Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Affotografering af dias/negativer
Fra : Jan

Dato : 01-11-03 07:00

Hvis man i en snæver vending skal have et par dias eller gamle negativer
digitaliseret, kan man forsøge at affotografere dem.

Jeg har gjort følgende:

- en lille papæske hvor der er klippet hul i bunden
- papæsken vendes så bunden med hullet vender opad
- en stk hvid plexiglas lægges over hullet
- en lyskilde placeres i æsken (flash eller pære)
- dias/negativ lægges på plexiglas
og der er klar til fotografering.

Når opstillingen er klar er det faktisk meget hurtigt at fotografere dias,
en del hurtigere end diverse scannere.

Mit eksempel har været i PS, hvor det er "Resize't" og fået en gang
"Autoniveau"
Dias er taget i 80'erne med et Minox lommekamera.
Filstørrelse: 286 Kb

dk.binaer: Foto af dias 01/11-2003 06:37
bnvgkv$4d4$1@news.net.uni-c.dk

Resultatet, ja døm selv, jeg synes det er bedre end hvad min flatbedscanner
med diasudstyr kan præstere.

mvh

Jan

Fra : Jan

Dato : 01-11-03 07:03

> dk.binaer: Foto af dias 01/11-2003 06:37
> bnvgkv$4d4$1@news.net.uni-c.dk

Linket til dk.binaer virker ikke ;-(

Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-11-03 10:11

"Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev :

>Linket til dk.binaer virker ikke ;-(

Joda.

Men OE kræver at der står news: foran.

Når der ikke står news foran, så gå i start => kør, skriv news:
og kopier så message-id ind,
--
Knud

Fra : René Sørensen

Dato : 01-11-03 13:08

Det ser jo fint ud (det ligner også et dias.. !

Har du også en automatiseret procedure eller et program som kan konvertere
negativ til positiv (der er nogle problematikker med kompensering af den
orange base).

Jeg har selv kikket lidt på at lave an adapter til mit gamle
forstørrelsesapparat men er ikke kommet videre med det endnu. Har du et
billede af din opstilling ?

- René

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 01-11-03 16:05

"René Sørensen" <res@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har selv kikket lidt på at lave an adapter til mit gamle
> forstørrelsesapparat men er ikke kommet videre med det endnu. Har du et

Se ent. min side hvorpå der er links til et eksempel udført i Norge, et par
link til konvertering af farvenegativer samt mit eget projekt.
http://www.arch-pix.dk/opemus/dk/

Mvh
Sven Ole Pedersen

Fra : René Sørensen

Dato : 02-11-03 21:32

Hej Sven

Tak for dit svar. Jeg har faktisk allerede været ind epå din udemærkede
hjemmeside for et stykke tid siden.
Kan godt regne det meste ud omkring hvordan man kompenserer for den orange
maske/base. Det_er_meget_tidskrævende ! Doven som jeg er kikker jeg efter
automatiseret løsning hvor man bare klikker ... og så sker resten af sig
selv. Jeg har MANGE negativer også gamle fra famile som jeg vil kikke på.

Jeg chekkede Soon Beng's løsning - det er ikke løsningen. Det er bare en
'normal' farve kompensering som kan laves i ethvert foto program. Jeg kikker
stadig ..

Så vidt jeg kan se på din opstilling bruger du ikke forstørrelsesapparatets
objektiv men fokuserer direkte på negativet ? Hvis du havde et længere rør
ville du (teoretiskt) nok have nemmere ved at lave ikke-krumme og bedre
fokus i hjørnerne (og heller ikke nær linsen).

- rENÉ

Fra : Jan

Dato : 02-11-03 20:51

> [...]
> negativ til positiv (der er nogle problematikker med kompensering af den

Har ikke prøvet med farvenegativer endnu, kun gamle s/h 6x4,5 cm og dias.

> Jeg har selv kikket lidt på at lave an adapter til mit gamle
> forstørrelsesapparat men er ikke kommet videre med det endnu. Har du et
> billede af din opstilling ?

Jeg har lavet en ny konstruktion, hvor papæsken er udskiftet med træ.
Se billeder på dk.binaer
02.11.2003 Affotografering af diasbilleder- opstilling.

Jan

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-11-03 12:29

On Sat, 1 Nov 2003 07:00:23 +0100, "Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:
klip

> [...]
>- papæsken vendes så bunden med hullet vender opad
>- en stk hvid plexiglas lægges over hullet
>- en lyskilde placeres i æsken (flash eller pære)

Det er flot,
jeg er helt uvidende. Hvilken afstand ca. mellem camera og dias,
er indstillingen macro
bruger du din speedlite, ell. hvor stor pære
jeg kunne godt tænke mig at prøve
mvh Ebbe

Det er jo et gammelt indlæg, håber at du ser det

Fra : Jan F.

Dato : 14-11-03 17:38

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sat, 1 Nov 2003 07:00:23 +0100, "Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk>
> Det er flot, jeg er helt uvidende.
> Hvilken afstand ca. mellem camera og dias
> er indstillingen macro ?

Afstanden betyder mindre, det er nødvendigt at dit kamera kan gå så tæt på
at billedefeltet er mindre en 24x36 mm.

> bruger du din speedlite ?

Ja.

Jeg har efterfølgende lavet en mere stabil udgave i træ, se evt billede i
dk.binaer. fra den 14/11

mvh Jan

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-11-03 18:56

On Fri, 14 Nov 2003 17:37:57 +0100, "Jan F."
> [...]
>Ja.
>
>Jeg har efterfølgende lavet en mere stabil udgave i træ, se evt billede i

Hej Jan,
tak for dit svar, jeg har hentet billederne,
jeg har G2, og har lige fået en 420EX,
men har ikke remote til den,
OK, der er noget til de lange vinteraftener
mvh Ebbe