Hvad er det...
Fra : Brian Jensen

Dato : 31-10-03 22:25

... der gør at nogle slægtsforskere hvadenten det er i denne NG eller på
Dis-Danmark absolut skal piske en stemning op? Det var da bedre at bruge
tiden på sin hobby (slægtsforskning for de der skulle have glemt det)
eller at hjælpe de der har brug for hjælp dertil, end at køre den ene
diskussion efter den anden. Kom dog videre!

Og lad nu være med at svare på dette indlæg med at kaste mere mudder
efter de andre og sige "det var dem der startede!". I er da forhåbentlig
gået ud af børnehaven for længe siden.

Som DAD så poetisk udtrykte det: "Everytime you throw dirt, you lose a
little ground", eller frit oversat til dansk: Kaster du med mudder
mister du noget af dit fodfæste.

Mvh
Brian Jensen

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 01-11-03 08:42

Jeg var nok den formastelige der var årsag til denne lange diskursion.
På baggrund af meddelelsen om at nu var FT1845 færdigindtastet, stillede jeg
et spørgsmål om hvornår der kom et program til indtastninger til kirkebøger,
og hvilken syndflod af indlæg det har givet anledning til overrasker mig
meget.
Når jeg stille spørgsmålet, så var det fordi jeg selv har indtastet
kirkebøgerne fra Ejerslev og Flade på Mors. Det føst sogn i tekst det andet
Works database. Men fejlene ved mine indtastninger, er at de ikke kan indgå
i en stor fælles navnebase ligesom Folketællingerne, og være til glæde for
alle slægtsforskere.
Jeg kan selvfølgelig lægge dem ud på en hjemmeside eller selv lave en
udgivelse, det sidste har gjort med udgivelsen af Dansk Anearkiv.
Men når jeg vil igang med et nyt sogn, så var det rat at det kunne indgå i
noget fælles, det har vi alle meget mere ind af.

Venlig hilsen
K.Haaning Andersen

Fra : Martin Henriksen

Dato : 01-11-03 13:25

"K.Haaning Andersen" <khaaning@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kirkebøger,
> og hvilken syndflod af indlæg det har givet anledning til overrasker mig

------------ klip -----------------

Du har ret. Det var meget overraskende. Selv er jeg holdt op med at
spørge eller debattere i denne gruppe.
Hvis jeg gerne vil have et praktisk spørgsmål uddybet, skriver jeg
direkte til forfatteren, f.eks. Lars Jørgen Helbo.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 01-11-03 14:31

Hej Gruppe

> [...]
> Men når jeg vil igang med et nyt sogn, så var det rat at det kunne indgå i
> noget fælles, det har vi alle meget mere ind af.

Det er derfor man spørger, så de indtastninger man laver også kan komme
andre tilgode
Men jeg opgiver også, desvære
Bruger istedet for tiden til al lære Asses, som jeg tror kan bruges til
formålet,
jeg kan selv bruge dataerne når jeg indtaster på denne måde (ser det ud til)

Har prøvet Augustus indtastnings programmet fra Dis Norge, det er faktisk
udmærket til indtastning,
men kan man exportere dataerne til noget brugbart ved jeg ikke.
kan selv kun indtaste, enda med 2 fingre på samme tid

Hilsen
Lennart

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-11-03 14:45

"K.Haaning Andersen" <khaaning@image.dk> skrev Sat, 1 Nov 2003 08:42:10
+0100

>Works database. Men fejlene ved mine indtastninger, er at de ikke kan indgå
>i en stor fælles navnebase ligesom Folketællingerne, og være til glæde for
>alle slægtsforskere.

Lige et par praktiske kommentarer.

Works databaser må nok anses for at være forældet, men kan så vidt jeg
husker konverteres til Excel eller Access.

En indtastning i Excel eller Access kan altid konverteres til en såkaldt
csv-fil og derfra indlægges i en database i det format man nu engang
måtte blive enige om.

Ikke dermed sagt at det er problemløst, men det er muligt. Og en sådan
indtastning vil (bør) aldrig kunne gå til spilde uanset hvilket format
man senere måtte vælge som den endelige standard.

Word er jeg nok lidt mere forbeholden overfor. Eksport til andre
formater forekommer mig lidt for usikker.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-11-03 15:00

Sat, 01 Nov 2003 14:45:06 +0100, Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>
skrev:

> [...]
>
> Word er jeg nok lidt mere forbeholden overfor. Eksport til andre
> formater forekommer mig lidt for usikker.

Hvis det er indtastet i en tabel i Word, er der ikke de store problemer med
at konvertere til Access/Excel.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-03 23:25

Sat, 01 Nov 2003 14:59:33 +0100, skrev Gert Krabsen:

>Hvis det er indtastet i en tabel i Word, er der ikke de store problemer med
>at konvertere til Access/Excel.

Lidt afhængigt af hvilket princip der er brugt, f.eks. tvungent
linieskift for hver kolonne i kirkebogen, kan kreativ brug af
søg/erstat udrette mirakler med en tekstbaseret indtastning af
strukturerede data.

Ved f.eks. at erstatte alle CR (Carriage Return = tvungent linieskift
= nyt afsnit) med f.eks. et dollartegn eller et andet tegn, der ikke
ellers forekommer i den indtastede tekst, kan man bede Word om at
konvertere teksten til en tabel og anvende dollartegnene som
skilletegn.

Og når først man har en tabel i Word, er resten lige ud af landevejen.
Keine Hexerei, nur Filurendreierei

Jeg har på et tidspunkt selv anvendt Word (men det kunne også være
Notepad eller andet ASCII). Hverpost, f.eks. en dåbsindførsel, blev
indtastet på een linie og jeg brugte netop et specialtegn (½) som
skilletegn mellem kolonnerne i kirkebogen/folketællingen. ½-tegnet er
hurtigt at taste og metoden er i det hele taget ganske effektiv, for
man skal ikke hele tiden sidde op bruge TAB-tasten og RETURN-tasten og
hvad ved jeg. bare skriv gada-gung der ud af, og når det hele er
fæørdigindtastet, bruger man ovenfor beskrevne metode til, med
½-tegnet som skilletegn, at konvertere hele skidtet til en tabel,
hvorfra der kan laves kommaseoparerede udtræk (CSV-filer), eller
andet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)