Linse til lyd
Fra : //zigge

Dato : 15-10-03 22:47

Hej

Hvad bruger man hvis man vil lave en linse med de samme egenskaber som en
linse til lys, bare i ultralydområdet?

"Linsen" skal have de samme "optiske" egenskaber som en alm. konkav linse og
skal bruges til at fokusere lyd på en matrix af transducere.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-10-03 07:10

//zigge wrote:

> [...]
>
> "Linsen" skal have de samme "optiske" egenskaber som en alm. konkav linse og
> skal bruges til at fokusere lyd på en matrix af transducere.

Man bruger en skærm af noget hårdt og tungt. Det reflekter lyden, formen skal
bare passe med både mål og lydkilde.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-10-03 07:37

> [...]
>
> Man bruger en skærm af noget hårdt og tungt. Det reflekter
lyden,
> formen skal bare passe med både mål og lydkilde.

Til ultralyd behøver det såmænd ikke være særlig tungt, et stykke
papir f.eks. reflekterer ultralyd (og den øverste diskant) ganske
godt.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Weis

Dato : 17-10-03 10:16

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message
> [...]
linse og
> skal bruges til at fokusere lyd på en matrix af transducere.

Hvis du mener en linse som lader signalet passere og fokuserer det på
den anden side, så tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
Grænseovergangen mellem luften og linsematerialet vil have så stor
impedansforskel at lyden reflekteres snarere end den transmitteres.

Så fokusering af lyd skal ske i en reflektor, fx. en parabol. Men så
vil din transducer-matrix komme til at sidde i vejen for det
oprindelige lydfelts passage til reflektoren.

mvh
Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-10-03 11:24

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse news:bmocqd$j6j$1@sunsite.dk...

> Så fokusering af lyd skal ske i en reflektor, fx. en parabol. Men så
> vil din transducer-matrix komme til at sidde i vejen for det
> oprindelige lydfelts passage til reflektoren.

Diskantlinser (diffraktionsgitter) var engang almindeligt på højtalere.
I dag bruger man vist mest domes.

Mvh
Martin

Fra : //zigge

Dato : 17-10-03 11:53

> Diskantlinser (diffraktionsgitter) var engang almindeligt på højtalere.
> I dag bruger man vist mest domes.

Jeg har tænkt lidt i de baner, men det jeg skal bruge linsen til er et sonar
"kamera". Derfor skal "linsen" fokusere lydbilledet ind på en lydfølsom
matrix og et difraktionsgitter dur altså i første omgang ikke tror jeg, da
jeg mener at det vil virke som et polaridfilter gør med lys.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Weis

Dato : 17-10-03 12:34

> [...]

jeg, da
> jeg mener at det vil virke som et polaridfilter gør med lys.

Nu er lydfeltet jo ikke polariseret som lys, så lige den effekt
betyder nok ikke så meget.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 17-10-03 12:31

> Diskantlinser (diffraktionsgitter) var engang almindeligt på
højtalere.
> I dag bruger man vist mest domes.

Det var 1-dimensionale spredelinser, som skulle sprede horisontalt. De
er ikke så gode til at fokusere med. I det hele taget var de fleste
vist mest til pynt.

I teorien burde man kunne lave linser ved at have zoner hvor luften
har en anden temperatur. Temperaturen (og i mindre grad luftfugtighed
og tryk) vil få lydhastigheden til at ændre sig. Det betyder så noget
for luftens karakteristiske impedans, og netop sådan et behersket
impedansspring kan skabe det nødvendige akustiske brydningsindeks.
Men jeg har umiddelbart lidt svært ved at se hvordan man skal styrer
zonernes facon godt nok til at kontrollere fokuseringen. Den
grundlæggende geometri skal jo være den samme som for optiske linser.

mvh
Peter

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 17-10-03 13:22

Peter Weis wrote:
> I teorien burde man kunne lave linser ved at have zoner hvor luften
> har en anden temperatur.

Sidst jeg besøgte Eksperimentarium hvilket nu er mange år siden,
havde de en stor ballon (~1m radius) der var fyldt med CO2 svjh.
og som tydligt virkede fokuserende for lyd bølger.

> Men jeg har umiddelbart lidt svært ved at se hvordan man skal styrer
> zonernes facon godt nok til at kontrollere fokuseringen. Den
> grundlæggende geometri skal jo være den samme som for optiske linser.

Hmm. en balon er altid rund pga. høje tryk, men måske kunne man
lave noget med tyndt plastic folie, der blev blæst op i en form, og
varmet så elastiske træk krafter kan fjernes.

Hvis man så pustede den op med lidt over atmosfæretryk, så burde den
holde den rigtige form. (så længe man ikke forsøger at lave konkave
linser ;*)

Men hvis linsen skal fungere skal dens størrelse være >> bølgelængden.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 17-10-03 16:16

"Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> wrote in message

> Sidst jeg besøgte Eksperimentarium hvilket nu er mange år siden,
> havde de en stor ballon (~1m radius) der var fyldt med CO2 svjh.
> og som tydligt virkede fokuserende for lyd bølger.

Burde måske se at komme derind. Det er ellers sådan et sted
bedsteforældre tager hen med deres børnebørn, så et eller andet sted
regnede jeg med først at komme der om 15 - 20 år

> Hmm. en balon er altid rund pga. høje tryk, men måske kunne man
> lave noget med tyndt plastic folie, der blev blæst op i en form, og
> varmet så elastiske træk krafter kan fjernes.

Ulrik Smed mente at ganske tynde membraner af fx papir ville
reflektere ultralyden.
Men jeg har ikke selv nogen praktisk erfaring med emnet.

> [...]
> linser ;*)
>
> Men hvis linsen skal fungere skal dens størrelse være >>

Spørgsmålet gik her på ultralyd, så bølgelængden er nok ikke så stor.
Ved ca 34.3 kHz er den jo 1 cm.

mvh
Peter