Metal-lampeskærme
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-11-03 15:02

Hej alle, jeg halvt så/hørte en udsendelse forleden dag om produktion af
lampeskærme (tror jeg at det var).

Umiddelbart så det ud til at de tog et stykke cirkel-rundt metalplade,
spændte det op i en drejebænk (hvor der sad en form på), og blot maste
på det med en tyk metalstang mens pladen kørte rundt for at få det til
at forme sig som det skulle over formen.

Er det så simpelt at forme noget i metal eller har jeg misforstået
noget? Hvordan beregner man f.eks. hvor "aflang" sådan et cirkel-rundt
stykke metalplade bliver, når man former det? Og tykkelsen må da ændre
sig henover lampeskærmen, hvis den originale metalplade havde konstant
tykkelse? Er der nogen begrænsninger for hvilke former man kan lave
(udover de åbenlyse)? Kunne jeg f.eks. lave en rund vask (dvs. med 90
graders vægge) på denne måde?

Med venlig hilsen Preben

Fra : LR

Dato : 01-11-03 15:34

> [...]
> tykkelse? Er der nogen begrænsninger for hvilke former man kan lave
> (udover de åbenlyse)? Kunne jeg f.eks. lave en rund vask (dvs. med 90

Jeg har ikke selv erfaring med den slags, men kan citere fra en bog jeg har,
"Værkstedsteknik" af V. Utke, som beskriver stansning:

"Ved korte optræk kan man benytte en trækstanse som vist på fig. 3. Der
findes en tabel over, hvor høj en kant man kan trække op i en given
materialetykkelse med trækstanse, uden at der opstår den brudte kant som
vist på figuren. Den på fig. 4 viste koniske indløbstrakt kan begrænse, men
ikke helt hindre folder i pladekanten. Ved dybere optræk udføres arbejdet i
trin (fig 1, side 104), og det er ofte nødvendigt at udgløde emnet nogle
gange under arbejdsprocessen. Ved sådanne optræk benytter man en
foldeholder, dvs et værktøj, der under optrækket presses mod emnet for at
hindre pladekanten i at folde sig (fig. 5). Såddanne pfoldeholdere kan være
spændt ..... osv. osv....."

Bogen viser også hvordan en komplet lommelgte formes ud af et enkelt stykke
plade! En anden bog jeg har viser hvordan et patronhylster formes.
Imponerende. Lommelygtens pladetykkelse varierer dog lidt, men det ser
faktisk ud som om det er meningen. Med udglødning har man jo ingen
begrænsninger.

Mvh,

Lasse

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-11-03 15:41

LR wrote:
> Jeg har ikke selv erfaring med den slags, men kan citere fra en bog jeg har,
> "Værkstedsteknik" af V. Utke, som beskriver stansning:

Mange tak, prøver at se om jeg kan finde den på biblioteket...

> plade! En anden bog jeg har viser hvordan et patronhylster formes.

Har den bog et navn og kan den anbefales?

Med venlig hilsen Preben

Fra : LR

Dato : 02-11-03 19:44

> Har den bog et navn og kan den anbefales?

"Materialelære", 5.udgave, Teknisk Forlag, 1972

Bøgerne indeholder kun et enkelt overfladisk kapitel om stansning og går
ikke i detaljer. Begge bøger er dog guf for mig!

Mvh,

Lasse

Fra : Bovbjerg

Dato : 03-11-03 11:17

Prøv at se her :http://prl.stanford.edu/documents/pdf/spinning.pdf

m.v.h.
Jens

Fra : //zigge

Dato : 01-11-03 15:40

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tykkelse? Er der nogen begrænsninger for hvilke former man kan lave
> (udover de åbenlyse)? Kunne jeg f.eks. lave en rund vask (dvs. med 90

Teknikken hedder "metaltrykning" og ja, tykkelsen ændre sig efter hvor du er
på geometrien. Beregningen af hvor stor pladen skal være, er i et vist
omfang et spørgsmål om try and error, plus erfaring.
Afhængigt af hvor dyb din vask skal være, kan det lade sig gøre at lave den.
Indtil G.A.L. Thorsen opdagede hvordan man kunne lave dybtræk af rustfrit
stål, var dette ikke muligt. Det er meget svært at trykke rustfrit, men hvis
du ville have en vask i blød messing eller aluminium er det nok muligt.
En geometri hvor du trykker en cylinder op, er mulig. Men da metallet
opvarmes under processen, kræves det at formen kan skilles ad og tages ud af
cylinderen for at det er muligt. Som regel laver man formen lidt konisk for
at kunne tage emnet af. Men det behøver ikke at være meget - f.eks. en
trompet er trykket op i den første meters længde fra traken og indad,
hvorefter der loddes alm. rør i resten af vejen til mundstykket.

Har du en trædrejebænk kan du bruge den til at trykke metal i. Det eneste
der kræves ud over hvad man har, er nogle "jern" med en kugle i enden - De
kan nemt laves ved at svejse en kugleleje kugle på en stang.

Mvh
//zigge

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-11-03 02:45

//zigge wrote:
> [...]
> lave den. Indtil G.A.L. Thorsen opdagede hvordan man kunne lave
> dybtræk af rustfrit stål, var dette ikke muligt. Det er meget svært

Det kan sagtens lade sig gøre i rustfaststål. Tro mig.

mvh
Henning