Max forbrændingstryk i skibsmotor?
Fra : Kasper Munch

Dato : 24-10-03 13:11

Hej Alle,

Ved ikke lige om dette er den rette NG at spørge i, men er der nogen der har
forstand på skibsmotorer?

Motoren er en MAN B&W type 6K80MC.

Spørgsmålet er: Jeg har et bilag fra motorens test på prøveplan, og der kan
man se at det maksimale forbrændingstryk ikke ændrer sig særligt meget fra
77-100% belastning, hvordan kan det være?

Har selv en ide' om at det kan være V.I.T. regulering der virker her, men er
ikke síkker.

Alle forslag modtages med kyshånd.

På forhånd tak
MVH Kasper Munch

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-10-03 17:10

"Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man se at det maksimale forbrændingstryk ikke ændrer sig særligt meget fra
> 77-100% belastning, hvordan kan det være?

Jeg ved ikke så meget om skibsmotorer, men det er vel ikke
unormalt, at trykket er nogenlunde konstant.
På et Carnot-diagram ses trykket at være ret konstant over ret
store dele af omdrejningsspektret på diesemotorer, hvilket også giver
en ret flad momentkurve. Det er vel et spørgsmål om styring af
den indsprøjtede brændstofmængde?
Per A. Hansen

Fra : Kasper Munch

Dato : 24-10-03 20:35

Joh, du har måske ret, men jeg har svært ved at forstå at trykket ikke
stiger når effekten pr. cylinder stiger fra 1600kw ved 77% last til 2200kw
ved 100%.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-10-03 20:57

> Joh, du har måske ret, men jeg har svært ved at forstå at trykket ikke
> stiger når effekten pr. cylinder stiger fra 1600kw ved 77% last til 2200kw
> ved 100%.

Det er da let at forstå. Hvis en roer kan beholde kraften, mens han tager
nogen flere åretag, kommer han jo hurtigere frem
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Munch

Dato : 25-10-03 08:46

Okay, når du siger det på den måde

Det vil sige at moteren stiger i omdrejninger, men med en styret
brændstofmængde som gør at at max forbrændingstryk ikke stiger?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-03 13:34

> Okay, når du siger det på den måde
>
> Det vil sige at moteren stiger i omdrejninger, men med en styret
> brændstofmængde som gør at at max forbrændingstryk ikke stiger?

På en eller anden måde må det jo stige mod slutningen af slaget, men ikke
højere end det var i topstillingen. Jeg er ikke ekspert, så du kan ikke få
mere at vide herfra
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Munch

Dato : 25-10-03 14:09

Okay, tak for hjælpem, kom da lidt tættere målet.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 24-10-03 21:55

Kasper Munch wrote:
> Joh, du har måske ret, men jeg har svært ved at forstå at trykket ikke
> stiger når effekten pr. cylinder stiger fra 1600kw ved 77% last til
> 2200kw ved 100%.

P = M * (omega)

Hvis effekten, P, stiger og trykket ikke gør det, må enten M eller omega
stige. M = drejningsmomentet = kraft * arm. Regnes trykket for værende
konstant i cylinderen må stempel-kraften også være konstant. Armen ændres
ikke (altså, længden af den) hvilket udelukker at det overførte
drejningsmoment stiger. Tilbage er vinkelhastigheden, som må stige hvis
ligningen skal opfyldes...?

Kan det ikke passe at det er det, som sker?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-03 20:15

Martin Jorgensen <megafedt@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> ligningen skal opfyldes...?
>
> Kan det ikke passe at det er det, som sker?

Jamen trykket regnes ikke for at være konstant.....(i forhold til stemplets
bevægelse).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-10-03 20:45

Preben Riis Sørensen wrote:
> Martin Jorgensen <megafedt@hotmail.com> skrev i en

> Jamen trykket regnes ikke for at være konstant.....(i forhold til
> stemplets bevægelse).

Det har jeg i ovennævnte betragtning abstraheret væk fra. Spørgeren stiller
som udgangspunkt betingelsen at: "....det maksimale forbrændingstryk ikke
ændrer sig særligt meget fra 77-100% belastning..."

Men jeg postulerer jo ikke andet end dig selv, som sammenligner det med en
roer som tager flere åre-tag... (altså: at hastigheden må stige, hvis
betingelsen om at det max. forbrændingstryk ikke må ændres)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-03 23:19

> [...]
> roer som tager flere åre-tag... (altså: at hastigheden må stige, hvis
> betingelsen om at det max. forbrændingstryk ikke må ændres)...

Jeg er så blevet enig med mig selv om, at for at få roeren til at tage flere
åretag, skal der ske en trykforøgelse i den sidste del af forbrændingen.
Læs: indpumpning af mere brændstof i sidste del af forbrændingen, som
allerede antydet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 27-10-03 09:33

-SNIP-

> [...]
> åretag, skal der ske en trykforøgelse i den sidste del af forbrændingen.
> Læs: indpumpning af mere brændstof i sidste del af forbrændingen, som

Ja, det kan jeg godt se logikken i... Men jeg skal ikke sige hvad svaret på
det oprindelige spørgsmål så er... Jeg ved heller ikke hvad en VIT
regulering er...

mvh.
Martin Jørgensen