DNA-test der kun oplyser om identitet
Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-03 15:51

Sagførere påstår at man er stemplet som skyldig, hvis staten gemmer
fosterblodprøve af en ikke-dømt person.
Selvfølgelig bør alle afgive sådan test for man skal stå ved sandheden, og
det har ingen ulemper

Idag kan man intet sige om folks personlighed udfra blodprøven.

Hvis det bliver muligt at granske privatliv, sygdomsrisiko osv, så kan man
evt. nøjes med at lade politiet gemme identifikations-sekvensere af DNA, som
er nonsens-DNA dvs ikke kan tænkes at rumme oplysninger om arveanlæg - kun
identitet.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-10-03 00:10

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:
> Sagførere påstår at man er stemplet som skyldig, hvis staten gemmer
[klip]

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare hash-krypterer alle de data - en
hask-kryptering kan ikke dekrypteres, dvs. man ikke kan få de evt. følsomme
oplysninger, men det er muligt at sammenligne data. Altså: Man kan
sammenligne mistænktes DNA-hash-værdi med spor-DNA-hash-værdi og se om de er
ens eller ikke, men man kan ikke reelt bruge denne værdi til noget som
helst - det er blot et tal.

Har også hørt om de biopas, som nogle mener man skulle indføre for alle
europærere. Disse skulle også gemme personfølsomme oplysninger, hvilket
mange protesterer imod. Jamen, da dataene kun skal bruges til sammenligning
(dit iris-mønster skal f.eks. sammenlignes som værende ens med en
øje-scanning, før du sætter dig op i flyveren), hvorfor så ikke blot
kryptere det hele - så kan man bruge det til sammenligning og altså teste om
en person er hvem han giver sig ud for. Men man kan ikke se noget som helst
personfølsomt ud af det!

Mvh. Bjarke

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 28-10-03 00:20

Bjarke Walling Petersen wrote:
> Man kan
> sammenligne mistænktes DNA-hash-værdi med spor-DNA-hash-værdi og se om de er
> ens eller ikke

Det kræver at det er muligt at lave en 100% ens analyse af en DNA stump fra måske
beskadiget cellemateriale. Så vidt jeg ved, holder den ikke, men sammenligningen
kan netop overleve at der er tilstrækkeligt små forskelle. Og det bliver noget
kompliceret at lave en hash-værdi som tillader upræcise sammenligniner.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-10-03 00:47

Johnnie Hougaard Nielsen <sfromis@post1.tele.dk> skrev:

> [...]
noget
> kompliceret at lave en hash-værdi som tillader upræcise sammenligniner.

Hmm... der røg lige hele min (troede jeg) geniale idé.

Måske man kunne køre med et public key krypteringssystem, hvor privat-nøglen
lå i alle de maskiner, som skulle scanne, tjekke, m.m. Alle kan lave
kortene, da man krypterer vha. den offentlige nøgle, som jo er offentlig
tilgængelig. Problemet er så blot at det kun kan være et "trusted" firma,
der kan lave scanner-maskinerne, da ingen må få fat i den private nøgle - og
sandsynligheden er da for at nøglen bliver opsnuppet og offentliggjort -
evt. af en sur medarbejder.

Måske kan man køre alt data i krypteret tilstand - uden det nogensinde
bliver dekrypteret. Jeg har da hørt at man nu til dags kan lave
folkeafstemninger via internettet, netop fordi det er muligt at lægge til og
trække fra (etc.) med tallene i krypteret tilstand. Grunden er nemlig at
ingen, inklusiv hoved-computeren, må have folks stemmer i dekrypteret
tilstand.

Mvh. Bjarke

Fra : arc@na

Dato : 28-10-03 02:57

"Bjarke Walling Petersen" <bwp.news@bwp.dk> wrote in

> Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare hash-krypterer alle de data -

Fordi en LSD-kryptering er mere effektiv?

arc@na

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-10-03 10:46

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> skrev:
> "Bjarke Walling Petersen" <bwp.news@bwp.dk> wrote in

> Fordi en LSD-kryptering er mere effektiv?

Lyder interessant - hvad er det?

Mvh. Bjarke

Fra : arc@na

Dato : 28-10-03 13:13