Trådløs computerstyring fra hjerne
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-03 08:04

Ifølge Politiken 16okt sekt 1 kan man nu få en abe til at styre en robotarm
uden fysisk eller strålings kontakt.

Da ultralyd- eller lyd-udsendelse ikke nævnes, må det vel skyldes de
uforståede elektriske og magnetiske udstrålinger, der undersøges ved
ElektroEncefaloGram der benyttes.

Mon det får betydning fra handicappede? Man er ret sløv mht at lave gode
proteser.

Da 1971 jeg skrev DR-skole-TV manus og serie-skolebog "DEn biologiske
revolution" insisterede min chef , en folkeskolelærer, at der skulle
benyttes et billede af EEG der antydede tankelæsning. Men er der tegn på at
man selv i 2003 kan læse andet end type af epilepsi og hjernerystelse o lign
via disse trådløse udladninger?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : //zigge

Dato : 16-10-03 22:26

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> man selv i 2003 kan læse andet end type af epilepsi og hjernerystelse o

Den med aben er god nok, det omtalte forsøg foregik på MIT og et
forskningslabaratorium 700 Km derfra. Forsøget gik ud på at man havde indsat
en elektrode i hjenen på aben i bevægelsescentret. Ud fra de data man
opsamlede kunne man afkode nerveimpulserne og få en robotarm til at lave de
samme bevægelser som abens arm.
Forsøget var altså mildest talt ikke trådløst men foregik dog "realtime"
dvs. at robotarmen fik signaler afkodet fra abens hjerne direkte filtreret
gennem en computer og sendt over internettet.

Forsøget er netop en del af den forskning der foregår i retning af at hjælpe
handicappede og lamme mennesker på MIT's LegLab.

Egentlig tankelæsning er nok muligt men ikke praktisk idag. Det foregår ved
at man sætter et bånd med elektroder om hovedet og man kan idag dekode
hvilke bølgemønstre hjernen arbejder med; alpha, beta osv. Der er altså ikke
tale om at man kan aflæse hvad folk tænker på Men metoden er god nok til
at man kan styre en simpel flysimulator i x-y retningen på en skærm, ved at
træne forsøgspersonen op til at lave forskellige hjernebølger.

Hvis du vil vide mere vil jeg foreslå dig at besøge MIT's hjemmeside for
deres LegLab mm. der er til timevis af god underholdning og tankevækkende
læsning.

Mvh
//zigge

Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-03 23:23

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> [...]
> deres LegLab mm. der er til timevis af god underholdning og tankevækkende

Det du uddyber om, er imponerende nok.

Men jeg ser ikke tegn på ny teknik, der kan hjælpe handicappede, eller andet
væsentligt?

Man skulle tro, at MIT krævede af deres forskere, at de præciserede
praktiske langtidsmål.

Jeg er ikke underholdt af at læse om "l'art pour l'art".