "selskabsakvarium" så var Kribensis måske en
mulighed, den er knapt så aggressiv og territorial som burundierne. - og
ellers er ungefødende da et godt bud, eller tetraer m.m.

www.nogetmedfiskogandetgøjl.dk *GG* <- fake link btw

> Ellers bare nogle fisk der ville være gode med scalaren.
> Tusind tak for svaret..selvom det ikke lige var det jeg ville høre *s*
>
> Martin
mvh

katja

Fra : Jon Batsberg

Dato : 03-11-03 18:47

> Hvis du bare vil have et "selskabsakvarium" så var Kribensis måske en
> mulighed, den er knapt så aggressiv og territorial som burundierne.

Jeg har tidligere her i gruppen fået at vide det var en stor fejltagelse af
mig at sætte Marmor Scalarer og Kribensis sammen..
Er lettere forvirret..

Jon Batsberg.

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 03-11-03 18:54

Jon Batsberg wrote:

> Jeg har tidligere her i gruppen fået at vide det var en stor
> fejltagelse af mig at sætte Marmor Scalarer og Kribensis sammen..
> Er lettere forvirret..

Kribensis og scalarer er en dårlig kombination.
Scalarerne vil gerne have fred og ro, og det har man ikke i et akvarium med
kribensis. Specielt når de yngler kan kribberne være meget aggressive, og
det vil stresse scalarerne ganske meget.

Volds
--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 03-11-03 20:01

"Karsten Enevoldsen" <volds@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kribensis. Specielt når de yngler kan kribberne være meget aggressive, og
> det vil stresse scalarerne ganske meget.

Ja, men er det også gældende i et 325 liters ? - jeg mener, der burde man da
godt kunne have en del scalare og et kribensispar ?

Fordi jeg kan godt se problematikken i et 60-130 liters akvarium - som slet
ikke burde indeholde scalare :)

katja

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 03-11-03 21:50

KatjaStrofen wrote:

> [...]
>
> Fordi jeg kan godt se problematikken i et 60-130 liters akvarium -
> som slet ikke burde indeholde scalare :)

Min erfaring er, at jo mere plads kribberne har, jo større er deres
territorium.
I øvrigt kan man jo stille spørgsmålstegn ved at holde sydamerikanske og
vestafrikanske cichlider sammen.
Skal der endelig være dværge i akvariet, er der mange af Apistogramma
arterne, der er mindre agressive end kribberne.

Volds

--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Martin Razk

Dato : 03-11-03 23:20

tak for alle jeres svar indtil videre...rart med feedback

jeg har i dag skaffet mig af med burundierne, og tilsat 2
sommerfuglecichlider...
Men, det var nu sjovt...der gik 5 minutter efter jeg havde fanget de 7
burundier(hvilket tog min kæreste og jeg ca 1 time....=) og scalarene bredte
sig til hel akvariet... så det var vist ganske godt at komme af med dem..
jeg har selv planer om at tilsætte panser maller, måske glas maller, og
sikkert en flok rødnæser og bali hajer...
Skrev til www.aquariumfish.net mht til antallet af scalare, og de svarede at
en fuldvoksen scalar skal bruge ca 26L pr fisk...så 12 i et 325L passer
perfekt. Nu er det så med om der bliver territorie problemer...men det vil
tiden vise,...
mht til kribensis...jeg tror de vil opføre sig som mine burundier, og presse
scalarene ind i et hjørne...selvom der måske kun er et par...når først
kribberne begynder at "jagte" scalarene, vil scalarene automatisk føle sig
konstant truet, og søge flugt i et hjørne...

Martin
Martin

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 03-11-03 23:29

Martin Razk wrote:
> [...]
> par...når først kribberne begynder at "jagte" scalarene, vil
> scalarene automatisk føle sig konstant truet, og søge flugt i et

12 scalarer i 325 liter lyder tilforladeligt, men husk at hvis du vil have
flere fisk i, skal der jo også være vand til dem..

En snes coryer...eventuelt 2 forskellige arter..ville gøre sig godt sammen
med en flok tetraer. Jeg ville personligt droppe tanken om balihajer og
glasmaller. De passer ligesom ikke rigtigt ind.

Volds
--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-11-03 00:51

"Karsten Enevoldsen" <volds@mail.dk> skrev i en meddelelse

Ja.. jeg indrømmer jeg har ikke haft kribensis , men blev informeret om de
kunne gå med mine skalare i min balje.. hvilket så aldrig blev til noget. -
så jeg undskylder selvfølgelig min uvidenhed - og nu blev jeg jo så det
klogere! :)

> En snes coryer...eventuelt 2 forskellige arter..ville gøre sig godt sammen
> med en flok tetraer. Jeg ville personligt droppe tanken om balihajer og
> glasmaller. De passer ligesom ikke rigtigt ind.

Jeg vil her give Volds ret, ihvertilfælde i at corydoras er en udmærket
mulighed, og at balihajen bør droppes. balihajer er også en fisk der drøner
rundt og derved kan stresse scalarene. - glasmallen kender jeg ikke så meget
til, har en eller anden ide om den er afrikansk eller asiatisk, men ved det
ikke helt.

Måske du kunne overveje lidt gupser eller andet levende fødende til at
supplere scalarenes kost.. altså med deres unger. :) Nu ved jeg ikke
hvilken type scalarer du har... men hvis du har de "naturlige farver" og er
til dem.. så er der nogle grønne typer sværddragere som er utroligt flotte,
der kan gå sammen med - hvor det bare ser Superb ud.

Katja

> Volds
> --
> Hasta La Victoria Siempre!

Ahva for en sejrer?

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 04-11-03 02:04

KatjaStrofen wrote:

> Ahva for en sejrer?

Den endelige sejr!
Volds
--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-11-03 07:43

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

..

> [...]
flotte,
> der kan gå sammen med - hvor det bare ser Superb ud.

Lige som du ikke kan se at en glasmalle skulle passe sammen med scalarer,
kan jeg ikke
se at en grøn sværdrager passer med dem!

Sværddragere kommer fra et helt andet miljiø.

Hvis man ser på fiskenes opførsel, så passer glasmallerne langt bedre
med en flok scalarer end sværdragerne,
glasmallerne er en stimefisk, som ikke bevæger sig så pokkers meget.

Carsten

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-11-03 09:42

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en flok scalarer end sværdragerne,
> glasmallerne er en stimefisk, som ikke bevæger sig så pokkers meget.

LOL kan godt være mine sværddragere var nogle dovne hunde, men de fræsede
altså ikke ret meget rundt.. :)

katja