Det er tragisk, meget tragisk - . . .
Fra : Erik R.N.

Dato : 31-10-03 02:12

Er denne NG en flok syge børn.
Jeg har en hjemmeside med slægtforskning og vil gerne udvikle den med en database
over skifter.
Det er et langt projekt jeg af uforklarlige årsager er begyndt på og det volder mig
nogle problemer.
Måske er jeg gået galt i byen; men i al ydmyghed søger jeg råd hos ligesindede om
dette og hint, da det kan være svær for uerfarne, at finde det rette forum at stille
de rette spørgsmål i.
Så når jeg som slægtsforsker ønsker hjælp, tillader jeg mig et "OT" i dette forum.
Det drejer sig jo om hvordan jeg om muligt bedst kan gøre gavn for andres arbejde.
Hvis nu personer som A. Bruun og Lars J. Helbo kunne holde sig fra tastaturet og
lade en "tråd" beholde sit fokus, ville denne NG måske kunne bidrage til fremme for
slægtsforskningen.

Erik Reinert Nielsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 31-10-03 08:24

On Fri, 31 Oct 2003 02:11:44 +0100, "Erik R.N."
<fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

>Hvis nu personer som A. Bruun og Lars J. Helbo kunne holde sig fra tastaturet og
>lade en "tråd" beholde sit fokus, ville denne NG måske kunne bidrage til fremme for
>slægtsforskningen.

Det ville næppe ændre noget, for de personer, der virkelig afsporer
debatten (Kurt Hansen, Poul Erik Jensen og Arne Feldborg), ville jo
stadigvæk være her, og de skal såmænd nok finde et "passende
udgangspunkt" for deres endeløse OT-tråde.

Jeg har nu også svært ved at se at sagen ligefrem skulle være
"tragisk". Som tidligere nævnt har hovedparten af de seriøse
slægtsforskere og medarbejderne hos SA og på de større lokalarkiver
for længst forladt denne gruppe. Jeg skal såmænd også nok forsvinde;
men forvent ikke, at det vil ændre noget. Så længe man end ikke
forstår årsagen til problemerne, sker der ingenting.

Denne gruppe er ødelagt som forum for seriøs debat om slægtsforskning;
men jeg synes alligevel at betegnelsen tragisk er forkert. Tragisk
betyder nemlig, at man har flere vagmuligheder, som begge fører til
ulykke (valget mellem pest og kolera er tragisk); men sådan er det
ikke her. Der er flere udmærkede alternativer. Jeg kan f.eks.
anbefale:

http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Her kan man debattere seriøst, og vi har en dygtig moderator, som
fjerner alle vildskud.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-03 08:43

Fri, 31 Oct 2003 08:23:54 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>stadigvæk være her, og de skal såmænd nok finde et "passende
>udgangspunkt" for deres endeløse OT-tråde.

Uagtet at jeg ikke har blandet mig i den tråd, skulle jeg lige svines
til, ikke?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-10-03 09:34

Fri, 31 Oct 2003 08:23:54 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> stadigvæk være her, og de skal såmænd nok finde et "passende
> udgangspunkt" for deres endeløse OT-tråde.

I alle nyhedsgrupper er der indlæg, der er interessante, og indlæg der er
uinteressante. Tænk, hvis hr. Warming var slægtsforsker!

Til denne sortering kan <Delete>-tasten varmt anbefales...

> [...]
> men forvent ikke, at det vil ændre noget. Så længe man end ikke
> forstår årsagen til problemerne, sker der ingenting.

Så fordi der er ganske få personer, som du af gode eller dårlige grunde
ikke kommunikerer særlig godt med, så er hele gruppen 'ødelagt'?

Og de, der kender brugen af <Delete> og kan abstrahere fra emner, de ikke
finder interessante - de er altså useriøse?

Tak for tilliden..

> Denne gruppe er ødelagt som forum for seriøs debat om slægtsforskning;

Vås!
En gruppe, hvor der løbende kommer nye, fornuftige indlæg, er ikke mere
ødelagt, end den enkelte bruger gør den til.

Hvis du i stedet formulerede det "Denne gruppe er problematisk til seriøs
debat om DDA og KIP, fordi en lille personkreds med forskellig holdning til
disse begreber med fryd benytter lejligheden til at lufte deres indbyrdes
avind.",

...så ville det være mere i overensstemmelse med sandheden.

> [...]
>
> http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php
>
> Her kan man debattere seriøst, og vi har en dygtig moderator, som

<insinuation>
Så man bør bruge et snævert, censureret forum i stedet for et bredt, frit?
Hvem har defineret, hvad der er vildskud?
</insinuation>

Hvordan finder nye slægtsforskere så DIS, herunder DIS-forum? Tja, en del
af dem starter faktisk i nyhedsgruppen, hvor andre så venligt gør opmærksom
www.dis-danmark.dk..

Og der er nu også jævnligt mudderkastning i DIS-forum'et
Der er det blot en anden personkreds, der 'fører mudderet'. Men mønsteret
er det samme.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-03 09:52

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 31 Oct 2003 08:23:54 +0100

[Snip.. en længere gang personfnidder...]
>Denne gruppe er ødelagt som forum for seriøs debat om slægtsforskning;

Lad den der er fri for skyld kaste den første sten.

>http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php
>
>Her kan man debattere seriøst, og vi har en dygtig moderator, som
>fjerner alle vildskud.

Nåeh, helt så enkelt er det vist ikke. Selvom jeg ikke er aktiv i det
omtalte forum så læser jeg dog indlægene, og jeg kan ikke helt tilslutte
mig det du skriver. Og jeg har bla. også bemærket dette indlæg.

X----------------------
Hvorfor starter debat på disse sider ofte med at man byder nye
folk/idéer velkommen, dernæst med en mindre misforståelse, og slutteligt
med at man smider ting i hovedet på hinanden. Det er kedsommeligt,
pinligt og dræbende både for de folk der har idéer, og i sidste ende
også for foreningen.

Jeg blev enormt glad for at finde hjemmesiden og dette Forum i foråret,
og har også fået god hjælp her, men jeg må indrømme at jeg til tider har
en meget dårlig smag i munden, når jeg kigger på nogle indlæg her.
Pludselig er der en der føler sig trådt på over en bemærkning, en der
stiller spørgsmålstegn ved spørgerens identitet/alder/hensigt(er)
o.s.v., så det hele ender i mudderkastning eller det der er værre.
X-----------------------------

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-03 10:11

> [...]

>ulykke (valget mellem pest og kolera er tragisk); men sådan er det
>ikke her. Der er flere udmærkede alternativer. Jeg kan f.eks.

Jeg bringer lige et citat:
[...]
[snip]
Jeg meldte mig ind i foreningen med stor glæde p.g.a. alle de
muligheder foreningen byder på, men efterhånden er jeg i tvivl om jeg
vil fortsætte".

- skrevet for nyligt af Martin V. Andersen på DIS-Forum.

Jeg frekventerer og bruger ikke dette forum, men ville da lige checke.
Det var ikke svært at finde "mudder" og jeg gaflede bare det første
det bedste (undskyld Martin).

Det er altså nøjagtigt som her: masser - gentager: masser! - af
emnerelevante indlæg, hvor alle (også kamphanerne) bidrager med det
bedste man kan præstere. Ind imellem kommer der et indlæg der udvikler
sig til en længere debat og til tider også mudderkastning, men det
holder sig til meget få og specifikke tråde, og kanske som på et TV,
kan man jo vælge at ignorere tråden og swappe over på en anden kanal,
eller simpelthen sætte sin nyhedslæser til ikke at modtage flere
indlæg i dén tråd. Så simpelt er det.

Overalt hvor fremmede mennesker mødes, er der divergerende opfattelser
og det medfører meningsudvekslinger. Overalt er der også notorisk
personer, som ved deres blotte tilstedeværelse, får andre til at fare
i flint. Lars Jørgen Helbo er en af de markante i genren, men det er
jeg jo også selv. jeg laver ikke ballade for balladens skyld og
bestræber mig altid på at holde en substans, når jeg skælder ud. Jeg
kan f.eks. overhovedet ikke se noget galt i at kritisere en Ole
Bielefeldt, der konsekvent og uden blussel bliver ved med at overtræde
reglerne for kommerciel annoncering her i gruppen.

Fra : Henning

Dato : 01-11-03 03:06

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> On Fri, 31 Oct 2003 02:11:44 +0100, "Erik R.N."
> <fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

Jeg er ny i denne gruppe og har ved læsning af de gamle indlæg fået et stort
chock. En næstformand fra en gammel interesseforening gør alt hvad han kan
for at spoler gruppen med gammelmands maskinstormende indlæg.

Jeg er voldsomt skuffet over den måde hvorpå Lars J. Helbo forsøger at
ødelægge dette forum.

Hele tiden skal han fremhæve sig selv og gøre opmærksom på at alle andre i
"ledelsen" er indskrænkede i deres teknologi brug og ikke bruger usenet
(fidonet måske?). I stedet burde han holde sit personlige nag for sig selv
og arbejde for at dette forum kan virke som som det naturlige
begyndelsespunkt som usenet ofte er. Han burde "klappe i" med sit person
fnidder, det er helt sikkert ham som undergraver de/vi andres lyst til at
deltage.

Hvis der er tale om offentlige tilskud burde vi kontakte den ansvarlige
minister med kopi af LH's rabiate indlæg. Argumentere for at IT løsningen
ikke er fagligt funderet samt forsøge at skabe et alternativ til den
tilsyneladende udbrændte gamle forening.

Registrering af vore fælles arv er en fælles/statsopgave. Skal/kan vi skabe
et alternativ ?

Jeg læser om 12 års ævle bævle og endnu en arbejdsgruppe, trusler om at
nedlægge internet adgangen for at fremme et tvivlsomt salg af CD'er. Jeg ved
ikke hvad grunden er til dette personfnidder men vask dog tavlen ren og
tillad nye brugere af dette medie at få en start uden gammelmandsvrøvl,
personfnidder og maskinstorm.

Jeg kunne blive ved men vælger at "ploke" Lars J. Molbo.

/Henning

Fra : Erik R.N.

Dato : 03-11-03 02:47

> http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php
>
> Her kan man debattere seriøst, og vi har en dygtig moderator, som
> fjerner alle vildskud.
> --
> Lars J. Helbo

Så er det derfor du skriver så meget her )

Erik

Fra : Hans Engmark

Dato : 31-10-03 19:01

<fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

>Er denne NG en flok syge børn.

Jeg synes det er et dejligt og trygt sted at komme!.
Mens verden uden for er går af lave, så er det beroligende at
konstatere, at i dk.videnskab.historie.genealogi er alt ved det gamle.

mvh
Hans Engmark

Fra : Bent Mortensen

Dato : 31-10-03 19:27

Hej Hans
jeg har lagt oplysninger i et indlæg til dig, men har ikke set nogen tilbage
meldning , er ikke klar over om det er noget du kan bruge jeg kan skrive alt
af fra kirkebogen hvis det er noget

v/h Bent Mortensen

PS: det omhandler sådan ses ikke dette indlæg
men jen syntes at jeg vil gøre opmærksom på det.