Hvad er "stærk kryptering"?
Fra : ks

Dato : 02-11-03 10:41

"De kan ikke anvende ToldSkats TastSelv via Internettet, når Deres browser
ikke understøtter stærk kryptering" - står der på skærmen, når jeg prøver at
komme ind i menupunktet "Adgang med TastSelv kode"

Hvorfor nu denne meddelelse fra ToldSkat, når man skal se sin årsopgørelse.
Det har jeg ikke tidligere været udsat for.

Hvad er "Stærk kryptering"?

Er det min browser, der kan være sat forkert op?

Jeg bruger Win XP
IE 6.0.2600, og så står der desuden at jeg bruger krypteringsgrad 128 bit.

Venlig hilsen
KnudS

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 02-11-03 12:18

"ks" <ks9000@hotmail.kom> skrev i en meddelelse
> "De kan ikke anvende ToldSkats TastSelv via Internettet, når Deres
> browser ikke understøtter stærk kryptering" - står der på skærmen,
> når jeg prøver at komme ind i menupunktet "Adgang med TastSelv kode"

Du skriver det ikke helt tydeligt, men kunne DU ikke komme ind og tjekke
dine personlige oplysninger?
Det ku' jo osse være de kun vil modtage skat fra folk med stærk kryptering

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : ks

Dato : 02-11-03 12:26

> [...]
prøver at komme ind i menupunktet "Adgang med TastSelv kode"

> Du skriver det ikke helt tydeligt, men kunne DU ikke komme ind og tjekke

- Nej, jeg kunne ikke komme længere ind i deres "system" - Jeg fik endda
ikke engang mulighed for at skrive hverken CPRnr eller andet. Men da de
ville have mine skattedata i foråret var der intet i vejen.

> Det ku' jo osse være de kun vil modtage skat fra folk med stærk kryptering
> Poul Erik

- Hvordan kan jeg lave "stærk kryptering"? Hvor indstiller jeg det, som de
ønsker?

//KnudS

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-11-03 12:24

In article <3fa4d144$0$69910$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, ks wrote:

> Hvad er "Stærk kryptering"?

[Vi snakker symmetrisk kryptering i det foelgende]

En krypteringsmetode bestaar af en algoritme, der som regel kan
arbejde i forskellige problemstoerrelser. Der gaelder at man kan
vaelge problemstoerrelse selv. Det er vigtigt fordi compturer bliver
hurtigere og hurtigere og hvad der var sikkert for 10 aar siden nok ikke
er det i dag.

Man angiver problemstoerrelsen i bits, eller den stoerrelse som noeglen
har. Hvis algoritmen i sig selv har svagheder kan en matematiker nogen
gange manipulere den symbolsk saa det bliver nemt at finde en loesning.
Hvis det ikke kan lade sig goere at finde sadanne svagheder benytter
man et brute-force angreb hvor man simpelthen proever sig frem fra
en ende af. Hvis problemstoerrelsen er 48 bit er der 2^48 (2 oploeftet
til den 48'ende potens) muligheder. Hvis problemstoerrelsen er 128 bit
er der 2^128 muligheder (en del flere).

``staerk kryptering'' er en noget vag betegnelse man efter min mening
boer undgaa. Den er opstaaet fordi aeldre browsere krypterede ved
netup 48 bit og man fandt ud af at det var for lidt. Man opfandt derfor
termen ''staerk kryptering'' som et synonym for 128 bits kryptering.
Jeg kan ikke lide betegnelsen fordi den er ladet. Om 10 aar er
''staerk kryptering'' naeppe staerkt mere. Skal det saa kaldes
''hyperstaerk kryptering''?

--
j.

Fra : Kay

Dato : 03-11-03 08:34

I know it's awful, but ks wrote to everybody in dk.edb.sikkerhed saying:

> [...]
>
> Hvorfor nu denne meddelelse fra ToldSkat, når man skal se sin
> årsopgørelse. Det har jeg ikke tidligere været udsat for.

I Internet Explorer er det 128 bit kryptering.

> Er det min browser, der kan være sat forkert op?
>
> Jeg bruger Win XP
> IE 6.0.2600, og så står der desuden at jeg bruger krypteringsgrad 128
> bit.

Den skulle være rigeligt ny til formålet.
Din krypteringsgrad fejler ikke noget, men måske er din IExplorer
beskadiget, så den rapporterer noget forkert tilbage til Told og Skat.
Mere sandsynligt er det at deres hjemmeside har en fejl.
Jeg synes du skal prøve at "nulstille" dit sikkerhedsniveau for internet til
"mellem", og slette alle filer i cachen.

Kay