Sonarbrille
Fra : Popeye

Dato : 13-10-03 19:51

Er det muligt at lave en dykkermaske hvor der istedet for glas er skærme som
viser udsynet som fra en sonar eller lignende så, at man kan se under vand i
dårligt sigt?

Peter

--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : rAnders

Dato : 13-10-03 23:31

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> viser udsynet som fra en sonar eller lignende så, at man kan se under vand

Ja, men det vil nok være et meget groft billede. Man ville måske kunne se at
der var 'noget' foran een men spørgsmålet er hvor brugbart det er. Det vil
aldrig komme tæt på som at se normalt eller med f.eks infrarødt, da disse er
en 'passiv' perception eller opfattelse medens sonar er 'aktiv' perception.
Altså refleksion af lydbølger hvilket giver et meget upræcist billede i
forhold til lysbølger/fotoner.

rAnders.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-03 06:01

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message
> [...]
perception.
> Altså refleksion af lydbølger hvilket giver et meget upræcist billede i

En mere overkommelig faktor, der skaber et groft billede, er at masker og
briller jo er inden for fokus.
Skriver jeg et bogstav på indersiden af min brille, kan jeg kun læse det,
hvis det er meget stort.
Men jeg prøvede i Tivoli "virtual reality" og den hjelm med monitorerer tæt
ved øjnene gav skarpt billede - hvordan?

En dykkerhjælp med elekronik kan vel samle input fra andet end lyd - også
diverse stråler og radar, evt omarbejdet til eet billede, som man hurtigt
lærer at "læse" koderne i

Fra : //zigge

Dato : 14-10-03 06:25

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
tæt
> ved øjnene gav skarpt billede - hvordan?

Vha. linser.

> En dykkerhjælp med elekronik kan vel samle input fra andet end lyd - også
> diverse stråler og radar, evt omarbejdet til eet billede, som man hurtigt
> lærer at "læse" koderne i

Problemet ved at bruge kortbølgede frekvenser er an de har en meget kort
udbredelse i vand, derfor er der "dårligt sigt" i det synlige spektrum og
det bliver værre og værre jo kortere bølgelængden er. Lyd der er mere
langbølget rækker derimod kilometervis ud i vand.

Mvh
//zigge

Fra : //zigge

Dato : 14-10-03 17:23

> En dykkerhjælp med elekronik kan vel samle input fra andet end lyd - også
> diverse stråler og radar, evt omarbejdet til eet billede, som man hurtigt
> lærer at "læse" koderne i

.... Nå ja og en anden ting; for det er da spændende
Øret eller modtageren skal nok have en betydelig udbredelse (størrelse) da
afstanden imellem vores øjne jo er det der giver dybdevirkningen.
Hvordan efterligner man øjets linse og nethinden, hvis man skúlle lave et
"sonarøje"?

Mvh
//zigge