tisser indenfor.
Fra : Maria

Dato : 02-11-03 08:07

Vi er flyttet fra lejlighed til hus pr. 1/7-03.
Vores gravhund (hanhund på ca. 2½ år), synes det var pragtfuld med en have.
Omkring d. 18/8-03 fik vi vores flatcoateder/labrador (hunhund på ca. 6 ½
år) herop i huset også (hun har boet hos mine forældre i ca. 2 år, så de
har været vant til hinanden).

Vores problem er at når vi f.eks. er ude i haven, lader vi bryggers døren
stå åben så hundene kan få noget at drikke. Så sent som i går var jeg ude i
vores indkørsel et par timer, men havde ladet døren stå åben så hundene
kunne bestemme om de ville være ude eller inde. Da jeg kom ind havde
gravhunden tisset op ad skabet i bryggerset. Det gør han også om natten,
selvom vi vasker skabet i rodalon og gulvet i rodalon.

Hvad kan vi gøre?, for han tisser op ad skabet, fryseren, vaskemskinen og
vaskebaljen i bryggerset. Vi har nu også opdaget at han tisser i
soveværelset (op ad klædeskabet og en kommode), han er også begyndt at
tisse inde i stuen.

Vi vasker altid efter ham, og det bliver altid gjort i rodalon. Det er
noget værre svinderi at han bliver ved. Vi havde snakket om, at det måske
var fordi det var et nyt sted, men der var ikke rigtig noget i starten.

Vi har snakket om at få ham kasteret, men vi ved ikke helt hvad vi skal, da
en anden hund fra samme kuld blev kasteret og det hjalp ikke.

Har i nogle gode råd?

Mvh.
Maria

Fra : x Vuf x

Dato : 02-11-03 14:44

Sun, 02 Nov 2003 08:07:24 +0100, Maria wrote:

> [...]
>år) herop i huset også (hun har boet hos mine forældre i ca. 2 år, så de

De har måske nok været vante til hinanden, men nu er han kønsmoden!
Har man en af hvert køn, vil hannen strinte indendørs.

> [...]
>gravhunden tisset op ad skabet i bryggerset. Det gør han også om natten,
>selvom vi vasker skabet i rodalon og gulvet i rodalon.

Jo mere du vasker, jo mere skal han afmærke. Det er helt naturligt.

> [...]
>noget værre svinderi at han bliver ved. Vi havde snakket om, at det måske
>var fordi det var et nyt sted, men der var ikke rigtig noget i starten.

Næ for i starten havde I ikke hunhunden i huset vel?!

>Vi har snakket om at få ham kasteret, men vi ved ikke helt hvad vi skal, da
>en anden hund fra samme kuld blev kasteret og det hjalp ikke.
>Har i nogle gode råd?

Desværre ikke, men jeg håber da, at I lærer af det. Hunde er ikke mennesker
og ønsker ikke specifikt at leve i parforhold. Hund nr. 2-3 til uendeligt,
skal være af samme køn, som den første!
I kan prøve med en kemisk kastration først, men gør det kun én gang.
Jeg tvivler nu på, at det hjælper, men chancen er der.

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

Et parforhold er bedre end et par forhold!

Fra : Holm

Dato : 02-11-03 17:34

> [...]
> vaskebaljen i bryggerset. Vi har nu også opdaget at han tisser i
> soveværelset (op ad klædeskabet og en kommode), han er også begyndt at

Hej Maria.

Der sker netop en masse lige nu , især mht. kønsmodenheden , som "vuf" også
skriver.
Jeg ved at der findes et middel på markedet , lavet af feromoner
(duftstoffer).Jeg husker ikke navnet på produktet men det forhandles af
dyrlæger , så prøv at spørge jeres dyrlæge om det !
Det skulle virke som "feliway" et middel der bruges til katte således at de
ikke bliver nødt til at duftmarkere .

Mit andet råd er at at holde så meget som muligt øje med jeres hund , og
evt. gribe ham i gernings øjeblikket...hvilket jeg ved er meget svært...,
men man kan ikke rette en fejl med mindre det sker lige når den udøves.

Ring evt til en hundekonsulent og få et råd , jeg mener der findes gratis
rådgivning ( især hvis I er medlem i en hundeklub eller lign. ).

Det er lidt svære odds , når man både har et hormonelt og adfærdsmæssigt
problem , så I skal have taget det i opløbet !

Held og lykke fremover
Holm

Fra : x Vuf x

Dato : 02-11-03 20:53

Sun, 2 Nov 2003 17:33:37 +0100, Holm wrote:

>Mit andet råd er at at holde så meget som muligt øje med jeres hund , og
>evt. gribe ham i gernings øjeblikket...hvilket jeg ved er meget svært...,
>men man kan ikke rette en fejl med mindre det sker lige når den udøves.

Nej! Der ta'r du fejl! Det er IKKE en fejl for hunden at markere.
Det er blot mennesket, der ikke forstår naturen!

Fra : Holm

Dato : 02-11-03 21:37

> Nej! Der ta'r du fejl! Det er IKKE en fejl for hunden at markere.
> Det er blot mennesket, der ikke forstår naturen!

Hej Sonja

Misforstå mig nu ikke.
Selvfølgelig er det ikke en fejl ifølge hunden.
Men det er en fejl i samspillet mellem hundens og menneskets verden , og vi
er nu engang nødt til at være dem der bestemmer om der skal markeres
indendørs op af vaskemaskiner...derfor skal vovse respektere denne regel !!
))

Holm ( som udmærket forstår hundenes natur )

Fra : x Vuf x

Dato : 03-11-03 01:31

Sun, 2 Nov 2003 21:36:38 +0100, Holm wrote:

> [...]
>og vi er nu engang nødt til at være dem der bestemmer om der skal
>markeres indendørs op af vaskemaskiner...derfor skal vovse respektere

Jeg tvivler på, at det kan trænes ind i den. Altså IKKE at gøre det.

>Holm (som udmærket forstår hundenes natur)

Du sku' nu lave dig en rigtig signatur. Den må fylde 4 linier i alt.
En hilsen og måske et par kloge ord. Men først laver man sigadskilleren.
Streg, streg, mellemrum, enter.
Ja prøv at kigge på min.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-11-03 14:18

Hej Maria

Håber du har en mand i huset , for det lyder som om din hund er ved at
lege mand i huset. Så du må få din mand, til at få din hund til at forstå,
hvem der er manden i huset er, så han finder ud af, så hunden finder ud af,
at han ikke er den regerende han på stedet. Så har du en chance for, at han
holder op med at markere sit territorium.
Men fortæl straks din mand, at han heller ikke må tisse i hjørnerne )

M.V.H.....Benny..

Fra : Maria

Dato : 04-11-03 09:10

Tja, både min kæreste og jeg prøver at få hunden til at tisse udenfor, det
gør han også, men skal alligevel lige gøre det indenfor også.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-11-03 13:42

Hej igen Maria

Ja men du må ikke misforstå. Din hund tisser ikke indendøre, han markerer
sit territorium. Derfor skal din mand, eller dig selv, fortælle hunden, at
det er altså jeres territorie, og ikke hans. Det skal ikke gå stille af,
det skal være sådan han forstår, at han er tolereret, og på ingen måder
indehaver af dette territorie. Da det ikke er velset at daske til hunden,
og man får en masse hår i munden, hvis man bider den, så er i nødt til at
råbe HØJT. Det kan være, du skal have fat i nakkeskindet, og snakke ham
helt om på ryggen, så han tydeligt markerer, at han har overgivet sig. Du
må ikke se på hundens størrelse, for han føler sig bestemt ikke lille. I
hans øjne er han 7 meter høj, og 1 meter mellem øjnene, og et ego der er et
sted mellem tårnhøjt og alarmerende.
Husk at den med " det må du altså ikke lille pusser ", den kan du bruge når
du får en hamster, den du'r ikke her, der skal virkeligt tales igennem, og
gør du det godt nok første gang, så er det ovre. Hvis ikke, skal du være
endnu hårdere næste gang, så der er altså ingen grund til at holde noget
tilbage. Men husk også, det skal ske " Lige når det sker " Han skal
snuppes på fersk gerning, og balladen komme prompte.

M.V.H......Benny..

Fra : Maria

Dato : 04-11-03 16:39

Jeg kan ikke sidde oppe hele natten og holde øje med ham. Det er nemlig her
der sker mest!