ang. Linksys BEFSR41
Fra : René B

Dato : 01-11-03 17:15

Jeg har et par spørglsmål ang. denne router.

1. Kan den køre med dynamisk ip. ? (jeg har 4 stk ip'er men skal bruger 6
stk. en enkel aften)

2. Når der skal åbnes porte på denne, hvordan finder man udaf vikel port de
forskellige programmer køre på ?

3. Skal man have firewall (software) også ?

4. Når der er åben en port gælder det så for alle pc'er der er på routeren ?

MVH

René B.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-11-03 19:10

"René B" <DETTESKALIKKESTÅDERfredjem230@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har et par spørglsmål ang. denne router.
>
> 1. Kan den køre med dynamisk ip. ? (jeg har 4 stk ip'er men skal bruger
6
> stk. en enkel aften)

Routeren skal kun bruge en enkel IP

> 2. Når der skal åbnes porte på denne, hvordan finder man udaf vikel port
de
> forskellige programmer køre på ?

Det er kun programmer som kører som server funktioner at der skal åbnes for
porte fra internettet og ind på lokalnettet.. Programmer der bare skal have
adgang til nettet, åbner routeren selv..

Portnummeret kan man næsten altid finde i programmet man skal have åbnet
for.

> 3. Skal man have firewall (software) også ?

Næe ikke nødvendigvis, kun hvis du er bange for at du for nogle programmer
ind, som vil gå på nettet mod dit ønske.

> 4. Når der er åben en port gælder det så for alle pc'er der er på routeren
?

man åbner for en port, som så "stilles" videre til den pc porten skal
bruges.

Fra : René B

Dato : 01-11-03 22:56

> [...]
have
> adgang til nettet, åbner routeren selv..

Vil det sige spil på lokal net ?

> man åbner for en port, som så "stilles" videre til den pc porten skal
> bruges.

hvis ja til det øverste, skal man så stille den port videre til hver pc'er
?

MVH

René B.

Fra : Thomas Skyt

Dato : 02-11-03 12:50

Hej,

On Sat, 01 Nov 2003 22:56:08 +0100, René B wrote:

> for
> have
>
> Vil det sige spil på lokal net ?

Nej, internt behøver du ikke åbne for noget. Da vil routeren blot fungere
som switch.

Man taler udelukkende om at "åbne porte", når der tales om at muliggøre
adgang for udenforstående computere til det interne netværk.

> hvis ja til det øverste, skal man så stille den port videre til hver pc'er
> ?

Det kan du ikke. Een port på een ip (din eksterne ip) kan kun routes til
een intern ip, een intern port.

/Thomas

Fra : René B

Dato : 02-11-03 13:23

> Det kan du ikke. Een port på een ip (din eksterne ip) kan kun routes til
> een intern ip, een intern port.

Det vil sige at hvis jeg åbner eks. port 2700 til ip 192.168.0.10 så er der
ikke nogle af de andre der kan bruge denne port ?

MVH

René B.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-03 13:49

> Det vil sige at hvis jeg åbner eks. port 2700 til ip 192.168.0.10 så er
der
> ikke nogle af de andre der kan bruge denne port ?

Ikke udefra...

et eksempel.. Hvis der er 100 computere bag routeren, som vil surfe på
hjemmesider... Så kan det sagtens lade sig gøre, selvom det er port80 alle
sammen.. Men funktionen i routeren, gør at den husker hvilken computer der
vil have hvad ude på nettet, og så sender det til den pågældende pc..

Men hvis det er udefra og nogen vil ind på nettet... Så skal routeren vide
hvilken computer der skal svare på pakken.

Fra : René B

Dato : 02-11-03 19:56

> [...]
>
> Men hvis det er udefra og nogen vil ind på nettet... Så skal routeren vide
> hvilken computer der skal svare på pakken.

ok, så fis den ind .

tak

MHV

René B.

Fra : Pjn

Dato : 03-11-03 00:04

"René B" <DETTESKALIKKESTÅDERfredjem230@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> MHV
>
> René B.

Nå, er du med i Marinehjemmeværnet ?

Pjn

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-11-03 17:11

René B wrote:

> Det vil sige at hvis jeg åbner eks. port 2700 til ip 192.168.0.10 så er der
> ikke nogle af de andre der kan bruge denne port ?

Hvis du har 4 offentlige ip-numre, så kan du i _nogen_ routere
viderestille porten til 4 forskellige interne ip'er ud fra, hvilket af
de offentlige numre, kaldet kommer ind til routeren på.

Morten Christensen

Fra : Thomas Skyt

Dato : 02-11-03 17:29

Hej,

Morten Christensen wrote:

> Hvis du har 4 offentlige ip-numre, så kan du i _nogen_ routere
> viderestille porten til 4 forskellige interne ip'er ud fra, hvilket af
> de offentlige numre, kaldet kommer ind til routeren på.

Jeps - men Linksys har i sin tid ladet mig forstå at ingen af deres
routere understøtter multiple eksterne ip'er. Deres forslag i den
sammenhæng lød at benytte flere routere på en ekstern hub, hvortil
dsl-linien er tilsluttet.

Det var dog for 6 måneder siden, så jeg ved ikke, hvor langt de er nået
nu, men skriv da og spørg - de er meget flinke!

/Thomas