Vægt af bil
Fra : Morten Lund

Dato : 01-11-03 23:23

Hej

Jeg undrer mig lidt over vægten af min bil. Ifølge registreringsattesten
vejer den 1225kg, hvilket jeg formoder er det rigtige.

Bilen er en Volvo 240GLT - 4 dørs fra 1989. Men ser jeg på sider som:
http://www.volvo200.de/content/technik/daten.php
Står bilen opgivet som 1350 - 1475. Alle de andre tekniske data på siden
passer fint overens de data der er givet i instruktionsbogen.

Kan bilen være "vejet" forskelligt i forskellige lande? Jeg kan forestille
mig, man hjerhjmme dengang ville holde en bil under 1300kg pga.
vægtafgiften. Derfor fyldte man kun lidt olie på, eftermonterede
lyddæmpning osv? I dag gælder det jo nærmest om at få en bil til at fremstå
så tung som mulig pga. sikkerhed.

En anden ting, hvilket ekstraudstyr kan gøre en forskel på 125kg i bilen?
(fra den mindste til den største).

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-11-03 11:09

> [...]
> så tung som mulig pga. sikkerhed.
>
> En anden ting, hvilket ekstraudstyr kan gøre en forskel på 125kg i bilen?

Det er mig bekendt kun 240 turbo modellerne, der er havnet på den forkerte
side af de 1300 kg, min vejede 1325 kg.
De tidlige årgange af turbomodellen, dvs. 81-82 vejede mig bekendt 1275 kg.

Udstyr vejer meget.
eks servostyring, aircondition, elruder, elspejle, elsoltag,
spærredifferentiale, automatgear, stereo og højttalere osv.

Selv om min stod til 1325kg, vejede den på en brovægt 1440 kg.

Niels