Matematik = et frasorteringsinstrument.
Fra : Bo Warming

Dato : 18-10-03 08:36

Matematik = et frasorteringsinstrument.

Plato så den sande virkelighed i nogle ophøjede idealer, som rummede alt
stort og væsentligt, og vi usle slavemennesker i klippehulen kunne kun se
nogle grove siluet-skygger af idealerne.

Descartes fik som soldat en åbenbaring om viden og fornufts magtfuldhed, og
filosoferede at "jeg eksisterer, fordi jeg tænker" og det gøres også til
værd at vide i min datters 1G-matematik-bog

At humaniora har sejret over brugbar science&math bliver rigtig grimt, når
Ørsted - og Peter Hoeg - omtales!

"Da tankelyset udsprang fra din pande/
en støre sekraft videnskaben fik./
En umålt skat du gav til verdens lande/

og gennem alt det skønne i det sande/
til Gud du fører os med åbent blik "(HC Andersen om HC Ørsted, i
historiekapitlet midt i Carstensen&Frandsen MAT1

og der citeres:

"Ren matematik er et emneområde, hvor vi ikke ved hvad vi taler om eller om
det vi siger er falsk eller sandt". Bertrand Russel 1872-1970

Jeg foretrækker Nietzsche og Bailey Whisky Likør sloganet "Let your senses
guide you".

Hvor matematik har vist sig pengene værd, ved at sanserne hurtigere fik målt
en marks størrelse med lidt beregnings hjælp, er det fint.

Men lærebogen peger mod, at Platons tankespind altsammen havde som mål at
holde afvigere ude af lederskab. Over sit akademi skrev han

"Lad ingen komme ind, som ikke kan matematik".

Betyder 2000 års videreudvikling af antik videnskab, at vi nu kan se de
sande idealer lidt bedre, og er blevet værdifuldt klogere?

Ingeniører, der har prøvet sig frem med beregningshjælp som hjælperedskab,
har skabt fine maskiner, men de lærde er stadig kun rigtig gavnlige mht. at
holde afvigere væk -

n hvilket der også kan være brug for.

n Men argumenterne for at frasortere var engang, at de frasorteredes
muskler behøvedes i bjergværksdriften - det gælder ikke idag.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N