Den mirakuløse plastikpose
Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 07:05

Den mirakuløse plastikpose

Tysk organisk kemi mm. skabte polymererne o. 1900 og i min barndom var
cellofan af cellulose de eneste gennemsigtige foldelige flader og snart kom
polyethylen-plastposerne , og da jeg kom hjem fra fire års ulandsarbejde
var der sket et mirakel

- folk var ikke bange for at tage om en hundelort, når de havde en plastpose
som handske, og så bagefter kunne krænge posen omkring og bortsmide uden
risiko for at nogen glider i den, eller den tiltrækker fluer.

Bjelkes Alle , hvor jeg bor, er en grøn vej med villaer, mellem
højt-bebyggede sodet-murstens baggårdsslum-gader og det er derfor vejen hvor
man *går tur* her i kvarteret, incl med sin hund, og det er tydeligvis
blevet til god stil for hundeejere at bruge særlige sorte plastposer og
efterlade lortene inde i en pose lukket med en knude - de flyder med ti
meters mellemrum henad fortovet.

Der er extremt mange enlige mænd med hunde her - og kun om sommeren søger
de sammen på Nørrebroparkens enorme afgrænsede , skiltede, kommunale "
Hunde-toilet", hvor der er bænke og borde og et fantastisk samvær blandt
ligesindede på en lun aften.

I de samme årtier er der kommet bedre og bedre gummihandsker som behandlere
bruger, når de skal ind i anus eller berøre afføring mm.

Mine forsøg på at finde diverse "bærbar toilet" løsninger til gavn for
inkontinente, ældre og børn, er skabt af et oprører-sind og er især landet
på , hvad tiden ikke er moden til.

Ikke når det foreslås af en ikke-læge, ihvertfald.

Alle burde være fordomsfri nok til at diskutere ny løsninger med patienter
og andre, som har behov. Tabuer er pjat.(og latterliggørelse om
fetich-sindsyge som årsag til optagethed af emnet , er helt uden
konstruktivitet - APJ&Co kan endda kun klare det ved lodret fejlcitering
og evner ikke copypaste, dvs de er løgnere)

Vedr min marmeladeglas-løsning indvendte en af mine bekendte, at det kan
man ikke altid ramme, fx hvis siffonskid(diarre). Kort efter var han på
bustur og havde mavepine og ville ønske han havde taget et marmeladeglad med
sig.

Ved at holde glasset mod huden, der omgiver anus, kan man i disse tilfælde
undgå, at noget kommer ved siden af.

Nogle kan ikke lide sådan berøring og vil helst på normal vis lade
afføringen falde ud og ned, og en løsning kan være en "hundepose" der
forinden er krænget om plastskål som holdes under anus, og når diverse stort
og småt er samlet i skålen, krænges plastikposen op, og der slås knude på.

Når ældre begynder at få behov for alternativ til træk-og-slip , bør læge
eller andre, give dem et illustreret hefte og en DVD, med brugsanvisning om
de mest oplagte selvhjælpsløsninger som passer til forskellige folks smag.

At man skal ringe efter en behandler, der skal afbryde sit andet arbejde,
for at følge en patient fra seng til toilet, er molbo-agtigt upraktisk.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : LR

Dato : 14-10-03 12:36

> Ved at holde glasset mod huden, der omgiver anus, kan man i disse tilfælde
> undgå, at noget kommer ved siden af.

Hvad med at forme glasset efter ballerne, så man bare kan sætte sig på
det!!!!11 Lidt ligesom en potte! Evt. med en pose inde i glasset.

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-10-03 12:44

LR (lar@tdcadsl.dk) skrev følgende:

> Hvad med at forme glasset efter ballerne, så man bare kan sætte sig på
> det!!!!11 Lidt ligesom en potte! Evt. med en pose inde i glasset.

Man skal altså bære rundt på et røvformet marmeladeglas hvor man færdes? Det
tror jeg næppe i vinder nogen priser for.... :)

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 15:42

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> Man skal altså bære rundt på et røvformet marmeladeglas hvor man færdes?
Det
> tror jeg næppe i vinder nogen priser for.... :)

Hvem har talt om, at opsamler skulle hænge under personen.?

En god bekvem flad potte som passer til ballerne så den kan sættes ind
mellem (læne)stolsæde og røv, skal der nok blive marked for, når
menneskeslægten bliver frigjort af tabuer.
Bækken og kolbe på hospitalerne er grotsk dårligt udformede.
At man er begyndt at bruge plast, tog lang tid. men at man ikke gider have
andet end udgaver der kan rumme et helt døgns produktion, er usympatisk.

Fra : LR

Dato : 14-10-03 20:57

> En god bekvem flad potte som passer til ballerne så den kan sættes ind
> mellem (læne)stolsæde og røv, skal der nok blive marked for, når
> menneskeslægten bliver frigjort af tabuer

Hej Bo!

Hvem siger at potterne være flade? Man kunne forme dem så de passer ind i
hinanden og kan stables ligesom engangskrus. En sådan stak har den fordel,
at den ikke vælter så let som fx en stak CD'ere.

Nyttige steder at placere en stak:
* s-tog
* biografer
* i firmaer på skrivebordene for at holde effektiviteten oppe
* i biler - måske bliver det standardudstyr i den nye Mazda 323?
* MIR
* solarier

Desuden ville pølsemændene blive glade for dem!

Mvh,

Lasse

Fra : Jok

Dato : 15-10-03 01:22

Struma poser er vejen frem, jeg tør hævde at ingen endnu er død af en struma
pose indsætning, og at det ville spare megen tid på at skulle skrue
låg af et marmeladeglas, og posen er jo lige til at smidde ud bagefter.

Mvh,

Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-03 08:08

"Jok" <jok@hemligt.net> wrote in message
> [...]
> pose indsætning, og at det ville spare megen tid på at skulle skrue
> låg af et marmeladeglas, og posen er jo lige til at smidde ud bagefter.

Er der noget der hedder "struma-poser"?

Struma er da en sygdom i skjoldbruskkirtlen.

Mon ikke du tænker på de kolo_stomi_-poser som var ret almindelige hos
opererede ældre kræftpatienter for 10-30 år siden, inden high-teck kirurgi
gjorde det muligt at fjerne svulsterne uden at åbne gennem maveskindet.

At min mormor levede i et fint og lugtløst hjem med sådan daglig skiftet
kolostomi-pose i årtier (uden hjemmesygeplejerske eller hjemmehjælper) har
været med til at inspirere mig til at lege med tabuerne.

Men selvom det succesrige danske eksportfirma fra Espergærde, "Coloplast",
nåede at forbedre tilklæbningen af plastposerne til den kunstigt skabte
"anus" ( ny endetarms-hul) lige ved navlen, så var der meget ubehagelige
ulemper ved denne løsning.
Ingen andre end de, der behøvede livreddende cancer-operation, vil
underkaste sig kolestomi-posebrug.

Jeg hældere imod, at mine enkle løsninger med plastpose om skål - eller brug
af marmeladeglas med skruelåg - er uovertrufne, når man selv vil rigge noget
grej sammen til en inkontinent (gammel - eller barnesengevæder) med et
problem. Men jeg hører gerne seriøse forbedringsforslag.

Det er overtro, at man ikke kan ramme marmeladeglas. Man insisterer den
inkontinente på stor åbning, a la toiletkummen, så kan man i seng eller ved
stol have en flad skål, som er i en tynd plastikpose, og når man har fyldt i
skålen, så krænges posen væk fra skålen og omkring ekskrementerne, og der
slås en knude på, som med en hundepose.

Men med normale poser vil det lugte igennem på nogle timer, dvs man skal
smide poserne udendørs, indtil de smides i affaldskontaineren.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 15:49

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad med at forme glasset efter ballerne, så man bare kan sætte sig på
> det!!!!11 Lidt ligesom en potte! Evt. med en pose inde i glasset.

Snarere en pose UDENOM glasset - og glasset skålformed - og af plastik.

Og når man har pisset eller lortet i plastikken der holdes i
opsamlerposition af skålen, kan man krænge posen ud over skidtet og slå en
knude på, som en hundepose.

Fra : LR

Dato : 14-10-03 13:07

> [...]
kom
> polyethylen-plastposerne , og da jeg kom hjem fra fire års ulandsarbejde

Bo - det var sgu da Einstein-forskning der bidrog til polymerne... var det
ikke? Endnu et klassisk eksempel på grundforskningens gavn og nytte.

Eller kan du modbevise dette?

Mvh,

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 15:37

> kom
>
> Bo - det var sgu da Einstein-forskning der bidrog til polymerne... var det
> ikke? Endnu et klassisk eksempel på grundforskningens gavn og nytte.
>
> Eller kan du modbevise dette?

Den tyske organiske kemi er en mirakelhistorie fra Liebig og Kekule og
fremefter,

og vigtig årsag til WW1 var nok at UK&USA ikke gerne så sig agterudsejlet

og som krigsbytte snuppede de patentet på acetylsalicylsyre.

Tyskernes første plaststoffer var bakelit og nogle knapper af mælkeprotein,
og snart kom nylon osv.
Deres kunst-gummiproduktion under WW2 var også dygtig.

I "Skruen uden ende ", af Keld Nielsen og nogle andre danske
videnskabshistorikere beskrives hvordan Hoffmann satte briterne igang men så
tog tilbage til Tyskland med anilinfarvestoffernes videreudvikling.

ICI har aldrig haft kemikere der kunne måle sig med de tyske, og Dupont fik
der først ved at snuppe de tyske i 1945

Fra : LR

Dato : 14-10-03 16:44

> Den tyske organiske kemi er en mirakelhistorie fra Liebig og Kekule og
> fremefter,
>
> og vigtig årsag til WW1 var nok at UK&USA ikke gerne så sig agterudsejlet

Hej (Hari)bo!

Plastikken oprinder fra Sudan. Tyskland har ikke haft nogen særlig stor
indflydelse på plastikkens udvikling ligesom Leibig kun var en ubetydelig
rengsøringsassistent på professor Josefina's institut.

Jeg er sikker på, at Henry Ford med udviklingen af Ford T har været større
årsag til WW1 end plastikindustrien!

PS. Hvorfor var du så længe om at svare?!

Mvh,

Lasse og Jørgen