/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
hvordan forklares dette bedst
Fra : **LOC**


Dato : 30-10-03 17:45

Hej

Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra. Hvordan forklares dette
bedst.

Regnestykket kunne f.eks. være:

789- 273

Hvordan opstilles et sådan og hvordan udregnes det på papir.

**LOC**




 
 
Mathness (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Mathness


Dato : 30-10-03 18:02

"**LOC**" <anhen@webspeed.dk> writes:

> Hej
>
> Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra. Hvordan forklares dette
> bedst.
>
> Regnestykket kunne f.eks. være:
>
> 789- 273
>
> Hvordan opstilles et sådan og hvordan udregnes det på papir.

Start med meget små tal, nul til ni, og træk et tal fra et der er
større f.eks 8 minus 5. Det kan måske også være snedigt at begynde med
tal hvor forskellen altid er 1, og så rykke videre til 2 etc. Så
bliver det måske lettere at gennemskue at hvis forskellen er 1,
kommer fortegnet an på om det største tal står først eller sidst.

Som udgangs punkt kan man sige at minus er det der er for meget af, og
som derfor skal leveres tilbage.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Carsten Svaneborg (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 30-10-03 17:57

**LOC** wrote:
> Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra.
> Hvordan forklares dette bedst.

Jeg ville forklarer plus istedet:
A-B = C => A=C+B

> Regnestykket kunne f.eks. være:
> 789- 273

Dvs. hvad for et tal skal du ligge til 273 for at få 789?

Udregn decimalerne bagfra og husk menter.

Lægger du 6 til 3 får du 9.
Lægger du 1 til 7 får du 8.
osv.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk


Bertel Lund Hansen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-10-03 18:41

**LOC** skrev:

>Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra.

Det ville være en fordel hvis du beskrev vedkommendes
forudsætninger. Er det en unge på 8 år?

Det fremgår heller ikke om det er forståelsen af minus eller den
praktiske fremgangsmåde det drejer sig om.

Forståelsen nås bedst ved at stille vedkommende opgaver af typen:

Hvad skal man lægge til 5 for at få 7?

Det er vigtigt at man ikke bruger noget med minus eller trække
fra i starten, men blot giver vedkommende opgaver som kun kan
løses ved minustænkning.

Når ideen så er på plads, afslører man at vedkommende nu i et
stykke tid har regnet minus. Og så kan man også vise den måde det
skrives på: 7 - 5 = 2

Jeg gider ikke makke med algoritmen før jeg ved hvad der er brug
for.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henrik (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 30-10-03 18:43

En anden mulighed er at forsøge sig med æbler og bananer. Hvis jeg 5 æbler,
og trækker 2 fra, hvor mange har jeg så? Det er let at visualisere, og vil
derfor være nemt at forstå for børn (som jeg går ud fra der er tale om).

Og så forklare, at ordet "minus" svarer til "trække fra"...

Mvh. Sjang
"**LOC**" <anhen@webspeed.dk> wrote in message
news:3fa1401e$0$95054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra. Hvordan forklares
dette
> bedst.
>
> Regnestykket kunne f.eks. være:
>
> 789- 273
>
> Hvordan opstilles et sådan og hvordan udregnes det på papir.
>
> **LOC**
>
>
>



**LOC** (30-10-2003)
Kommentar
Fra : **LOC**


Dato : 30-10-03 20:00

Tak for alle de gode svar.. men hvad nu hvis tallet hedder 789 - 293 hvad
gør man så i det tilfælde Carsten Svaneborg illustrerede.?

hvad gør man når det tal man skal ligge til er større: F.eks- hvad skal du
lægge til 9 for at få 8 ?

**LOC**


> En anden mulighed er at forsøge sig med æbler og bananer. Hvis jeg 5
æbler,
> og trækker 2 fra, hvor mange har jeg så? Det er let at visualisere, og vil
> derfor være nemt at forstå for børn (som jeg går ud fra der er tale om).
>
> Og så forklare, at ordet "minus" svarer til "trække fra"...
>
> Mvh. Sjang
> "**LOC**" <anhen@webspeed.dk> wrote in message
> news:3fa1401e$0$95054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra. Hvordan forklares
> dette
> > bedst.
> >
> > Regnestykket kunne f.eks. være:
> >
> > 789- 273
> >
> > Hvordan opstilles et sådan og hvordan udregnes det på papir.
> >
> > **LOC**
> >
> >
> >
>
>



rAnders (31-10-2003)
Kommentar
Fra : rAnders


Dato : 31-10-03 01:23


"**LOC**" <anhen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa15f7b$0$95084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for alle de gode svar.. men hvad nu hvis tallet hedder 789 - 293 hvad
> gør man så i det tilfælde Carsten Svaneborg illustrerede.?
>
> hvad gør man når det tal man skal ligge til er større: F.eks- hvad skal du
> lægge til 9 for at få 8 ?
>
Ja så skal man jo lægge -1 til
Det nemmeste er at tænke på at man har -tal og +tal, eller det man
trækker fra og det man har.
I princippet kan man sige at man har +789 og -293. minusserne udligner
plusserne og man får +789 - 293 = 489 (dog skrives plus aldrig for det
første tal). Princippet er det samme om det er små eller store. Man kan også
sige at man tager de 789 og trækker 300 fra > 489 og så lægger man lige de 7
til som man trak for meget fra > 489+7 = 496

rAnders.



Carsten Svaneborg (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 02-11-03 13:10

**LOC** wrote:
> Tak for alle de gode svar.. men hvad nu hvis tallet hedder 789 - 293 hvad
> gør man så i det tilfælde Carsten Svaneborg illustrerede.?

Man vælger et andet eksempel! ;*)

Det er nok smart at vente med det eksempel, indtil de simple
eksempler er indlært.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk


karin (01-11-2003)
Kommentar
Fra : karin


Dato : 01-11-03 19:01

"**LOC**" <anhen@webspeed.dk> wrote in message news:<3fa1401e$0$95054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej
>
> Jeg skal lære en at "minuse" altså trække tal fra. Hvordan forklares dette
> bedst.
>
> Regnestykket kunne f.eks. være:
>
> 789- 273
>
> Hvordan opstilles et sådan og hvordan udregnes det på papir.
>
> **LOC**

Nu ved jeg ikke hvem du skal forklare det for, men noget der har
virket for mig er at tegne en tallinie, og så forklare at "plus" er at
gå til højre og "minus" er at gå til venstre (fx for sproglige
1.g'ere). Det virker selvfølgelig bedst med små tal, men har den
fordel at det er klart at man kan først trække enerne fra, så tierne
og til sidst hundrederne.

Mvh Karin

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste