Nordlys
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-10-03 19:40

Ifm. aftenens vejrudsigt på DR1 blev det oplyst, at høj solpletaktivitet
i dag kan udløse nordlys torsdag nat.
Vha. en lommeregner skønner jeg, at de omhandlede 'partikler' må bevæge
sig fra solen til jorden med en middelfart på ca. 700 km/sek.
Hvilke 'partikler' drejer det sig om - og med hvilken fart forlader de
mon solens overflade?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-03 20:58

Hans Henrik Hansen (sleth2vh@webspeed.dk) skrev følgende:
> [...]
> bevæge sig fra solen til jorden med en middelfart på ca. 700 km/sek.
> Hvilke 'partikler' drejer det sig om - og med hvilken fart forlader de

Der står lidt her:

http://www.dmi.dk/vejr/aktuelt/200310281500/sunspot4.html

- Martin

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-10-03 21:08

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:
> Der står lidt her:
>
> http://www.dmi.dk/vejr/aktuelt/200310281500/sunspot4.html

Jeg synes nu ikke, mine spørgsmål besvares dér, så jeg har gentaget mit
spm. over for DMI. Jeg vender tilbage her, hvis der kommer noget
interessant.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-03 22:14

> [...]
>
> Jeg synes nu ikke, mine spørgsmål besvares dér, så jeg har gentaget
> mit spm. over for DMI. Jeg vender tilbage her, hvis der kommer noget

Nej.... Det var mere ment som lidt info om denne omgang nordlys. Meld
endelig tilbage hvis du hører noget.

- Martin

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-10-03 22:18

Hans Henrik Hansen mumbled his insignificant opinion in:

> Jeg synes nu ikke, mine spørgsmål besvares dér, så jeg har gentaget
> mit spm. over for DMI. Jeg vender tilbage her, hvis der kommer noget
> interessant.

Der var lige et kort indslag på tv2 nyhederne, citat: "partiklerne bevæger
sig mod jorden med en hastighed af 2000 km /sek"

Nogen skal vist have en ny lommeregner ?

Jeg er spændt på hvor flot/fascinerende det ser ud med det blotte øje,
frygter lidt at der er milevidt forskel på de billeder man ser med en
eksponeringstid på 30-60 sekunder..

/Sune

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-10-03 22:34

Scripsit "Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk>

> Der var lige et kort indslag på tv2 nyhederne, citat: "partiklerne bevæger
> sig mod jorden med en hastighed af 2000 km /sek"

> Nogen skal vist have en ny lommeregner ?

Ikke nødvendigvis. De bevæger sig nemlig langtfra i en lige linje fra
de forlader solen til de ender i nordlys. Jeg har set tegninger et
eller andet sted der viser en temmelig kompliceret spiralbane gennem
Jordens magnetosfære. Husk at det er plasma vi taler om, og så kan
partikelbaner nærmest blive vilkårligt komplicerede.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Emil

Dato : 29-10-03 00:47

Henning Makholm skrev:

> [...]
>Jordens magnetosfære. Husk at det er plasma vi taler om, og så kan
>partikelbaner nærmest blive vilkårligt komplicerede.

Ved at kigge på kurverne på DMI-hjemmesiden, vil jeg anslå at
solfaklen er i kategogi M og X i omkring et par timer.
Der står også at der vil gå 2-3 dage før vi kan forvente nordlys.

Er usikkerheden (2-3 dage) begrundet i de komplicerede
partikelbaner, eller er der en anden forklaring?

Vil de kaotiske baner medføre at skuespillet vil strække sig over
længere tid end et par timer?

m.v.h. Emil

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-10-03 14:52

Henning Makholm wrote:

> [...]
> Jordens magnetosfære. Husk at det er plasma vi taler om, og så kan
> partikelbaner nærmest blive vilkårligt komplicerede.

Citat fra http://www.tycho.dk/article/view/806/5/121/ :

»Problemet med at forudsige hvornår udslynget stof fra et soludbrud
når Jorden hænger i hovedsagen sammen med stoffets vekselvirkning med
den konstante strøm af elektrisk ladede partikler fra Solen - den
såkaldte solvind. Udbruddene forlader typisk Solen med en hastighed i
intervallet 20 til 2.000 km/s.

Solvinden har i middel en hastighed på 350 km/s. Hvis et udbrud
starter med en hastighed, der ligger over solvindens vil det langsomt
blive bremset ned til solvindens hastighed, mens et udbrud der starter
med en lavere hastighed end solvindens vil blive accelereret op.«

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : mik

Dato : 29-10-03 08:16

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes nu ikke, mine spørgsmål besvares dér, så jeg har gentaget mit
> spm. over for DMI. Jeg vender tilbage her, hvis der kommer noget
> interessant.

www.spaceweather.dk og denne side har også en masse link til de rigtige
steder

Hilsen Michael

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 22:44

> Der står lidt her:
>
> http://www.dmi.dk/vejr/aktuelt/200310281500/sunspot4.html
>
> - Martin

Jeg har sakset lidt fra artiklen:
'Så nu er der altså igen nordlysvarsel. Denne gang til på torsdag.'
Nogen der ved hvornår det vil være observerbart?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-03 22:46

Øistein Wind Willassen wrote:
> Jeg har sakset lidt fra artiklen:
> 'Så nu er der altså igen nordlysvarsel. Denne gang til på torsdag.'
> Nogen der ved hvornår det vil være observerbart?

Det jeg hørte var omkring midnat.....

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 28-10-03 23:51

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> Vha. en lommeregner skønner jeg, at de omhandlede 'partikler' må bevæge
> sig fra solen til jorden med en middelfart på ca. 700 km/sek.

Solen er jo en plasma af frie elektroner, protoner (brintkerner),
alfapartikler (heliumkerner) og en mindre del tungere grundstoffer. Det
er disse partikler, der bliver slynget ned på Jorden.

Sammenlignet med Solens grundstofsammensætning, er der dog en
overhyppighed af de grundstofer, der lettest lader sig ionisere
(grundstoffer med ioniseringspotential mindre end ~10 eV). Men de fleste
partikler fra Solen er alstå protoner og elektroner.

> - og med hvilken fart forlader de
> mon solens overflade?

Partiklerne har nok en fordeling i hastigheder, for det har de når de
rammer Jorden; selve accelerationsprocessen ved Solen er ikke særlig
velforstået. Det er dog ganske vist, at en del af partiklerne bliver
accelereret (igen) på grænsen mellem Jordens magnetosfære og solvinden.

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 29-10-03 09:45

hejsa ....

http://spaceweather.com/

/finn

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-10-03 14:43

Hans Henrik Hansen wrote:

> Hvilke 'partikler' drejer det sig om - og med hvilken fart forlader de
> mon solens overflade?

Der er fortrinsvis tale om protoner (hydrogenkerner). Ifølge artiklen
www.tycho.dk (henvisning fra forsiden) er svaret på dit andet
spørgsmål 2125 km/s (i hvert fald i det konkrete tilfælde).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-10-03 15:24

> [...]
> sig fra solen til jorden med en middelfart på ca. 700 km/sek.
> Hvilke 'partikler' drejer det sig om - og med hvilken fart forlader de

Måske kan du bruge denne:

http://www.rummet.dk/74c2774
http://www.ing.dk//apps/pbcs.dll/article?AID=2003110310032&NL=1

der er frisk fra fadet.

Per A. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-03 01:05

Hans Henrik Hansen skrev:
> [...] blev det oplyst, at høj solpletaktivitet i dag kan udløse
> nordlys torsdag nat.

Nu er det torsdag nat kl. 01:00, og så fik jeg endelig
set nordlys for første gang i mit 58 år lange liv.

Først troede jeg bare at det var en stor tågesky på
nordhimlen, men nu kan jeg se at den skifter form og
mønstre. Farver er der nu ikke meget af set her fra
3140 Ålsgårde.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt