Årsag-virkning kan man da ikke tvivle på, ~
Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-03 15:59

Sandhedens bjerg kan ikke bestiges med logikkens rebstige, skriver
Nietzsche, og han går så vidt i sin "tvivle-syge" at han foreslår at vi selv
opdigter causalitet i tilværelsen for at få fred i sjælen.

Det kan man jo egentlig ikke udelukke....

"Årsags-sammenhæng er et menneskeopfundet redskab - sandsynligvis optræder
aldrig virkninger som følge af årsager - i virkeligheden står vi overfor et
kontinuum, hvor vi isolerer nogle stykker af sammenhænge - det vi ser er
ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

"De mest urokkelige aprioriske "sandheder" er for mig foreløbige antagelser
(fx loven om kausaliteten) og meget fint indøvede trosvaner, så fastgroede,
at slægten ville gå under ved ikke at tro på dem. Men er de derfor sandheder
? Hvilken slutning ! Som om sandhedern var bevist, ved at mennesket levede
videre ! Nietzsche

"Drop enhed, vane, årsag-virkning

"Nietzsche opfatter Årsag-virkningsrelationen - kausaliteten er en
"fiktion", vi danner i analogi til os selv. J. Hass

"Our destiny rules over us, even when we are not yet aware of it; it is the
future that makes laws for our to-day. Nietzsche

"Det er ikke tornen, der stikker dig, du stikker dig på tornen.
Afrikansk ordsprog

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 28-10-03 16:29

properly.

For newbies i gruppen der ikke kender BW, kan jeg henvise til
http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

Fundatsen for gruppen kan læses på:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab

For folk der endnu ikke har forstået BW's Bork taktik:
"arguments are futile, they will be ignored", så check først
http://groups.google.com/ med "group:dk.videnskab author:Bo author:warming".

Ovenstående viser at BW har ikke vist nogle tegn på personlig udvikling
i sit emnevalg, viden eller debatstil de sidste 10 år, hvorfor debat
øjensyneligt er meningsløst.

FUT: dk.test

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-03 17:46

"Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> wrote in message
> [...]
>
> Ovenstående viser at BW har ikke vist nogle tegn på personlig udvikling
> i sit emnevalg, viden eller debatstil de sidste 10 år, hvorfor debat

CS har hverken ret i at jeg har været ¨på usenet i 10 år, eller at jeg ikke
har ændret emner og stil - især det sidste har mange rost mig for (i de år i
starten, hvor man ved at lyve til udbydere, fik mig smidt af nettet, måtte
jeg hacke mig ind og kunne derfor ikke svare dagligt)

Glistrup var tidligt ude med kritik af skat, lovjungle og muslimimport og
registrerings-fobi, og med at argumentere for privatisering og
tvangsaktivering. Idet har de toneangivende politikere taget hans gode
sandheder til sig.
Ved i årtier at diskutere hundredvis af mine læserbrevsudkast med Glistrup,
er jeg inde i samme fremtids-tænkning og baserer mine indlæg på Glistrups
basale filosofi.

Som er anstødelig for de reaktionære, der har fordomme imod selvhjulpenhed.
Er man tilhænger af akademiker-ekspertvælde, vil man have fordomme mod disse
tanker. Men OT er de aldrig.
Her om fordomme

Convictions are more dangerous enemies of truth than lies.
Friedrich Nietzsche

Dogs bark at a person whom they do not know. Heraclitus

At godtage en tro, fordi den er udbredt, viser at man er uhæderlig, fej og
doven. Nietzsche

.. Hvis menneskene en morgen vågnede op og pludselig var af samme
race, tro og farve, ville der opfindes andre grunde til fordomme inden
middag. Senator George Aiken

Most of our so-called reasoning consists in finding arguments for going on
believing as we already do. James Harvey Robinson

Prejudice not being founded on reason cannot be removed by argument.
Samuel Johnson

The chief cause of human errors is to be found in the prejudices picked up
in childhood. Rene Descartes

Vi foragter alle fordomme, men vi er alle forudindtagende. Herbert
Spencer

Vore fordomme er vore elskerinder. Forstanden er i bedste fald ens hustru,
som man meget ofte hører på, men sjældent retter sig efter. La Rochefoucauld

It is natural for the mind to believe, and for the will to love; so that ,
for want of true objects, they must attach themselves to false. Pascal

Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe

Fra : Bamse

Dato : 28-10-03 18:52

tillad mig at føje et par citater til samlingen:

The ability to quote is a serviceable substitute for wit.

William Somerset Maugham

I always have a quotation for everything--it saves original
thinking.--Dorothy Sayers
The next best thing to being clever is being able to quote someone who is.--
Mary Pettibone Poole
One original thought is worth a thousand mindless quotings.--Diogenes

-----

---

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-03 02:44

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> wrote in message
> tillad mig at føje et par citater til samlingen:
> One original thought is worth a thousand mindless quotings.--Diogenes

Hvad enten du mener Kynikeren Diogenes eller Diogenes Laertus, så vil jeg
gerne vide din kilde - jeg tror du begår citatfusk.

Men selvfølgelig er der en sandhed i dine citaters synspunkt

Og i følgende modstående synspunkt

"I quote others to better express myself Montaigne

At læse strøtanker er god erstatning for samtale. Poul Martin Møller

Ordsprogene er frugten af alle folkeslags erfaringer. De har århundredernes
sunde sans trængt sammen i formler. Rivarol

Vi citerer alle, af nød, af tilbøjelighed, af glæde derved. Emerson

Næst efter ophavsmanden til et godt citat, kommer den der citerer det først.
Emerson

A good aphorism is too hard for the tooth of time, and it is not worn away
by all the centuries, although it serves as food for every epoch.
Nietzsche

Man bør skabe ting som tiden forgæves vil prøve sine tanker på. Ved form som
ved indhold at stræbe efter en lille udødelighed. Jeg var endnu aldrig
beskeden nok til at forlange mindre af mig selv. Aforismen, sentensen, hvori
jeg først af alle tyske er mester, er "evige" former - min ærgerrighed er i
ti sætninger at sige, hvad enhver anden siger i een bog, hvad enhver anden
IKKE siger i een bog. Nietzsche (Afgudernes Ragnarok

Iøvrigt er en god dansk . velordnet citat-site følgende

OSShttp://www.aerenlund.dk/quotes/index.html

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-03 20:46

> Ovenstående viser at BW har ikke vist nogle tegn på personlig udvikling
> i sit emnevalg, viden eller debatstil de sidste 10 år, hvorfor debat
> øjensyneligt er meningsløst.
Bemærk at Carsten Svaneborg altid er OT når han svarer mig - der aldrig er
OT

For nu at hjælpe hans vildspor tilbage i ontopic-sporet, så skal følgende
føjes til trådstarten

At Nietzsche stiller spørgsmål ved årsag-virkning, altså kausalitet, er ret
filosofisk, men ret centralt vedr naturvidenskab, der siger mod erkendelse..

Man kan dog hævde at vi har *illusionen* af kausalitet ligesom vi har
illusionen af en fri vilje, og så er alternativerne ligegyldige.

Altså lissom Einstein og Maxwell kan dette ordonani kaldes spildagtigt,
udfra fællesskabets synspunkt. Men Nietzsche klarede sig da også uden at
nasse på de hårdtarbejdende skatteydere.

Fra : LR

Dato : 28-10-03 17:02

Hej Bo!

Har du familie? Venner? Hvad synes de om dig?

Har du arbejde?

Mvh,

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-03 02:47

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Bo!
>
> Har du familie? Venner? Hvad synes de om dig?
>
> Har du arbejde?
Jeg har kone og børn og normalt venneliv - hvorfor?

Jeg har arbejdet for FN og Danida til diplomatløn i fire år og siden været
gymnasielærer i ti men nyder nu sabatår , idet jeg har sparet op og er
blevet bolighaj , og har et godt forhold til mine lejere og naboer - kommer
det debatten ved?

Præciser hvad får dig til at spørge så sært?

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-03 04:08

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Bo!
>
> Har du familie? Venner? Hvad synes de om dig?
>
> Har du arbejde?

Det er sjovt, at jeg der aldrig er OT, fremprovokerer så grotesk OT indlæg,
som LR's

Men lad mig bringe det slet skjulte forsøg på jødehetz om at BW er nok
normal og så er BW nok sindsyg, tilbage til ontopic-sporet ved at spørge

ER DER EN GNIST AF EKSAKT VIDENSKAB I PSYKIATERNES SMAGSDOMMERI

Her nogle gode citater der belyser at vi er alle tossede

Og hurra for det

Her nogle visdomsord om at sindsyge er hos os alle - hvis ikke vi foretager
klog definition og så er det kun voldsforbrydere, pyromaner, kleptomaner og
dem der søger hjælp, der er sindsyge

"Alle mennesker har deres galskaber - og ofte er det det mest interessante
ved dem. Josh Billings

And the ones who were dancing were thourght to be insane, by those who
could
not hear the music Nietzsche

De vises bestandighed er blot evnen til at
indelukke deres uro i hjertetLa Rochefoucauld

OGSÅ FØLGENDE VISDOMSORD HAR SANDHEDSVÆRDI FOR MANGE AF OS, og afvigelse er
ikke noget man skal skamme sig over. Kun vold, tyveri og bedrag skal man
skamme sig over.

"Depression is the inability to construct a future. Rollo May

" Der gives en gammel galskab; den kaldes godt og ondt. Nietzsche

" Deviating natures are of the utmost importance whereever there is to be
progress. Nietzsche

"Hearts live by being wounded. Oscar Wilde

Kreativitet, som ikke kan komme til udtryk, bliver til vanvid
Anais Nin 1936

"Madness is part of all of us, all the time, and it comes and goes, waxes
and wanes. Otto Friedrich

De eneste rigtig sindsyge er selvfølgelig dem, der er truende og voldelige.
Men anerkender man SÆRHED som sygdomsagtig, kan man udvide begrebet -

"Er Wagner i det hele taget et menneske? Er han ikke snarere en sygdom?
Friedrich Nietzsche(der talte i metaforer og ikke talte om vævs-skade a la
infektion, forstuvning, kræft, hvilket idag bør være sygdomsopfattelse)

" Hvis andre ikke havde været gale, burde vi være det. William Blake

" If a man doesn't believe as we do, we say he is a Crank and that settles
it.
I mean it does nowadays, because now we can't burn him. Mark Twain

"Men are so necessarily mad, that not to be mad would amount to another form
of madness. Pascal

"Menneskene vil altid være afsindige, og de, som tror, de kan helbrede dem,
er de vanvittigste af alle. Voltaire

"The human race consists of the dangerously insane and such as are not.
..Mark Twain

"Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og selv du er lidt
mærkelig. Robert Owen

NOGLE ER GLAD, FOR BW FORSKER I LORT, OG DET MÅ DA VÆRE MERE SINDSYGT END
DEM SELV. Har du tænkt over at en bi-pointe ved min forskning , kunne være
at afsløre folks flertalsdiktatoriske foragt, der er som naziers mod jøder -
at alle danskere er helt som tyskerne var dengang?

" Sanity is a madness put to good uses, waking life is a
dream controlled. George Santayana

Doctors have in all periods of time made fortunes by killing
their patients with their cures. The difference in psychiatry is, that it is
the death of the soul. R.D. Laing

One of the commonest forms of madness is the desire to be noticed, the
pleasure derived from being noticed. Perhaps it is not merely common, but
universal. .Mark Twain

Beviset for man ikke er gal,må føres ved at spille normalMikael Rode

Dog se, det fandt jeg, at Gud har skabt menneskene, som de bør være; men de
har så mange sære ting for. Prædikerens Bog

Our body is but a social structure composed of many souls. Nietzsche